• شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8703-12098
  • منبع : سازمان میراث فرهنگی کشور

پاسخ ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به اظهارات يك تورگردان

درپي انتشار سخنان حسين احمدي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ با عنوان «ستاد نمايشگاه‌ها با تكرار حركت سال گذشته پول اين بخش را در جوي آب مي‌ريزد»، ستاد تبليغات و نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين اظهارات پاسخ داد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در بخشي از اين مطلب آمده است: آقاي احمدي در سخناني فرافكنانه، اتهاماتي را به ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها ايراد كرده و اظهار داشته است كه اگر ستاد نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري و تبليغات، امسال نيز همان حركت سال گذشته را در بخش نمايشگاهي تكرار كند، پول اين بخش را در جوي آب مي‌ريزد! براي پاسخ به اين ادعا كافي است تا در يك نگاه اجمالي فرآيند برگزاري نمايشگاه‌هاي سال گذشته مد نظر هر انسان منصفي قرار گيرد تا امكان قضاوت در اين خصوص بهتر امكان‌پذير شود. چون سال گذشته به‌دليل برنامه‌ريزي‌هاي كلان و كاربردي، سال پرباري براي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌شمار مي‌آيد كه از اين حيث مي‌توان به كسب تنديس‌هاي زرين نمايشگاه تايلند، رتبه‌ي نخست نمايشگاه هند، رتبه‌ي ممتاز نمايشگاه ازبكستان، غرفه‌ي برتر و باشكوه ميلان، فيتور و ... اشاره داشت. برگزاري موفق 21 نمايشگاه جهاني در كنار توليد و توزيع سه ميليون و 495 هزار و 200 قلم تبليغات در 638 نوع به 17 زبان و پخش 66 هزار و 300 ثانيه تيزر از شبكه‌هاي الجزيره، ‌يورونيوز و MBC از ديگر اقدامات ارزشمند ستاد در سال گذشته بوده‌اند. با اين كارنامه‌ي مديريتي، معلوم نيست كه منظور از جمله «ستاد نمايشگاه‌ها با تكرار حركت سال گذشته پول اين بخش را در جوي آب مي‌ريزد» چه بوده و با چه هدفي تنظيم شده است؟ اگر آقاي احمدي حركات ديگري را سراغ دارد كه با اجراي آن‌ها مي‌توان پول اين بخش را به جوي آب نريخت، حتما با قيد فوريت اعلام كند تا در صورت اجرايي بودن در فهرست برنامه‌هاي ستاد قرار گيرد.

در ادامه‌ي اين مطلب درباره‌ي حذف برخي نمايشگاه‌ها از جدول نمايشگاهي سال گذشته آمده است: همان‌گونه كه بارها از طريق رسانه‌ها اعلام شده است، به استحضار مي‌رساند كه نمايشگاه لبنان ازسوي مقامات اين كشور لغو شد. نمايشگاه‌هاي مسكو و عمان نيز تقاضاكننده‌اي نداشتند، ضمن اين‌كه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها سال گذشته در نمايشگاه سن‌پترزبورگ حضور فعالي داشت. درباره‌ي گزينش نمايشگاه‌هاي شانگ‌هاي و پكن نيز به‌دليل تخصصي بودن نمايشگاه پكن، ايران با دفاتر مسافرتي با اين نمايشگاه حاضر شد.

همچنين در ادامه‌ي مطلب افزوده شده است: آقاي احمدي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در مقام يك پرسشگر پرسيده‌اند: در اين نمايشگاه‌ها، ما به‌عنوان آژانس‌دار بايد شركت كنيم يا مسؤولاني كه به سينه‌ي خود سنگ مي‌زنند كه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حضور داشته باشند؟ همان‌گونه كه مي‌بينيد باز هم منظور وي از اين اتهام بدون اشاره به نام و سمت مديران مشخص نيست، چراكه ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها به‌دليل صرفه‌جويي در منابع موجود، با كم‌ترين منابع انساني ـ حتا در برخي نمايشگاه‌ها با يك نفر كارشناس يا مدير ـ روند برگزاري نمايشگاه‌هاي سال گذشته را با بهترين شكل اجرايي به پايان برده و درج اين اظهارات به دست‌اندركاران امور نمايشگاهي گردشگري حاصلي جز بي‌ارزش‌ جلوه دادن زحمات و تلاش‌هاي ملي دربر نخواهد داشت. افزون بر اين، گوينده‌ي اين مطالب نيز بايد بار حقوقي اتهامات خود را پذيرفته و در اين خصوص پاسخ‌گو باشد. از اين گذشته، بهتر بود تا آقاي احمدي حداكثر دو مدير دولتي را كه براي حضور در نمايشگاه‌ها سنگ به سينه زده‌اند، معرفي و بعد در مقام ناظر پرسش مي‌كرد كه حضور آنها در نمايشگاه‌ها چه دردي را درمان مي‌كند؟ در اين صورت مديريت عالي سازمان نيز مي‌توانست از همين مديران معرفي شده!! كه سنگ حضور در نمايشگاه‌ها را به سينه زده‌اند، درباره‌ي چند و چون قضيه توضيح بخواهد.

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو عنوان داشته است كه امور نمايشگاهي تخصص مي‌خواهد و بايد از آدم‌هاي اين حوزه استفاده شود. اين درحالي است كه پرسنل حوزه‌ي نمايشگاهي ستاد، همگي از زبده‌ترين كارشناسان صنعت گردشگري و نمايشگاهي‌اند كه با عشق و علاقه به مديريت نمايشگاه‌هاي خارجي پرداخته‌اند.

ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در بخش پاياني توضيح‌هاي خود آورده است: عجيب‌ترين بخش اين گفت‌وگو به اين نكته اختصاص دارد كه مصاحبه‌شونده اعلام داشته كه تاكنون جدول نمايشگاه‌هاي سال جاري به‌دست وي نرسيده است. عجيب‌تر آن‌كه او مدعي شده كه ستاد نمايشگاه‌ها شش‌ماه ديگر، نمايشگاه‌ها را اعلام مي‌كند و در 24 ساعت از آنها مي‌خواهد كه نمايشگاه‌هاي مورد نظر را انتخاب كنند. پاسخ به اين ادعا هرچند مجالي گسترده مي‌خواهد، اما ارايه‌ي يك مدرك به‌تنهايي كافي است تا اين اظهارات كذب را برملا كند. چراكه در ابتداي سال جاري ازسوي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها، ليست پيشنهاد نمايشگاه‌هاي سال جاري به دفاتر مسافرتي و ديگر اصناف گردشگري براي انتخاب بازارهاي هدف ارسال شده كه در تاريخ 23 ارديبهشت 1387 ازسوي شركت تحت مديريت حسين احمدي، طي نامه‌اي رسمي خطاب به مديريت ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها، تقاضاي حضور در 11 نمايشگاه ارايه شده است. حال چگونه وي مدعي است كه جدول نمايشگاه‌ها به‌دست ايشان نرسيده يا پس از شش‌ماه ارسال مي‌شود و آيا وي اين‌گونه انديشيده كه با ايراد اتهامات مي‌تواند عملكرد و مديريت ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها را زير سوال ببرد؟ نكته‌ي ديگر آن‌كه ليست نمايشگاه‌هاي سال جاري، شش خردادماه ازسوي روابط عمومي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها در اختيار همه‌ي خبرنگاران از جمله خبرنگار ايسنا قرار گرفته كه اين موضوع ابهامات اين گفت‌وگو به‌ويژه نداشتن محوريت زماني را افزايش مي‌دهد.

احمدي در بخش پاياني گفت‌وگويش با ايسنا مدعي شده كه غرفه‌ي ايران در برخي از اين نمايشگاه‌ها، كاستي‌هاي زيادي داشت. به‌راستي اگر اين‌گونه است، چرا غرفه‌ي ايران ازسوي آدالبرتوكورسي ـ رييس كل نمايشگاه ميلان ـ و روزنامه پرتيراژ لومبرديا به‌عنوان باشكوه‌ترين و متفاوت‌ترين غرفه انتخاب مي‌شود؟ يا در نمايشگاه مونديال فرانسه كه زيبايي غرفه‌ي ايران تعجب رييس كل اين نمايشگاه و بازديدكنندگان را درپي داشت؟ افزون بر اين طراحي‌هاي زيبا و بي‌بديل غرفه‌ي ايران در تمام نمايشگاه‌ها فضاي متفاوتي را براي بازديدكنندگان تخصصي و عمومي به‌وجود آورده كه اين تفاوت محتوايي به‌خوبي از اظهار نظرات بازديدكنندگان در دفاتر يادبود موجود است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha