• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8509-06282
  • خبرنگار : 71219

رييس حوزه‌ي نظارت راه‌آهن شيراز ـ اصفهان: خاك‌ريز به نقش رستم صدمه نمي‌زند، چشم‌انداز زيبايي براي مسافران پديد مي‌آورد عبور قطار هيچ صدا و لرزشي ايجاد نمي‌كند

رييس حوزه‌ي نظارت راه‌آهن شيراز ـ اصفهان:
خاك‌ريز به نقش رستم صدمه نمي‌زند، چشم‌انداز زيبايي براي مسافران پديد مي‌آورد
عبور قطار هيچ صدا و لرزشي ايجاد نمي‌كند
رييس حوزه‌ي نظارت راه‌آهن شيراز ـ اصفهان گفت: آنچه كارشناسان ميراث فرهنگي درباره‌ي فاصله‌ي راه‌آهن از نقش رستم و ارتفاع خاك‌ريز آن مطرح مي‌كند، خلاف واقعيت‌ است. مراد رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در خبرها نقل شده است كه خاك‌ريز راه‌آهن هشت متر ارتفاع دارد و در فاصله‌اي است كه مدفون شدن نقش رستم را سبب مي‌شود؛ در صورتي كه اصلا اين چنين نيست و ارتفاع خاك‌ريز 80 سانتي‌متر است و فاصله‌ي خط از نقش رستم بيش از 500 متر است. وي با بيان اين‌كه اين خاك‌ريز هم‌تراز زمين طبيعي است و مسير راه‌آهن مانند جاده‌هاي موجود در همان محل عبور داده مي‌شود، ادامه داد: خاك‌ريز نه‌تنها صدمه‌اي به نقش رستم وارد نمي‌كند، بلكه چشم‌انداز زيبايي را به‌وجود مي‌آورد، به‌طوري كه مسافران قطار، مناظر اطراف را مي‌توانند ببينند. او همچنين درباره‌ي فاصله‌ي راه‌آهن از نقش رستم، گفت: اين فاصله يك‌صد متر نيست و حتا اگر از يك‌صد متري نقش رستم هم بگذرد، لرزش‌هاي قطار اثري ندارد؛ چه برسد به اين‌كه اكنون اين فاصله بيش از 500 متر است. وي درباره‌ي لرزش‌ها و سرو صدا، توضيح داد: با استفاده از تكنيك‌هاي جديد،‌ تمام خط‌ها بسته و جوش ترميت داده مي‌شوند. به اين ترتيب، با عبور قطار هيچ صدا و لرزشي به‌وجود نمي‌آيد. رنجبر با بيان اين‌كه از طرح پيشنهادي كارشناسان بنياد پارسه ـ پاسارگاد براي عبور راه‌آهن از مسيري ديگر اطلاعي ندارم، درباره‌ي گذر راه‌آهن از حريم درجه‌ي يك تخت جمشيد، اظهار كرد: طرح ما در انتهاي حريم قرار گرفته است و 500 متر نيز با نقش رستم فاصله دارد. وي با اشاره به رفع توقيف از طرح راه‌آهن و دستور ادامه‌ي كار توسط دادستان، افزود: سيستم قضايي كشور خود مي‌داند كه آنچه آقايان مطرح مي‌كنند، خلاف واقعيت است. در محكمه بايد مدارك مستند موجود باشند و وقتي گفته مي‌شود، ارتفاع خاك‌ريز هشت متر است و براساس مدارك ارايه‌شده ازسوي راه‌آهن مشخص مي‌شود كه اين ميزان ارتفاع 80 سانتي‌متر است واضح است كه ديگر مساله‌ي توقيف وجود نخواهد داشت. او درباره‌ي برگزاري جلسه‌هايي ميان مسؤولان راه‌آهن و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، توضيح داد: ما در اينجا فقط مجري كار هستيم و قطعا جلسه‌هايي برگزار شده‌اند؛ زيرا اين طرح به امروز و ديروز تعلق ندارد و به سال‌هاي گذشته مربوط است و سال‌هاي روي آن مطالعه شده است. چنان‌كه فقط براي از ميان نرفتن وضعيت و منظر اين آثار تاريخي، ارتفاع 80 سانتي‌متري درنظر گرفته شده است. همچنين زيرگذري كه قصد داريم، در آن نزديكي احداث كنيم، هزينه‌هاي زيادي دربر مي‌گيرد؛ گرچه به‌تازگي با مسؤولان ميراث فرهنگي جلسه‌اي برگزار نشده، ولي قرار است كه به‌زودي جلسه‌اي برگزار شود. رنجبر در پايان با بيان اين‌كه مسؤولان راه‌آهن براي ميراث فرهنگي ارزش قائل‌اند، اضافه كرد: اين‌طور نيست كه بدون درنظر گرفتن هيچ اتفاقي راه‌آهن را احداث كنيم كه اگر اين‌گونه بود، فاصله‌ي را نزديك‌تر مي‌كرديم؛ ولي مسير را به سمت ديگري برديم، تا فاصله‌ي 500 متري حفظ شود. از نظر ميزان ارتفاع خاك‌ريز نيز تمام مسائل مربوط به ميراث فرهنگي درنظر گرفته شده‌اند. همچنين در اين‌باره حسن راه‌ساز ـ استاد كار مرمت بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد ـ به خبرنگار ايسنا گفت: مسؤولان حقوقي استان درحال پي‌گيري‌اند، تا از طريق مقامات بالاتر دستور توقف عمليات احداث راه‌آهن را بگيرند. وي با بيان اين‌كه اين راه‌آهن از هر مسيري كه بخواهد بگذرد، در حريم درجه‌ي يك تخت جمشيد (كه براساس قانون هرگونه فعاليتي در آن با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي بايد انجام شود) واقع مي‌شود، ادامه داد: اكنون بهترين راه اين است كه فاصله‌ي راه‌آهن از محوطه‌ي نقش رستم بيشتر باشد، تا آسيب كمتري به اين محوطه وارد شود؛ گرچه اگر از ابتدا در اين‌باره با ميراث فرهنگي صحبت مي‌شد، نظر من اين بود كه از داخل كوه تونلي به طول شش‌هزار و 200 متر ايجاد شود. البته اين كار، هزينه‌ي زيادي دارد، ولي اكنون بهترين راه، ايجاد فاصله‌ي بيشتر و عبور راه‌آهن از نزديكي جاده‌ي جديد است. به گزارش ايسنا، برخي كارشناسان بنياد پارسه ـ پاسارگاد اعلام كرده‌اند كه مسير راه‌آهن از سه كيلومتر پيش از نقش رستم (از سمت راست مرودشت) كمي به سمت شمال شرق مي‌تواند بچرخد و سپس در نزديكي روستاي حاجي‌آباد در مسير تصويب‌شده‌ي راه‌آهن، ادامه يابد. به اين ترتيب، فاصله‌ي راه‌آهن از 350 متري ـ فاصله‌ي كنوني ـ نقش رستم به حدود 900 متري آن مي‌رسد و در واقع، مسير بايد حدود پنج كيلومتر تغيير يابد، تا آثار تاريخي تهديد نشوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha