• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8703-03102

مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها: اين ستاد با كم‌ترين اعتبار نسبت به كشورهاي جهان در حوزه‌ي گردشگري تلاش مي‌كند نمايشگاه‌هاي گردشگري داخلي برگزار مي‌شوند

مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها:
اين ستاد با كم‌ترين اعتبار نسبت به كشورهاي جهان در حوزه‌ي گردشگري تلاش مي‌كند
نمايشگاه‌هاي گردشگري داخلي برگزار مي‌شوند

مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها از حضور ايران در 28 نمايشگاه بين‌المللي گردشگري در سال 1387 خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدحسين برزين صبح امروز (ششم خردادماه) در نشستي رسانه‌يي با تشريح عملكرد يك ساله‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها و اعلام برنامه‌هاي اجرايي براي سال 1387، گفت: در جدول نمايشگاهي سال گذشته، حضور در 27 نمايشگاه گردشگري، به‌ويژه نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري در كشورهاي هدف را طراحي كرديم و تا پايان سال موفق شديم، در 21 نمايشگاه حضور پررنگ و پرنتيجه‌اي را داشته باشيم.

وي ادامه داد: ايران توانست در سال گذشته، با حضورش در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري به‌لحاظ فرهنگي، تبليغاتي و معرفي هرچه بيشتر جاذبه‌هاي فرهنگي و طبيعي و هم از نظر متمركز كردن و يكپارچگي بخش خصوصي و فروش بسته‌هاي مختلف گردشگري ازسوي آن‌ها در نمايشگاه‌ها حضور موفق و پررنگي داشته باشد، به‌طوري كه بسياري از شركت‌كنندگان خصوصي و دفاتر خدمات مسافرتي معتقدند، دستاوردهاي اخير ايران در حوزه‌ي توريسم ورودي به دوران پيش از 11 سپتامبر، يعني دوران پررونق برگزاري تورهاي ورودي به ايران بازگشته است و دوباره آژانس‌هاي مسافرتي فعاليت بيشتري را در اين حوزه پيدا كرده‌اند.

برزين از برگزاري شب‌هاي ايراني، راه‌اندازي چاي‌خانه‌ي سنتي، غرفه‌هاي صنايع دستي و اجراي موسيقي سنتي ايراني به‌عنوان مجموعه‌ فعاليت‌هاي مشترك اجراشده در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري ياد و بيان كرد: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها از 5/2 سال پيش كه كار خود را به‌شكل رسمي آغاز كرد، تقريبا از صفر فعاليت خود را شروع و سرفصل‌هاي مختلف كاري را براي خود تعريف كرد.

وي تحقيقات و پژوهش، توليد اقلام تبليغاتي، ساخت تيزر و پخش آن‌ها را از شبكه‌هاي جهاني از جمله سرفصل‌هاي كاري اين ستاد دانست و اظهار داشت: سال گذشته، حدود سه ميليون و 495 هزار و 200 قلم تبليغاتي در 638 نوع به 17 زبان زنده‌ي دنيا از طريق نمايشگاه‌هاي گردشگري و رايزنان فرهنگي ايران در كشورهاي خارجي توزيع شدند.

او اقلام تبليغاتي توليدشده را شامل كتاب، سي‌دي، بروشور، فايل‌هاي موسيقي و ... دانست و افزود: در حوزه‌ي فيلم‌هاي مستند كوتاه پنج‌ و پانزده دقيقه‌يي، سال گذشته حدود 117 دقيقه فيلم از جاذبه‌هاي مختلف تاريخي، فرهنگي، صنايع دستي و ... تهيه و پخش شدند. همچنين 22 تيزر 25 ثانيه‌يي نيز با موضوع‌هاي مختلف از جمله ايران سنتي و مدرن، اقوام موجود در ايران، خاويار،‌ صنايع دستي و ... تهيه و در بازارهاي مختلف گردشگري پخش شدند.

وي بيان كرد: علاوه بر آلبوم‌هاي نماآهنگ و سي‌دي‌هاي مولتي‌مديا كه به 11 زبان توليد شده‌اند، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در قرارداد خود با شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي، حدود 66 هزار و 300 ثانيه برنامه در 1472 نوبت را در قرارداد نخست خود از شبكه‌ي الجزيره و 13 هزار و 800 ثانيه را در 1552 نوبت در قرارداد دوم خود با الجزيره به پخش تيزر پرداخته است.

برزين ادامه داد: از شبكه يورونيوز نيز به هفت زبان زنده، 25 هزار ثانيه در يك‌هزار نوبت تيزر تبليغاتي ايران پخش شده است و همين تيزرها در شبكه‌هاي MBC به ميزان 15 هزار ثانيه و در قالب 600 نوبت بوده است.

وي با بيان اين‌كه در مجموع، 66 هزار ثانيه تيزر تبليغاتي ايران در 2556 نوبت از شبكه‌هاي خارجي پخش شده است، گفت: ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌عنوان نخستين مأموريت خود حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري و طرح توانمندي‌هاي ايران را در اين حوزه، در دستور كار خود قرار داد كه خوشبختانه نتايج مقبولي نيز همراه داشت. به همين منظور در تلاش است تا علاوه بر ادامه‌ي فعاليت‌ در حوزه‌ي نمايشگاه‌هاي گردشگري خارجي با هدف ايجاد موج فرهنگ گردشگرپذيري، برگزاري نمايشگاه‌هاي گردشگري داخلي را نيز در دستور كار قرار دهد.

او با اشاره به انتخاب 28 نمايشگاه بين‌المللي گردشگري براي امسال، اظهار كرد: ما تمام دنيا را براي خود هدف و بازار گردشگري تعريف كرديم و هم‌چنان براساس اولويت‌هاي بازارهاي هدف و همچنين مشورت و هماهنگي كامل با بخش خصوصي، جدول جديد نمايشگاه‌هاي گردشگري را تهيه كرده‌ايم.

مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با اشاره به حضور آمريكا، كره و استراليا به‌عنوان مقاصد جديد ايران در بازارهاي هدف گردشگري، گفت: براساس تجربه‌اي كه از نمايشگاه‌هاي سال گذشته كسب كرديم، در جدول جديد چند نمايشگاه را كه مورد استقبال بخش خصوصي قرار نگرفتند، حذف كرديم.

او درباره‌ي حذف نمايشگاه‌هاي گردشگري مسكو، شانگ‌هاي و چند نمايشگاه ديگر از جدول نمايشگاه‌هاي گردشگري سال گذشته، توضيح داد: اين نمايشگاه‌ها بيشتر به‌دليل نبود متقاضي و همچنين مهم نبودن برخي از آن‌ها حذف شدند.

برزين با تأكيد بر اين‌كه اطلاع‌رساني به بخش خصوصي و شركت‌كنندگان نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري از زمان تأييد و تصويب نهايي جدول اين نمايشگاه‌ها شروع شده است، ادامه داد: سال گذشته با وجود همه‌ي مشكلات و كمبودهاي اعتباراتي كه داشتيم، نمايشگاه‌ها را برگزار كرديم؛ اما امسال در تلاش هستيم تا با جذب اعتبارات بيشتر و همكاري بهتر بخش خصوصي، تمام اين نمايشگاه‌ها را با برنامه‌ريزي‌هاي از پيش تعيين‌شده بتوانيم برگزار كنيم.

وي بار ديگر بازار گردشگري كشورهاي عرب، كشورهاي آسيايي و اروپا را مهم‌ترين اولويت‌هاي گردشگري ايران براي جذب گردشگر دانست و گفت: كشورهاي عربي به‌دليل مشتركات مذهبي و كشورهاي آسيايي به‌دليل مشتركات فرهنگي و علاقه‌مندي‌شان به گردشگري تاريخي، مهم‌ترين هدف‌هاي گردشگري ايران هستند كه بايد تلاش كنيم، از گردشگر خارجي آن‌ها بيشترين سهم را به ايران اختصاص دهيم.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با بيان اين‌كه از دو سال پيش تاكنون مجموع هزينه‌كردهاي اين ستاد به 10 ميليارد تومان هم نرسيده است، تأكيد كرد: با وجود همه‌ي انتقادهايي كه ممكن است، نسبت به عملكرد اين ستاد وجود داشته باشد، به‌طور قطع اعلام مي‌كنم كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها با كم‌ترين اعتبارات نسبت به ساير كشورهاي جهان در حوزه‌ي گردشگري و معرفي ايران تلاش مي‌كند و خوشبختانه با همين اعتبارات هم عملكرد موفق و قابل قبولي داشته است.

وي با بيان اين‌كه هيچ اتفاق جديدي نسبت به بودجه‌بندي اين ستاد نيفتاده است، افزود: سال گذشته تلاش كرديم بودجه‌هاي خود را علاوه بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دارايي‌هاي شركت‌هاي وابسته به سازمان مانند شركت توسعه‌ي ايرانگردي و جهانگردي تأمين كنيم.

او ادامه داد: امسال نيز با تصميمي كه قرار است درباره‌ي ثبت يك شركت در زيرمجموعه‌ي كانون اتومبيل‌راني و جهانگردي در حوزه‌ي تبليغات و نمايشگاه‌ها گرفته شود، به‌دنبال اين هستيم كه زمينه‌ي جذب منابع بيشتر و اسپانسرهاي خصوصي را فراهم كنيم.

برزين به ارايه‌ي 75 درصد يارانه به بخش خصوصي اشاره كرد و گفت: ستاد تبليغات نمايشگاه‌ها با تأكيد رييس‌جمهور، فعاليت ويژه‌اي را در حوزه‌ي معرفي ايران، اطلاع‌رساني درباره‌ي امنيت ايران و دارايي‌هاي فرهنگي و تاريخي‌اش برعهده گرفته است. اميدواريم در اين مسؤوليت بتوانيم موفق عمل كنيم.

وي بودجه‌ي سال جديد ستاد تبليغات نمايشگاه‌ها را حدود پنج ميليارد تومان اعلام و بيان كرد: سال گذشته حدود شش ميليارد تومان براي فعاليت‌هاي اين ستاد درنظر گرفته شده بود كه در نهايت فقط توانستيم چهار ميليارد تومان را جذب كنيم.

برزين بودجه‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را بودجه‌اي شناور دانست و افزود: اميدواريم با پررنگ شدن اهميت فعاليت‌هاي ستاد، بودجه‌هاي بيشتري را از طريق منابع مختلف بتوانيم جذب كنيم.

رييس ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها از انجام مذاكرات براي برگزاري نخستين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري ايران در سال 2010 ميلادي خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر نمايشگاه‌هاي خارجي، برگزاري نمايشگاه‌هاي داخلي در سه سطح استاني، منطقه‌يي و ملي را در دستور كار قرار داده‌ايم.

وي درباره‌ي ملاك انتخاب شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي براي پخش تيزرهاي ايران، تأكيد كرد: پربيننده بودن اين شبكه‌ها براي ما مهم‌ترين ملاك است.

او درباره‌ي اين‌كه گفته مي‌شود، برخي شبكه‌ها با وجود پخش تيزرهاي گردشگري ايران، تفكري ضد ايراني دارند، اظهار داشت: من معتقدم، اين هنر بزرگي است كه در اردوگاه دشمن هم بتوانيم خيمه بزنيم و واقعيت‌هاي كشور را از طريق همان تريبون پخش كنيم.

برزين با بيان اين‌كه شبكه‌ي CNN پخش تيزرهاي گردشگري ايران را نپذيرفته است، گفت: شبكه‌ي BBC را به‌دليل كارنامه‌ي بدي كه در فعاليت كاري خود داشت، ما رد كرديم.

مسؤول ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها درباره‌ي سيستم كنترل و ارزيابي عملكرد ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها و بازتاب فعاليت آن در كشورهاي هدف گردشگري، توضيح داد: بهترين ارزيابي‌ها را از افزايش آمار ورود گردشگر مي‌توانيم داشته باشيم كه متأسفانه هنوز به نظام جامعي در اين حوزه دست نيافته‌ايم؛ اما من معتقدم دفاتر اطلاع‌رساني ايران در كشورهاي خارجي كه قرار است، امسال افزايش بيشتري داشته باشند، علاوه بر اطلاع‌رساني بايد بازتاب فعاليت‌هاي ستاد و نظرات گردشگران را نسبت به ايران دريافت و آن‌ها را تجزيه و تحليل كنند. اين امر، بخشي از فعاليت‌هاي معاونت گردشگري است كه آن‌را در دستور كار خود قرار داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha