• شنبه / ۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8610-01315
  • خبرنگار : 71021

نمايشگاه توريسم درماني بحرين؛ ساكت و بي‌نتيجه يك شركت‌كننده ايراني در نمايشگاه: مذاكره تخصصي در اين نمايشگاه صورت نگرفت توقع بيشتري از نمايشگاه داشتيم

نمايشگاه توريسم درماني بحرين؛ ساكت و بي‌نتيجه
يك شركت‌كننده ايراني در نمايشگاه:
مذاكره تخصصي در اين نمايشگاه صورت نگرفت
توقع بيشتري از نمايشگاه داشتيم

پنجمين نمايشگاه توريسم درماني بحرين با حضور كم‌رنگ متخصصان و شركت‌هاي مرتبط با اين بخش از 21 تا 23 آذرماه (12 تا 14 دسامبر) در منامه برپا شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايران در نمايشگاه توريسم درماني بحراين IHT 2007، در غرفه‌اي به مساحت 120 متر مربع همراه 13 كشور ديگر مانند تركيه، تونس، مراكش، هند و ... حضور داشت كه به گفته‌ي برزين ـ مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي گردشگري ـ‌ اين نخستين حضور منسجم ايران در نمايشگاه تخصصي توريسم درماني بحرين بود كه با گروهي از پزشكان و سه آژانس توريستي شركت كرد؛ اما در اين نمايشگاه،‌ جاي آژانس‌هاي فعال حوزه‌ي توريسم درماني خالي بود.

محمود فرزانه يكي از حاضران ايراني در اين نمايشگاه به خبرنگار بخش گردشگري ايسنا گفت: آژانس‌هاي تخصصي توريسم درماني در ايران وجود دارند كه در اين نمايشگاه تخصصي حضور نداشتند. در واقع، توريسم درماني در ايران هنوز به‌صورت جدي فعال نشده و در آغاز راه است. درحالي‌كه كشورهايي مانند تركيه در اين حوزه بسيار قوي فعاليت مي‌كنند و در اين بخش، تجهيزاتي حتا بهتر از يك هتل هفت ستاره دارند.

وي با اشاره به تعداد بازديدكنندگان و حاضران اندك در نمايشگاه توريسم درماني بحرين، اظهار داشت: توقع بيشتري از اين نمايشگاه تخصصي داشتيم و گمان مي كرديم، شلوغ‌تر باشد؛ اما به‌دليل هم‌زماني برپايي اين نمايشگاه با روزهاي تعطيل در اين كشور و ايام حج، تعداد بازديدكنندگان و شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه كمتر بود.

فرزانه با بيان اين‌كه در حوزه‌ي توريسم درماني به‌صورت تخصصي فعاليت نمي‌كنم، افزود: براي ديداري دوباره با بعضي از آژانس‌هاي همكار، در اين نمايشگاه شركت كردم؛ اما به فعاليت در حوزه‌ي توريسم درماني فكر مي‌كنم. در طول برپايي اين نمايشگاه تخصصي نيز تعامل‌هايي با آژانس‌هاي توريستي ديگر كشورها صورت گرفتند.

رقيه حاتمي‌پور ـ از ديگر شركت‌كنندگان در نمايشگاه توريسم درماني بحرين ـ به خبرنگار ايسنا گفت: برخلاف نام بين‌المللي اين نمايشگاه، حضور چشم‌گير شركت‌هاي مرتبط با توريسم درماني و بازديدكنندگان متخصصي را شاهد نبوديم و كشورهاي اروپايي براي ديدن اين نمايشگاه، حضور بسيار كم‌رنگي داشتند. مردم بحرين نيز به‌دليل روابط خاص با ايراني‌ها، زماني كه از حضور كشورها در اين نمايشگاه مطلع شدند، براي ديدن غرقه ايران آمدند.

وي با بيان اين‌كه هيچ مذاكره‌ي تخصصي در اين نمايشگاه صورت نگرفت، ادامه داد: از پيشينه‌ي نمايشگاه توريسم درماني بحرين اطلاع كافي ندارم، اما احتمالا اين شرايط ناشي از حضور نداشتن كشورهاي فعال در زمينه‌ي توريسم درماني يا برپايي اين نمايشگاه در كشور كوچكي مانند بحرين و اطلاع‌رساني اندك است. بعيد مي‌دانم كه اتفاق مطلوبي در اين نمايشگاه رخ داده باشد و نمايشگاه، ساكت و بدون نتيجه بود.

به اعتقاد او، بعضي از نمايشگاه‌هاي تخصصي به زمان بيشتري نياز دارند تا جايگاه مستقل و موفقي بيابند و حضور ايران با توجه به تجهيزات و پيشرفت‌هاي پزشكي، در اين نمايشگاه ضرورت دارد.

اين تورگردان مطرح كردن ظرفيت‌هاي درماني و توريسم درماني كشور را دليل انتخاب نمايشگاه توريسم درماني بحرين ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برشمرد و گفت: حضور در اين نمايشگاه تخصصي، تجربه‌ي خوبي است و بايد از اين موفقيت براي معرفي و تبليغ توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي خود استفاده كنيم؛ اما وقتي آژانس‌هاي توريستي در اين نمايشگاه حضور نمي‌يابند، دنبال مقصرند، درحالي‌كه فهرست نمايشگاه بين‌المللي گردشگري پيش از برپايي به دفاتر خدمات مسافرتي اعلام شده بود و اين دفاتر انتخاب‌هاي خود را به ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ارايه كرده بودند.

حاتمي‌پور اظهار داشت: در اين نمايشگاه فقط موضوع حضور مطرح بود، چون در اين رشته‌ي تخصصي، راه طولاني را در پيش داريم.

وي افزود: در اين نمايشگاه از گروه پزشكي حاضر درخواست شد كه در فعاليت دفاتر خدمات مسافرتي دخالت نكند، چون اين اقدام، بخش خصوصي را از تمام فعاليت‌ها باز مي‌دارد كه پزشكان، اين موضوع را پذيرفتند.

او درباره‌ي امكان حضور ايران در نمايشگاه‌هاي توريسم درماني ديگر كه نسبت به نمايشگاه بحرين، جايگاه بهتر و موفق‌تري دارند، گفت: در دنيا چند نمايشگاه توريسم درماني برپا مي‌شود كه نمايشگاه آلمان مهم‌ترين آن است. شايد اكنون توان حضور در اين نمايشگاه‌ها را نداشته باشيم و بايد پيش از شركت در نمايشگاه‌هاي توريسم درماني با پيشينه‌ي موفق، نظام تورهاي اين حوزه انسجام يابد؛ اما چون در منطقه‌ي خاورميانه در زمينه‌ي توريسم درماني كمبود و نياز وجود دارد، نمايشگاه بحرين انتخاب شد.

اين شركت‌كننده در نمايشگاه توريسم درماني بحرين بيان كرد: ايران در نمايشگاه‌هاي تخصصي توريسم درماني كشورهاي موفق در اين حوزه مي‌تواند شركت كند؛ اما بايد نخست استراتژي نظام‌يافته و بسته‌هاي تخصصي و تبليغاتي را تهيه كرد.

حاتمي‌پور اضافه كرد: اكنون ما حتا يك بسته‌ي تخصصي براي معرفي ظرفيت‌ها،‌ آژانس‌هاي فعال در حوزه‌ي توريسم درماني، امكانات درماني و پزشكان نداريم و تهيه‌ي اين بسته به همكاري مشترك آژانس‌هاي توريستي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيمارستان‌ها و پزشكان درمان‌كننده نياز دارد.

به گزارش ايسنا، با وجود اين‌كه تعداد دفاتر خدمات مسافرتي فعال در زمينه‌ي توريسم درماني از انگشتان يك دست هم كمتر است، اما همين تعداد اندك نيز در نمايشگاه تخصصي توريسم درماني بحرين حضور نداشتند.

رضا صديقي ـ يكي از فعالان حوزه‌ي توريسم درماني ـ با بيان اين‌كه فقط دو آژانس توريستي در اين زمينه فعال بودند كه اكنون نيز فعاليت اين آژانس‌ها كم‌رنگ شده است، اظهار داشت: زماني روي صنعت توريسم درماني مي‌توان حساب كرد كه در اين حوزه، تخصصي فعاليت كنيم و پزشكان در كنار آژانس‌هاي توريستي حضور داشته باشند.

او با بيان اين‌كه آژانس‌هاي شركت‌كننده در نمايشگاه توريسم درماني بحرين در اين حوزه تخصصي ندارند، به خبرنگار ايسنا گفت: بايد زمينه‌ي ورود آژانس‌هاي توريستي به توريسم درماني فراهم شود. دفاتر خدمات مسافرتي كه در تورهاي ورودي پنج سال پيشينه‌ي فعاليت دارند، به حوزه‌ي توريسم درماني مي‌توانند وارد شوند.

وي درباره‌ي حضور نيافتن آژانس‌هاي فعال در توريسم درماني در اين نمايشگاه تخصصي، بيان كرد:‌ در زمان رييس پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ مرعشي ـ،‌ ستاد توريسم درماني تشكيل شد كه برنامه‌هاي استراتژيك گردشگري و توريسم درماني فعال شدند؛ اما اكنون سياست‌هاي حمايتي در توريسم درماني مشخص نيستند و چون بخش خصوصي توان مالي چنداني ندارد، براي حضور در چنين نمايشگاه‌هايي نمي‌تواند خطر كند، چون امكان دارد كه در ورشكستگي قرار گيرد.

اين تورگردان معتقد است: نخستين گام در حوزه‌ي توريسم درماني، حمايت از بخش خصوصي فعال در اين بخش است و اگر اين كار را نمي‌توانند انجام دهند، بخش خصوصي سرمايه‌گذاري نكند.

صديقي توسعه‌ي توريسم را در ايران بي‌ارتباط با روشن شدن وضعيت گردشگري در كشور و منطقه ندانست و افزود: ظرفيت نرم‌افزاري در توريسم درماني كامل است؛ اما مشكل اصلي، امكانات، تاسيسات و فرهنگ‌سازي است.

اگرچه سيستم درماني در ايران به‌تازگي مطرح شده است و چند همايش تخصصي در اين حوزه برپا شده‌اند و ايجاد دهكده‌هاي سلامت نيز در طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته، اما در ايران هنوز در اجراي برنامه‌هاي مربوط به اين حوزه‌ي تخصصي انسجامي ديده نمي‌شود و بسته‌ي تبليغاتي خاصي كه حاكي از همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت بهداشت، بخش‌هاي مرتبط و خصوصي باشد، تهيه نشده است.

نبود اين انسجام و همكاري‌هاي ميان‌سازماني و فرابخشي در ديگر حوزه‌هاي تخصصي و توريسم درماني مانند طبيعت‌گردي نيز ديده مي‌شود.

درحالي‌كه كشورهاي ديگر در حوزه‌هاي تخصصي گردشگري، شناسايي علاقه و ايجاد انگيزه در گردشگران قدم مي‌گذارند و تمركز در اين حوزه‌هاي تخصصي را بيشتر كرده‌اند، ايران هم‌چنان دلخوش ظرفيت‌هاي خود و طبقه‌بندي براي انواع گردشگري مانند توريسم زيارتي و مذهبي، درماني، روستايي و عشايري، طبيعت‌گردي و ... است و فعاليت بخش خصوصي فعال در اين حوزه‌ها نيز از نبود همكاري‌هاي فرابخشي متاثر شده است.

گزارش از خبرنگار ايسنا؛ سميه حسنلو

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha