• شنبه / ۱۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8609-08692
  • خبرنگار : 71021

استقبال نكردن آژانس‌هاي ايراني از گردشگري سوريه؛ تنها آژانس ايران در نمايشگاه سوريه: آژانس‌ها گمان مي‌كنند گردشگر فقط در اروپاست

استقبال نكردن آژانس‌هاي ايراني از گردشگري سوريه؛
تنها آژانس ايران در نمايشگاه سوريه:
آژانس‌ها گمان مي‌كنند گردشگر فقط در اروپاست

پنجمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري سوريه با حضور يك آژانس توريستي از ايران و استقبال نكردن ديگر آژانس‌هاي گردشگري كشور براي حضور در اين بازار مواجه شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه به گفته‌ي حاضران در نمايشگاه گردشگري سوريه، معدود كشورهايي مانند مصر، كويت، امارات، اردن، هند، قبرس، تركيه، ايران و ... در اين نمايشگاه حاضر بودند، اما استقبال نكردن تورگردانان ايراني از نمايشگاه سوريه به‌عنوان يك كشور عربي كه آژانس‌هاي ايراني بارها به بي‌توجهي مسؤولان رسمي دو كشور در تعاملات خود به بخش خصوصي و حضور نداشتن بخش گردشگري در مذاكرات زيارتي اين كشورها اعتراض‌هايي كرده‌اند، موضوع ديگري است.

پيش از اجراي برنامه‌ريزي ستاد نمايشگاه‌هاي گردشگري، آژانس‌هاي توريستي به انتخاب برخي بازارها مانند تايلند، حيدرآباد، هند، سوريه و ... معترض بودند و كارشناسي در انتخاب بازارهاي هدف را ضروري مي‌دانستند.

بازار سوريه با وجود اين‌كه يكي از بازارهاي با اولويت نخست چشم‌انداز 20 ساله براي فعاليت گردشگري است، اما تورهاي خروجي از ايران به سوريه فعاليت چشم‌گير‌تري داشته‌اند و اين كشور به بازار تورهاي زيارتي خروجي ايران تبديل شده است و تورگردان‌ها رغبت چنداني براي تغيير وضع اين بازار از خود نشان نداده‌اند.

وضعيت ورود و خروج گردشگر و زاير ميان كشورهاي ايران و سوريه مانند ديگر مقاصد زيارتي ايران، به‌صورت بازاري يك‌سويه با وزنه‌اي نامتعادل و آمار بسيار تعداد مسافران خروجي از ايران به اين كشور است. در سال، حدود 500 هزار ايراني براي زيارت به سوريه سفر مي‌كنند و سهم ايران از بازاري كه چندان شناختي از كشور هم‌منطقه‌ي خود ندارد، ناچيز است.

مسعود منتظري شاه‌توري كه تنها نماينده‌ي آژانس‌هاي ايران در نمايشگاه‌هاي گردشگري سوريه ATB بود، به خبرنگار بخش گردشگري ايسنا گفت: هرچند تور خروجي از ايران به سوريه بيشتر است، اما در اين نمايشگاه از تورهاي ورودي به ايران بسيار استقبال شد كه چنين توقعي نداشتم.

وي با بيان اين‌كه مردم كشور سوريه به‌لحاظ سياسي از ايران شناخت دارند و از نظر گردشگري، كشور ما را نمي‌شناسند، ادامه داد: پس از پايان نمايشگاه با چند آژانس توريستي سوري، قرارداد همكاري بستيم و حتا تور كوچكي از اين كشور براي اين هفته جذب شد.

شاه‌توري بيان كرد: از بازار و نمايشگاه سوريه تصور چنين شرايطي را نداشتم و بيشتر آژانس‌هاي ايراني اصلا از وضعيت اين بازار اطلاع ندارند و گمان مي‌كنند، گردشگر فقط در اروپاست، درحالي‌كه مردم سوريه به‌دليل مسايل سياسي ايران به اين كشور علاقه‌مندي بيشتري نشان مي‌دهند.

به گفته‌ي او، مشكل گردشگري ايران، حجاب و مشروبات الكلي نيست، بلكه زيرساخت‌ها ضعيف، وضعيت خدمات نابه‌سامان و هجمه‌ي تبليغات منفي عليه ايران بسيار است.

اين تورگردان درباره‌ي استقبال نكردن آژانس‌هاي توريستي از اين بازار، اظهار داشت: بيشتر آژانس‌هاي ايراني در تور داخلي يا خارجي متمركزند و تعداد محدودي از دفاتر خدمات مسافرتي در تورهاي ورودي فعاليت مي‌كنند كه بازار بيشتر آن‌ها، اروپاست و اعتقاد دارند كه گردشگران كشورهاي عربي كمتر هزينه مي‌كنند.

وي اضافه كرد: سطع توقع گردشگران عرب نسبت به هزينه‌هايي كه صرف مي‌كنند، بالاست و كار با اين گردشگران سختي‌هايي دارد و شايد استقبال اندك تورگردانان ايراني از بازارهايي مانند سوريه به شرايط گردشگران عربي و تعداد و درآمد گردشگران اروپايي مربوط شود.

درحالي‌كه مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ـ برزين ـ از حضور كم‌رنگ دفاتر خدمات مسافرتي در نمايشگاه سوريه انتقاد كرده و گفته است: بارها تاكيد شده است كه دولت و بخش خصوصي در نمايشگاه‌ها يك گروه هستند و هيچ تقابلي ميان آن‌ها وجود ندارد و فقط آماده‌سازي و هموار كردن حضور بخش خصوصي است كه حضور دولت را در نمايشگاه‌ها موجب شده است و با وجود ادعاي برپايي نمايشگاه‌هاي گردشگري، از ظرفيت موجود و شرايط فراهم‌شده ازسوي دولت استفاده نمي‌كند.

اما بخش خصوصي نسبت به اطلاع‌رساني محدود بخش دولتي درباره‌ي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري، بي‌توجهي به نظر آن‌ها در انتخاب بازارها و هزينه‌ي دولت در بازارهايي بدون اثربخشي لازم معترض است و اين مسايل را از دلايل استقبال اندك از نمايشگاه‌هايي مانند سوريه ذكر مي‌كند.

ابراهيم پورفرج ـ رييس هيات مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ درباره‌ي استقبال اندك آژانس‌هاي توريستي از نمايشگاه‌هاي گردشگري بازارهايي كه همواره نسبت به دعوت نكردن از آن‌ها در تعاملات بخش دولتي گله داشتند، به خبرنگار ايسنا گفت: معمولا دفاتر خدمات مسافرتي از برنامه‌ريزي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري اطلاعي ندارند و يك‌بار در سال نام و زمان برپايي نمايشگا‌ه‌ها را بخشنامه مي‌كنند و درباره‌ي اهداف، بازار و ... اطلاع‌رساني ديگري ندارند.

وي ادامه داد: آژانس‌هاي توريستي حتا اگر در نمايشگاه سوريه، زمين‌هاي غرفه را به آن‌ها رايگان واگذار كنند، به‌دليل هزينه‌هاي جانبي در بازاري كه تعريفي از آن نشده است، شركت نمي‌كنند.

به گفته‌ي او، تعريف‌هاي موجود از بازارها و بازاريابي گردشگري مبهم است و اعتراض و استقبال نكردن آژانس‌هاي توريستي درست است.

پور‌فرج انتخاب همراه با كارشناسي بازارهاي گردشگري را ضروري دانست و اظهار كرد: وقتي انتخاب بازارهاي گردشگري بدون كارشناسي صورت مي‌گيرد، آژانس‌هاي توريستي شركت نمي‌كنند، چون در هر بازاري كه تمايل داشته‌اند يا به مصلحت يا با توجه به روابط سياسي حضور مي‌يابند و در هر صورت تشخيص با بخش دولتي است.

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران افزود: حضور يك آژانس توريستي در نمايشگاه گردشگري يك كشور به معني تعريف نشدن آن بازار و پيش‌بيني نشدن جذب گردشگر از اين مقصد است و نمي‌دانند در اين بازار چه خبر است.

وي با طرح اين مساله كه چه ميزان درباره‌ي بازار گردشگري سوريه مذاكره شده است؟ گفت: اكنون براي نمايشگاه‌ها پولي را از دولت دريافت كرده‌اند و فكر مي‌كنند، در هر بازاري مي‌توانند شركت كنند.

به گزارش ايسنا، پنجمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري سوريه ATB از سوم تا پنجم آذرماه (24 تا 26 نوامبر 2007 ميلادي) برگزار شد و ايران با يك آژانس توريستي در غرفه‌اي 45 متري نخستين حضور خود را تجربه كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha