حمل و نقل ریلی، به عنوان یکی از کارآمدترین و اقتصادیترین روشهای جابجایی کالا و مسافر، میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه و ایجاد فرصتهای شغلی مؤثر کمک کند؛ گرچه سبزوار با تاریخچهای غنی و منابع معدنی فراوان، از جمله کرومیت، منگنز و سنگهای تزئینی، نیازمند زیرساختهای مناسب برای بهرهبرداری از این منابع و توسعه صنایع مرتبط است اما در سالهای اخیر، شهرستان سبزوار به دلیل عدم اتصال به شبکه ریلی، از مزایای این نوع حمل و نقل محروم مانده است.
نبود زیرساختهای ریلی نه تنها به محدودیتهای اقتصادی منجر شده، بلکه باعث افزایش هزینههای حمل و نقل جادهای نیز شده است و عملاً این وضعیت میتواند به صرفهجویی سرمایهگذاران لطمه بزند و در نتیجه، مانع از جذب سرمایهگذاریهای جدید در این منطقه شود. از این رو، توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک راهکار اساسی برای جذب سرمایهگذاران و رونق اقتصادی سبزوار مطرح است.
بهروز محبی نجمآبادی -نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد- در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: چون هزینههای حمل و نقل جادهای بسیار بالاست و بخش قابل توجهی از حوزههای اقتصادی را این هزینهها تشکیل میدهند عملاً صرفه سرمایهگذاران زیر سؤال برده میشود.
وی اظهار کرد: متأسفانه در یکصد سال اخیر که موضوع راهآهن و ریل در ایران مطرح بوده دیار سربداران و شهر سبزوار با این میزان ظرفیت خاص و قرار داشتن در راه جاده ابریشم مغفول واقع شده است.
نجمآبادی با بیان اینکه به دلایل مختلف در گذشته ریل قطار از سبزوار عبور نکرده است، ادامه داد: با پیگیریهای انجام شده و در پیوست یک بودجه که مطالعات در نظر گرفته شده، انشعابی که برای سبزوار اجرا خواهد شد مسیر آنتنی نیست و ریل به سمت بردسکن و جنوب کشور ادامه دارد و دهها کیلومتر مسیر شمال به جنوب را کوتاهتر میکند.
وی خاطرنشان کرد: پروژه حمل و نقل ریلی علاوه بر اینکه شهر سبزوار را به حوزه ریلی کشور متصل میکند، پروژههای اقتصادی که در منطقه مطرح هستند و در گذشته مجوزهای آن گرفته شده مانند منطقه ویژه اقتصادی که در شرق کشور یکی از مناطق خاصی محسوب میشود و در مجلس مصوب شده و در حوزه سرمایهگذاری و بارانداز ورود و خروج کالا در شرق کشور قراردادهایی دارد رونق بسیاری میگیرند.
احداث کارخانههای مؤثر بدون ریل راهآهن ممکن نیست
نماینده غرب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ هکتار زمین برای این منطقه اختصاص داده شده تا بتوانیم از این فرصت برای تولید و توسعه کشور استفاده کنیم، قطعاً احداث کارخانههای مؤثر بدون ریل در چنین منطقهای ممکن نیست.
وی با بیان اینکه اگر پروژه حمل و نقل ریلی نهایی نشود و به این شهرستان نیاید حتی سیمان سبزوار نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت، حوزه حمل و نقل ریلی را از ضرورتهای سبزوار دانست و افزود: برنامه طولانی در منطقه داریم که همان هم نیازمند توسعه ریلی است.
نجمآبادی خاطرنشان کرد: علاوه بر اهمیت جابجایی مسافر، پروژههای اقتصادی که قرار است در سبزوار اجرا شود با اجرای این پروژه ریلی در شرایطی قرار خواهند گرفت که برای سرمایهگذاران به عنوان یک زیرساخت مؤثر صرفه اقتصادی داشته باشد و سود لازم را از سرمایهگذاری در منطقه ببرند.
وی افزود: بدون شک همه سرمایهگذارانی که بخواهند در غرب خراسان رضوی سرمایهگذاری کنند از جمله صنایع بزرگ و سنگین مانند فولاد که میخواهد از تصفیه فاضلاب شهر ۳۰۰ هزارنفری سبزوار استفاده کنند توجه خاص به این زیرساخت دارند.
این نماینده مجلس از افتتاح تصفیهخانه توحید شهر در شمال سبزوار طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: از این آب صنعتی میشود برای حوزههای مختلف صنعت به خوبی استفاده کرد و در کنار آن ریل راهآهن نیز به عنوان زیرساخت یک ضرورت است.
نبود ریل راهآهن عامل اصلی عقبماندگی شهرستان سبزوار
وی نبود ریل راهآهن را عامل اصلی عقبماندگی شهرستان سبزوار دانست و گفت: یکی از دلایلی که دیار سربداران دارای تعداد زیادی بیکاری است و بسیاری از جوانان آن اشتغال مولد و مؤثر ندارند محروم بودن از حمل و نقل ریلی است.
نجمآبادی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم مقرر بود این پروژه افتتاح شود، افزود: دو سال است که اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال ماده ۵۶ را گرفتهایم اما بیش از ۲۰۰ مانع ایجاد شد ولی باز هم توانستیم موضوعات را به سرانجام برسانیم و اکنون این زمینه فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در بودجههای سالانه نیز برای امسال حدود ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، بیان کرد: میتوان با بودجههایی هم که نمایندگان اختصاص میدهند میزان تخصیص را افزایش داد.
نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، با اشاره به اینکه برای به سرانجام رساندن این پروژه به حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: روزی که این پروژه شروع شد به کمتر از ۱۷ میلیارد ریال اعتبار نیاز بود اما امروز به اعتباری بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال نیاز داریم.
پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه
وی در خصوص پیشرفت پروژه حمل و نقل ریلی سبزوار گفت: تاکنون ۹۰ درصد زیرساخت و ۳۰ درصد ایستگاهها آماده شده است، اگر دولت اهتمام داشته باشد در حوزه تهاتری با روشهای مختلف مولدسازی میتوان این پروژه را به اتمام رساند.
نجمآبادی با اشاره به اینکه تنها مشکل موجود تخصیص اعتبارات مورد نیاز است، افزود: سال گذشته فقط ۳۰ درصد تخصیص داشتیم و این نقص بزرگی است، نباید پروژهای با این اهمیت و اولویت، طی این سالها معطل میماند.
وی گفت: متأسفانه در دوره رضاخان با دادن رشوه به افرادی که طراحی خط میکردند، خط را از سبزوار دور کرده و ما همچنان در شرایط سخت قرار داریم و منطقه از این پروژه مهم و زیرساختی محروم مانده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خط ریل از سلطانآباد آغاز و در ادامه از کنار روستای ایزی و حاشیه شرق سبزوار میگذرد، افزود: ایستگاه که با نام شهید الداغی نامگذاری میشود حدود ۴۷ تا ۴۸ کیلومتر فاصله دارد و در ادامه به سمت بردسکن و جنوب کشور میرود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع پروژه بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: صدها معدن منحصر به فرد در حوزه کرومیت، منگز، سنگهای تزئینی، طلا، مس، فولاد و حتی تیتانیوم را در سبزوار داریم.
وجود معادن غنی و منحصر به فرد در سبزوار
نجمآبادی گفت: سال گذشته بعد از انجام ژئوفیزیک هوایی با ۸۸ هزار کیلومتر خطی از ارتفاعات سبزوار تا بردسکن شرایط ویژهای به دست آمد و معادن ارزشمندی در منطقه داریم.
وی بیان کرد: تمامی این شرایط ایجاب میکند که ریل راهآهن به عنوان یک عامل زیرساخت هر چه سریعتر اجرا شود، همچنین با کمک ویژه استاندار خراسان رضوی تلاش میشود تا شهرک فرآوری مواد معدنی شهرستان که دو سال قبل قرارداد آن با معاونت معدنی وزارت صمت و رئیس سازمان شهرکها به امضاء رسید به سرانجام برسد و معادن، فرآوری را در منطقه روداب سبزوار انجام دهند.
نماینده مردم شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، گفت: امیدواریم با اعتباراتی که داریم سال خوبی برای همه ملت ایران باشد و دیار سربداران که دیار بزرگان و نامآوران است به جایگاه واقعی خودش برسد.
با توجه به چالشها و فرصتهای موجود، توسعه حمل و نقل ریلی در سبزوار میتواند افقهای جدیدی را برای دیار سربداران بگشاید و آیندهای روشنتر را برای نسلهای آینده رقم بزند. تحقق این پروژهها نیازمند همکاری مؤثر میان مسئولان محلی، دولت و بخش خصوصی است تا بتوان به اهداف اقتصادی و اجتماعی این شهرستان دست یافت و سبزوار را به جایگاه شایستهاش در عرصه ملی رساند.
انتهای پیام
نظرات