• سه‌شنبه / ۷ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8612-03086

استاد ارتباطات: وجود روزنامه‌هاي آنلاين، به معناي گسترش آگاهي‌دهي است روزنامه‌هاي آنلاين، به‌طور بالقوه‌ قابليت تغيير در محتوا را دارند

استاد ارتباطات:
وجود روزنامه‌هاي آنلاين، به معناي گسترش آگاهي‌دهي است
روزنامه‌هاي آنلاين، به‌طور بالقوه‌ قابليت تغيير در محتوا را دارند
روزنامه‌هاي آنلاين نسبت به روزنامه‌هاي سنتي شخصي‌تر بوده و به ذوق و علايق صاحبانشان نزديك‌ترند، در حالي كه خبرگزاري‌ها در ارائه‌ي اخبار، بيشتر نهادي بوده و به نياز مخاطب و جامعه اهميت بيشتري مي‌دهند. محمدمهدي فرقاني - استاد ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اين كه روزنامه‌هاي آنلاين، همان كاركردهاي روزنامه‌هاي مكتوب را در فضاي مجازي ارايه مي‌كنند، اظهار كرد: برخورداري از توانايي بالقوه‌ي تغيير در محتوا، از تفاوت‌هاي بارز روزنامه‌هاي آنلاين و مكتوب است، يعني در حوزه‌ي روزنامه‌هاي آنلاين مي‌توان، به طور پيوسته محتوا را تغيير داد و اين تغيير نيز پيرو پيچيدگي‌هاي خاصي نيست. وي افزود: در دنياي رسانه‌يي امروز، تفاوت ميان فعاليت خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي آنلاين، عملا بسيار كم شده است، چراكه خبرگزاري‌هاي حال حاضر كشور، از تعريف سنتي خود، يعني ايفاي نقش واسطه ميان منبع خبر و مخاطب فاصله گرفته و خود، خبرها را توليد و عرضه مي‌كنند و مخاطب، به طور مستقيم اخبار را از آن‌ها دريافت كند. او ادامه داد: تفاوت ميان عملكرد خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي آنلاين، تنها در نوع ارائه‌ي اخبار است؛ روزنامه‌هاي آنلاين، با گزينش در ميان اخبار، سعي مي‌كنند اخبار را در چارچوبي خاص و متناسب با خط مشي خود و ذائقه‌ي مخاطبانشان ارائه كنند و به اين ترتيب انتخاب را براي مخاطبان نيز آسان‌تر مي‌كنند. اين استاد دانشگاه اضافه كرد: ‌علاوه بر اين، روزنامه‌هاي آنلاين كه نسخه‌هاي اينترنتي و PDF روزنامه‌هاي مكتوب، نسخ قابل تغيير نشريات الكترونيكي، وبلاگ و وب‌سايت‌ها را شامل مي‌شود، بيشتر فردي است، در حالي كه خبرگزاري‌ها در ارائه‌ي اخبار، بيشتر نهادي بوده و به نياز مخاطب و جامعه بيش از سلايق صاحب سايت خود اهميت مي‌دهند. او با اشاره به اينكه روزنامه‌نگار فعال در حوزه‌ي روزنامه‌هاي آنلاين، به تجربه‌هاي موجود در روزنامه نگاري سنتي هم نيازمند است، تصريح كرد: گرچه روزنامه‌نگاري آنلاين نسبت به روزنامه‌هاي سنتي شخصي‌تر بوده و به ذوق و علايق صاحب آن نزديك‌تر است، اما وقوف نسبت به قواعد روزنامه نگاري سنتي نيز به سرعت تنظيم خبر و جذب مخاطب در اين نوع از روزنامه‌نگاري بسيار موثر است. وي درباره‌ي ضرورت گسترش روزنامه‌نگاري آنلاين نيز گفت: وجود روزنامه‌هاي آنلاين، به معناي گسترش ابزارهاي اطلاع‌رساني و آگاهي‌دهي است كه اين امر نيز حق و قدرت دسترسي به اطلاعات را افزايش داده و در نتيجه قدرت انتخاب مخاطب را افزايش مي دهد. به عقيده‌ي من هر وسيله‌اي كه بتواند در خدمت آزادي بيان، انتشار و افزايش دسترسي به اطلاعات باشد، در جوامع قابل توجه بوده و بايد ارتقاء يابد. فرقاني در پايان، تضمين قانوني آزادي بيان و انتشار اطلاعات، فراهم سازي شرايط دسترسي آسان و ارزان اكثريت مردم به تكنولوژي‌هاي ارتباطي و آموزش اين تكنولوژ‌ي‌ها را از راهكارهاي ارتقاي روزنامه‌نگاري آنلاين در كشور عنوان كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha