• یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۸۵ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8511-15574.51558
  • خبرنگار : 71021

«گزارشي از نخستين موزه صنايع دستي كشور» 1300 اثر شاخص صنايع دستي در مجموعه سعد‌آباد ارايه شده است

«گزارشي از نخستين موزه صنايع دستي كشور»
1300 اثر شاخص صنايع دستي در مجموعه سعد‌آباد ارايه شده است

حدود يك هزار و 300 آثار برجسته‌ي صنايع دستي از حدود 800 هنرمند ايراني در اولين موزه‌ي صنايع دستي كشور ارايه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين موزه‌ كه از روز گذشته در مجموعه‌ي تاريخي سعد آباد در مراسمي‌ رسمي‌ افتتاح شد اكنون براي بازديد عموم آماده است.

مسوول موزه‌ي صنايع دستي و ظروف مجموعه‌ي سعد آباد با بيان اين كه اين موزه به پيشنهاد معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي برپا شده است، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: حدود يك هزار و 300 اثر صنايع دستي در اين موزه موجود است كه بخشي از آن به نمايش گذاشته شده است و بخشي ديگر نيز به دليل كمبود فضا در مخازن نگهداري مي‌شود.

روح الله فراهاني مي‌افزايد: براي چيدمان كل آثار موجود در اين موزه، زمان مشخصي وجود ندارد و حتي ممكن است به اين شكل به كار خود ادامه دهد.

وي ياد آور شد: اين آثار ارايه شده به معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي مربوط مي‌شود كه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام شده و اين اولين حركت نمايشي است كه پس از ادغام دو سازمان به وجود آمده است.

فراهاني با بيان اين كه مسووليت اين موزه با مجموعه‌ي سعد آباد است، اظهار مي‌كند: پيش از اين قرار بود در اين كاخ، موزه‌ي ظروف برپا شود كه امكان دارد ظروف مورد نظر و يا اين موزه به مجموعه‌ي ديگر منتقل شود.

وي تصريح كرد:‌ موزه‌ي صنايع دستي قوي است بنابراين براي فعاليت مستقل توانايي دارد.

مسوول موزه‌ي صنايع دستي و ظروف مجموعه‌ي سعد آباد، درباره‌ي نمايش ديگر آثار صنايع دستي برجسته موجود در استان‌هاي ديگر در اين موزه، مي‌گويد:‌ فضاي اين موزه محدوديت دارد ولي در برنامه‌ي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي است كه در هر استان دو موزه برپا شود كه اين امكان را مي‌دهد تا تمام آثار صنايع دستي موجود در آن موزه‌ها نمايش داده شود.

وي مي‌افزايد: اين اولين موزه‌ي صنايع دستي است كه در استان تهران برپا شده است و امكان دارد موزه‌ي ديگري در تهران راه اندازي شود.

فراهاني با اشاره به اين كه اين موزه پيش تر موزه‌ي ظروف بوده است، اظهار مي‌كند: پس از انقلاب تصميم گرفته مي‌شود، اين بنا به موزه‌ي ظروف تبديل ‌شود بنابراين ظروف دربار به اين ساختمان منتقل مي‌شود كه در حال حاضر 70 هزار شي در خزائن اين موزه موجود است و در سال 1372 اين موزه‌ دائر شد كه دوسال فعاليت كرد.

وي مي‌افزايد:‌ به درخواست دولت وقت، جهت برگزاري اجلاس سران اين بنا به رياست جمهوري براي 10 سال واگذار شد كه در اواخر سال 1384 بر اساس مصوبه‌ي هيات دولت اين بنا به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بازگردانده مي‌شود و طي اين مدت چند برنامه‌ي نمايشگاهي در اين بنا برپا شد و در حال حاضر موزه‌ي صنايع دستي است.

فراهاني مي‌گويد: اين بنا مربوط به خاندان پهلوي است كه در سال 1317 ساخته شده و در سال 1350 بازسازي و توسعه‌ي داده شده كه نماي بيروني آن نيز تغيير كرد.

 يك سوم آثار برجسته‌ي جمع آوري شده در موزه‌ي صنايع دستي ارايه شده است 

به گزارش خبرنگار ايسنا، علي مولايي - كارشناس صنايع دستي مي‌گويد: آثار صنايع دستي در بخش‌هاي فلزات، شيشه، سفال، سراميك، چوب، مينياتور و نگارگري، پارچه و منسوجات،‌ زيراندازها ( گليم و گبه و ورني ) و فرش در اين موزه ارايه شده است.

وي با بيان اين كه در بخش فرش تنها دو اثر ارايه شده است، اظهار مي‌كند: به دليل اين كه بخش فرش زير نظر وزارت بازرگاني است بنابر اين در موزه‌ي صنايع دستي خيلي به آن پرداخته نشده است.

اين كارشناس صنايع دستي مي‌گويد: آثار ارايه شده پيش از اين در نمايشگاه دائمي‌منطقه‌ي ولنجك بود كه طي 10 سال از مردم خريداري و اكنون در موزه‌ي صنايع دستي كشور ارايه شده است.

وي خاطر نشان كرد: حدود يك هزار و 300 اثربرجسته‌ي صنايع دستي در اين موزه وجود دارد كه به دليل محدوديت فضا يك سوم آن‌ها به نمايش گذاشته است.

 مذاكرات اوليه براي راه‌اندازي موزه‌ي صنايع دستي ديگر در تهران انجام شد 

رييس گروه موزه‌ها در معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور درباره‌ي زمان نمايش يك هزار و 300 صنايع دستي موجود دراين موزه به خبرنگار ايسنا، مي‌گويد: با مسوولان مجموعه‌ي سعد آباد در ارتباط هستيم كه به محض تهيه‌ي فضاي كافي، تمام آثار موجود ارايه شود.

خوشدلي در مورد اين كه چه زمان آثار برجسته‌ي صنايع دستي در استان‌هاي كشور كه به نوعي مهجور مانده اند، به موزه‌ها منتقل مي‌شوند، اظهار مي‌كند: پس از دريافت بودجه، اين آثار برجسته خريداري مي‌شود ولي بايد در هر استان موزه‌ي صنايع دستي برپا شود كه براي اين مساله فضاهاي متعددي در نظر گرفته شده است.

رييس گروه موزه‌ها در معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كشور مي‌گويد: اين آثار پيش از اين در نمايشگاه دائمي‌ ولنجك ارايه شده بودند كه اكنون براي ايجاد موزه‌اي اختصاصي به اين مكان منتقل شده است ولي با مدير موزه‌هاي مدير كل اداره‌ موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري جهت ايجاد موزه‌اي ديگر در تهران مذاكره شده است.

به گزارش ايسنا، در اولين موزه‌ي صنايع دستي كشور در مجموعه‌ي سعد آباد آثاري همچون پته‌هاي كرمان، ورني اردبيل، مينياتور، هنر مشبك،‌ برجسته كاري‌، منبت، معرق، خاتم كاري، قلم زني، شيشه، سفال، سراميك و... از استاداني برجسته همچون، دهنوي، شاميرزاد، علاقه مندان، جوهريان، ساري خاني، مسائلي، صنيع خاتم و.... ارايه شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha