• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۵ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8507-10414

نخستين نشست خبري سرپرست موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار شد "اجازه‌ي برپايي نمايشگاه هنر چين را نداشتم"

نخستين نشست خبري سرپرست موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار شد
"اجازه‌ي برپايي نمايشگاه هنر چين را نداشتم"
سرپرست موزه‌ي هنرهاي معاصر اعلام كرد كه اجازه‌ي برپايي نمايشگاه هنر چين را نداشته، اما نمايشگاه آيدين آغداشلو، ابوالقاسم سعيدي، ژازه طباطبايي و چند هنرمند پيشگام هنرهاي تجسمي ايران را در سال 1386 برگزار مي‌كند؛ برپايي نمايشگاه آثار غلامحسين نامي و ماركو گريگوريان دو نمايشگاه ديگر مورد اشاره‌ي وي در اين سال بودند. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حبيب‌الله صادقي كه در نخستين نشست خبري‌اش با خبرنگاران، به بهانه‌ي برپايي جشنواره‌ي ملي هنرهاي تجسمي مقاومت، صبح امروز در محل كتابخانه‌ي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، سخن مي‌گفت، دليل تاخير در برگزاري نشست خبري با خبرنگاران را ساخت‌وسازهاي اخير موزه‌ه‌ي هنرهاي معاصر تهران و افزود: با مروري كه بر آثار پيشگامان هنرهاي تجسمي انجام داديم، معلوم شد كه نمي‌توانيم آثار را تا پايان سال ‌جاري جمع‌آوري كنيم و آغداشلو نيز اعلام كرده بود كه تعدادي از آثارش در خارج از كشور است؛ بنابراين تصميم بر آن شد تا نمايشگاه‌شان ديدتر برگزار شود. وي كه حدود شش ماه از عهده‌داري مسووليت سرپرستي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، همزمان با مدير كلي مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، خود را يكي از منتقدان نمايشگاه هنر جديد ژاپن دانست كه پيشتر در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برپاشده است. همه ما با فرهنگ قديم و سنتي ژاپن آشنايي داريم، اگر قرار باشد بخشي از هنر اين كشور يا هر كشوري به ايران بيايد ضروري است كه فاخرترين آن‌ها باشد. نمايشگاه ژاپن در ايران مورد استقبال خوبي واقع نشد و شانيتي كه هنر مردم ژاپن دارد را دربر نداشت. هفته‌ي نخست كه به موزه آمدم پرونده‌ي اين نمايشگاه را بررسي و بازخواني مجدد كرديم. به دليل هزينه‌هاي بسياري كه با حضور "كوريتورهاي چيني به‌وجود مي‌آمد و نيز اينكه آثاري كه انتخاب شده بودند به آن شكل آرماني كه اين مردم در صنعت و آثار هنري حضور دارند، نبود به اين نتيجه رسيديم كه اين آثار فاقد ارزش هستند. او گفت: تصميم گرفتيم تا تيمي متشكل از سه هنرمند ايراني حسين خسروجردي، احمد نادعليان و صالحي - نمايشگاه‌هاي چين را از منظر ايراني‌ها ببينند و آثار ديگري را انتخاب كنند و از چشم و حافظه‌ي فرهنگي و تاريخي ما آثاري را انتخاب كنند. آنچه كه پيش‌تر آماده شده بود، بسته‌ي عجيب و طبقه‌بندي نشده‌اي بود كه شايد حدود بيش از 200 ميليون هزينه داشت؛ اجازه نداشتم چنين نمايشگاهي را برگزار كنم. وي در عين حال از تاخير در برگزاري اين نمايشگاه‌ها عذرخواهي كرد. او افزود: ما در برنامه‌هاي خود نمايشگاه‌هايي از هنر چين، ژاپن و شرق دور - كشورهايي از قبيل مالزي،‌ اندونزي و بنگلادش را گنجانده‌ايم. وي اعلام كرد كه موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران در شش ماه دوم سال جاري، نمايشگاه‌هاي مشرق خيال، دوسالانه‌ي نگارگري، هنر مقاومت، نمايشگاه چاپ و "نمايشگاه بين‌المللي صلح را ميزباني مي‌كند. در اين نشست همچنين عليرضا عاقل‌زاده - مدير اجرايي و مدير عامل انجمن‌ هنرهاي تجسمي انقلاب و دفاع مقدس - و مصطفي گودرزي - دبير كل هنري جشنواره - نيز حاضر بودند. جشنواره‌ي ملي هنرهاي تجسمي مقاومت، به‌همت انجمن هنرهاي تجسمي دفاع مقدس، بنياد فرهنگي روايت فتح، پنجم تا 25 آذرماه سال جاري در محل موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود. عاقل‌زاده گفت كه اين جشنواره در تداوم فعاليت‌هاي انجمن سينمايي، تئاتر، سرود و موسيقي، بسيج صدا و سيما و گروه روايت فتح تشكيل شده است تا بتوانند هنر انقلاب را تبيين كنند. او اهداف نمايشگاه را، تبيين هنرهاي دفاع مقدس، حمايت از هنرمندان اين حوزه كه به شكل متفرق كار مي‌كنند و نيز حفظ انسجام اين هنر و پشتيباني از هنرمندان جوان در طول دوران انقلاب اسلامي برشمرد. صادقي هم در اين باره عنوان كرد: در ايام نكوداشت سلحشوران و بسيجيان شايد برپايي اين جشنواره، فرايند ديگر داشته باشد. وي افزود: اعضاي شوراي علمي جشنواره در جلسه‌اي كه در دفتر مركزي روايت فتح برگزار شد، تصميم گرفتند كه هرچيزي كه معناي مقاومت داشته باشد، در آن شركت دهند. صادقي وعده داد كه دور دوم جشنواره‌ي هنرهاي تجسمي مقاومت به‌صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود. همچنين گودرزي در اين نشست عنوان كرد كه جشنواره در بخش‌هاي نقاشي با سرپرستي غلامعلي طاهري، پوستر، كوروش پارسانژاد، كاريكاتور، مسعود شجاعي طباطبايي، حجم، طاهر شيخ الحكما، تايپوگرافي، رضا عابديني، انيميشن، عليرضا گلپايگاني، تصوير‌سازي،‌ محمدعلي بني‌اسدي و عكس نيز با سرپرستي سيدعباس مير هاشمي تدارك ديده شده است. وي افزود: برپايي نمايشگاه طرح جلد‌هاي نشريه‌ي كمان كه توسط كوروش پارسانژاد طراحي شده و نيز نكوداشت هنرمندان معاصر و پيش‌كسوت در هر حوزه‌هاي يادشده، نشست‌هايي درباره‌ي مسائل محتوايي، ساختاري و متني در عرصه‌ي هنر متعهد ديگر برنامه‌هاي جنبي اين جشنواره است. گودرزي در ادامه از كم توجهي متوليان و مسوولان براي نگهداري و تدوين آرشيو و تاريخ‌نگاري هنرهاي تجسمي جنگ و انقلاب اسلامي گلايه كرد. وي با بيان اينكه تاريخ هنر تجسمي 30 سال اخير در حد ده صفحه هم تدوين نشده است، گفت: رييس جمهوري، رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي را بر عهده دارد و متولي فرهنگ و هنر كشور است؛ ما انتظار داريم تا آقاي احمدي نژاد و وزرايي كه به حوزه‌ي فرهنگ و هنر منتقل مي‌شوند، حمايت بيشتري از هنر متعهد پس از انقلاب داشته ‌باشند. اين هنر متعلق به ما چند ده يا 100 نفر نيست، متعلق به حوزه‌ي فرهنگ انقلاب است؛ اگر اعتقاد داريم كه انقلاب اسلامي انقلابي جهاني است و شروع آن از يك سال‌هايي بوده و امتداد آن تا انقلاب جهاني امام زمان (عج) ادامه دارد، اين بخش از فرهنگ انقلاب بايد ادامه پيدا ‌كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha