• شنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404051810716
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد

گلایه از تلقی شدن فعالیتهای پرورشی به عنوان فوق‌برنامه

گلایه از تلقی شدن فعالیتهای پرورشی به عنوان فوق‌برنامه

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با ابراز تأسف از اینکه هنوز بخش‌هایی از بدنه‌ی آموزش‌وپرورش، پرورشی را فعالیتی حاشیه‌ای یا فوق‌برنامه تلقی می‌کنند، گفت: یکی از دوگانه‌های غلط رایج، تقابل فوق‌برنامه با متن برنامه است؛ درحالی‌که تربیت و فعالیت‌های پرورشی باید به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از مأموریت اصلی نظام تعلیم‌وتربیت تلقی شود و امروز وقت استفاده از ظرفیت گفتمان‌سازی، بازنگری در سازوکارهای مدیریتی و طراحی هدفمند فعالیت‌های پرورشی است.

به گزارش ایسنا، صادق حسین‌زاده‌ملکی، ادامه داد: فعالیت در تشکل‌های دانش‌آموزی، تمرینی برای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و راهبردی آینده کشور است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش حتماً شنونده‌ صحبت‌ها و نقطه‌نظرها و دغدغه‌های دانش‌آموزان شوند. شنیدن این دغدغه‌ها فرصتی برای بهبود پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی است.

حسین‌زاده‌ملکی افزود: از مسئولان استانی، مدیران مدارس و مسئولان تشکل‌ها می‌خواهیم میدان بیشتری برای رشد این ظرفیت‌ها فراهم کنند تا شاهد رشد و شکوفایی دانش آموزان شویم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با مجاهدت همکاران، از بحران‌ها و شرایط جنگی اخیر با سربلندی عبور کرد، در حالی که اگر برخی متغیرها به‌درستی مدیریت نمی‌شد، کشور با بحران‌های اجتماعی جدی روبه‌رو می‌گشت.

حسین‌زاده‌ملکی با اشاره به شرایط خاص کشور در مواجهه با جنگ ترکیبی و هوش مصنوعی، افزود: تحولات فناورانه و علمی جهانی، زمین بازی آموزش و تربیت را تغییر داده است؛ دشمن از سه لایه مختلف هوش مصنوعی در جنگ‌های اخیر بهره برد و این واقعیت، هشداری جدی برای ما در حوزه تعلیم و تربیت است؛ اگر آموزش‌وپرورش به سرعت وارد عمل نشود، خطر عقب‌ماندگی جدی در کمین خواهد بود.

حسین‌زاده ملکی با اشاره به ظرفیت‌سازی دولت و وزیر آموزش‌وپرورش برای تحولات بنیادین در این حوزه گفت: رئیس جمهور با اختصاص زمانی قابل توجه به مسائل آموزش‌وپرورش، رویکردی راهبردی در حمایت از این حوزه اتخاذ کرده است و همچنین وزیر آموزش‌وپرورش با تعهد کامل در صحنه حضور داشت و شخصاً پیگیر مسائل تربیتی و پرورشی کشور بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر آغاز پروژه‌های تحولی در وزارت آموزش‌وپرورش، تصریح کرد: پنج پیشران کلیدی در زیست‌بوم پرورشی مدرسه شناسایی شده است؛ یکی از مهم‌ترین آن‌ها، توجه ویژه به مربیان پرورشی و نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در قالب تشکل‌هاست و ما باید از خود دانش‌آموز برای تربیت و اثرگذاری فرهنگی بهره بگیریم؛ دانش‌آموز باید خود، عامل تربیت و تغییر باشد.

وی با اعلام اینکه ارزیابی تربیتی مدارس بر مبنای میزان نقش‌دهی به دانش‌آموزان در حال تدوین است، گفت: سهم دانش‌آموزان از فعالیت‌های تربیتی باید افزایش یابد و ملاک ما در ارزیابی، حضور مؤثر آنان در تشکل‌ها و برنامه‌های فرهنگی مدارس خواهد بود.

حسین زاده ملکی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در تربیت فرهنگی گفت: ما موظفیم از بهترین تجربیات فناورانه مدارس استفاده کنیم، آن‌ها را به اشتراک بگذاریم و با تشکیل پرونده‌های تحول، مسیر جدیدی برای نهادینه‌سازی تربیت فرهنگی در عصر دیجیتال ترسیم کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به ظرفیت گسترده حوزه‌های پرورشی، مشاوره، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، اظهارکرد: تربیت باید از حاشیه خارج شود و در تار و پود آموزش‌وپرورش تنیده شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز بخش‌هایی از بدنه‌ی آموزش‌وپرورش، پرورشی را فعالیتی حاشیه‌ای یا فوق‌برنامه تلقی می‌کنند، افزود: یکی از دوگانه‌های غلط رایج، تقابل فوق‌برنامه با متن برنامه است؛ درحالی‌که تربیت و فعالیت‌های پرورشی باید به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از مأموریت اصلی نظام تعلیم‌وتربیت تلقی شود و امروز وقت استفاده از ظرفیت گفتمان‌سازی، بازنگری در سازوکارهای مدیریتی و طراحی هدفمند فعالیت‌های پرورشی است.

حسین‌زاده ملکی با اشاره به نگاه راهبردی وزیر آموزش‌وپرورش به ساحت تربیت، اذعان کرد: در این دوره مدیریتی، رئیس‌جمهور و وزیر بیشترین میزان وقت و دغدغه را صرف مسائل تربیتی کرده‌اند؛ امروز این فرصت بی‌نظیر در اختیار ماست تا با تدوین پیشنهادات اجرایی، جریان پرورشی را از حاشیه به متن تصمیم‌گیری‌های کلان آموزش‌وپرورش بیاوریم.

وی با دعوت از مشاوران و مربیان برای ارسال نظرات مکتوب و پیشنهادهای عملیاتی، عنوان کرد: فرض کنید امضای وزیر در اختیار شماست؛ چه پیشنهادی را برای اصلاح سازوکارهای پرورشی کشور ارائه می‌دهید؟ این پیشنهادات را مستند، شفاف و قابل اجرا تدوین کنید تا در جلسات ستادی و سیاست‌گذاری به جریان بیفتد.

حسین زاده ملکی با اشاره به ضرورت بازنگری در نحوه سنجش و ارزیابی فعالیت‌های تربیتی، اضافه کرد: کار ما کیفی است، اما متأسفانه در بسیاری از سطوح مدیریتی، همچنان نگاه کمی غالب است؛ این در حالی است که تربیت صحیح، اساس پیشرفت کشور است.

به گفته وی انجمن اسلامی، پیشتازان یا بسیج مدرسه مسئولیت دارد، فردا باید پاسخگوی این باشد که چرا هم‌کلاسی‌هایش آموزش لازم را دریافت نکردند یا نتوانستند مشکلات‌شان را حل کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با آرزوی گسترش تفکر تشکیلاتی در همه مدارس کشور خاطرنشان کرد: این روحیه خودباوری، مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویانه باید از استان اصفهان به سراسر ایران گسترش یابد؛ آینده کشور به همین دانش‌آموزانی وابسته است که امروز در سنگر مدرسه تمرین کار گروهی و حل مسئله را آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha