سی و دومین جلسه از شب های مستند موزه سینما با نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی «آلن پندری» و تهیهکنندگی «ابراهیم گلستان» در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش ایسنا،طبق گزارش رسیده، این نشست با همکاری انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند و همت فیلمخانه ملی ایران و با حضور جمعی از کارشناسان و مستندسازان سرشناس ۲۹ اردیبهشت در سالن سینما فردوس موزه سینما برگزار شد.
فیلم «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی «آلن پندری» و تهیهکنندگی «ابراهیم گلستان» ، به سفارش شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۳۷ تولید شد و در سال ۱۳۴۱ به نمایش درآمد.
این نسخه از فیلم مستند «موج و مرجان و خارا» که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده، درباره عملیاتی است که طی چهارسال کار و کوشش برای توسعه منطقه نفتخیز گچساران و رساندن خط لوله نفتِ آن به خارک و همچنین احداث بندر صدور نفت جزیره خارک، ساخته شده است.
در سی و دومین جلسه «شبهای مستند موزه سینما» ، فخرالدین سیدی ، مستندساز گفت:این نسخه با همکاری فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده است.
وی افزود: ابراهیم گلستان با ساختن شش مستند که درباره نفت بود بسیار موفق پیش رفت ولی این حرفهای بودن در سینمای مستند مداومت نداشت.
سیدی گفت:گلستان نقش مهمی در آموزش افراد داشت و یک تیم حرفهای برای ساخت مستند تشکیل داد که یکی از این افراد فروغ بود. این نسخه کامل و اولیه فیلم بود که با همت فیلمخانه ملی ایران ترمیم شد و ۴۸ دقیقه بود.
اگر ابراهیم گلستان نبود این فیلم شکل نمیگرفت
پیروز کلانتری، مستندساز و نویسنده هم دراین نشست بیان داشت: به طور رسمی این فیلم ساخته ابراهیم گلستان و آلن پندری است و مهندسی در شوتینگ کار وجود دارد و نقش آلن پندری در این فیلم بسیار مشهود است.
کلانتری ادامه داد: ترکیب جذاب و جالب کارگردان بصری آلن پندری و تهیهکنندگی و تدوین ابراهیم گلستان باعث شد با مدیریت کردن اجزا به این تولید اثربخش برسند. چنین کاری تا به حال ساخته نشده است که هم از طرف دولت سفارشی باشد و هم در مدیریت بسیار خوب پیش رفته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر من این فیلم بالای ۷۰ درصد اثرگذاری گلستان و ۳۰ درصد نقش آلن پندری بوده است ولیکن بدین معنا نیست که آلن پندری نقش پر رنگی نداشته است، بلکه ابراهیم گلستان از این نظر نقش پر رنگ تری داشته که وظیفه تدوین و تهیهکنندگی بر عهده ایشان بوده است.
کلانتری گفت: اگر گلستان نبود این فیلم شکل نمیگرفت و از جهت دیگر آلن پندری نقش بسزایی در انتخاب پلانها داشته است چون گلستان وقت نداشته که در همه مراحل حضور داشته باشد و قدرت شوتینگ سینمای ما در آن زمان خیلی بالا نبوده است و ابراهیم گلستان از این مستند بسیار درس گرفته و در کارهای بعدی خود از این تجربه استفاده کرده است.
این مستندساز و نویسنده سرشناس تاکید کرد: این فیلم هم به حواشی پرداخته و هم به اصل موضوع؛ یعنی شوخ طبعی و سلامت موضوع را با هم رعایت کرده و این فیلم، فیلمی است که از نظر حرفهایگری فیلمبرداری و تدوین مخاطب را همراه کرده است.
سینما مستند ما به دلایل مختلف مراحل حرفهای را طی نکرد
در ادامه، سعید رشتیان، تهیهکننده فیلم مستند نیز تصریح کرد: پلانهای این فیلم نشاندهنده میزان دقت و چینش حرفهای است. سینما مستند ما به دلایل مختلف مراحل حرفهای را طی نکرد و استودیو گلستان نماد مستند حرفهای بود که متاسفانه در دهه ۵۰ بسته شد و ما هنوز فکر میکنیم طراحی و چینش این فیلم معنایش سفارشی بودن این فیلم است در صورتیکه اینطور نیست.
وی افزود:بخش خصوصی سینمای مستند ما نماد حرفهایگری بودند که متاسفانه در بخش خصوصی به صورت حرفهای جلو نیامدند.
رشتیان بیان داشت : ما الآن استودیو به معنای حرفهای نداریم و هنوز با عوارض عدم حرفهای بودن سینمای مستند درگیریم. کسی که میتواند تماشگر را با مستند پیوند بزند تهیهکننده است و تهیهکننده باید بتواند این ترکیب را شکل دهد و وقتی از مسیر حرفهایگری خارج شود این مسیر خراب خواهد شد و آقای گلستان با همین فرمان جلو رفت و سعی کرد اقتضائات حرفهای را پیش ببرد و موفق هم شد.
انتهای پیام
نظرات