• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91050100253
  • خبرنگار : 71021

آغاز بررسي‌هاي لرزه‌نگاري در نخجير

ورود گردشگران به غار نخجير ممنوع مي‌شود؟

ورود گردشگران به غار نخجير ممنوع مي‌شود؟

بنا بر گزارش‌هاي سازمان زمين‌شناسي و انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران درباره‌ي لرزه‌خيزي «چال نخجير» و خطرات احتمالي آن براي بازديدكنندگان، كارگروه غارشناسي كشور با اعزام گروه كارشناسي، درباره‌ي بستن يا ادامه‌ي كار اين غار گردشگري تصميم مي‌گيرد.

بنا بر گزارش‌هاي سازمان زمين‌شناسي و انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران درباره‌ي لرزه‌خيزي «چال نخجير» و خطرات احتمالي آن براي بازديدكنندگان، كارگروه غارشناسي كشور با اعزام گروه كارشناسي، درباره‌ي بستن يا ادامه‌ي كار اين غار گردشگري تصميم مي‌گيرد.

جواد نظام‌دوست ـ رييس انجمن غارنوردي و غارشناسي ايران ـ درباره‌ي موضوع آخرين جلسه‌ي كارگروه غارشناسي كشور كه چندي پيش در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد،‌ به خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين كارگروه ماه‌ها بود كه جلسه‌اي تشكيل نداده بود؛ اما چندي پيش، در جلسه‌اي كه رؤساي كارگروه غارشناسي و اداره‌هاي محيط زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي، دبير كميته‌ي طبيعت‌گردي و نمايندگان ديگر سازمان‌هاي مرتبط در آن حضور داشتند،‌ درباره‌ي مشكلات و تخريب‌هاي ايجادشده در غار نخجير و همچنين خطرات ناشي از لرزه‌خيزي آن براي گردشگران، گزارش‌هايي داده و تصاويري نمايش داده شد. سرانجام اعضاي كارگروه و همچنين مسؤولان استان متقاعد شدند كه نخجير روي يك گسل حساس واقع شده و لازم است بررسي و ايمن‌سازي بيشتري روي آن انجام شود.

او با اشاره به تخريب‌هاي ايجادشده در غار نخجير براي گردشگري كردن آن‌، بيان كرد: در كل دنيا فقط پنج مؤسسه‌ي استاندارد و متخصص براي تبديل كردن غارها به فضاهاي گردشگري وجود دارند كه هيچ‌يك از آن‌ها در ايران نيستند. براي همين نخستين اتفاقي كه هنگام تبديل كردن غاري مانند نخجير به محيطي گردشگري رخ داد، تخريب يك‌چهارم آن بود.

وي افزود: يك ضلع غار نخجير براي ساخت راه از بين رفته و در طبقات بالايي آن نيز به‌خاطر انفجارهايي كه براي باز كردن مسير انجام شده است، تخريب‌هايي اتفاق افتاده و بلورها و تشكيلات آهكي آن نيز ترك خورده و آسيب ديده‌اند.

او در ادامه با بيان اين‌كه كف چال نخجير مانند ديگر غارهاي كشور به‌عنوان بخشي از غار به‌شمار نيامده است، گفت: آن‌هايي كه خوش‌فكر بوده‌اند، روي كف غار سيمان ريخته و بقيه هم كف‌سازي و سنگ‌كاري كرده‌اند.

نظام‌دوست ادامه داد: اين بي‌توجهي در غار كتله‌خور زنجان هم ديده مي‌شود، حدود 600 متر از مسير اين غار را باز كرده‌اند، به‌طوري كه يك جيپ، راحت مي‌تواند به آن وارد شود.

او با بيان اين‌كه موضوع اصلي اين جلسه بررسي بحران ايجادشده در چال نخجير با توجه به حساس بودن گسل آن و تصميم‌گيري درباره‌ي تعطيلي يا ادامه‌ي فعاليت آن با رويكرد جديد بود، گفت: سازمان زمين‌شناسي قبلا درباره‌ي خطر ريزش در اين غار هشدار داده بود و مسؤولان حاضر در اين نشست اذعان كردند كه اين غار روي گسل واقع شده است، ضمن آن‌كه بيشتر غارها روي گسل ايجاد شده‌اند؛ ولي برخي از اين گسل‌ها حساسيت ويژه‌اي دارند، براي همين قرار شد، گروه كاملي از كارشناسان زمين‌شناسي براي بررسي تغييرات چند سال اخير، از اين غار ديدن كنند.

وي اظهار كرد: اين كار علمي تا كنون در هيچ‌يك از غارهاي كشور انجام نشده است.

اين غارشناس افزود: در اين جلسه دو گزينه مطرح شد؛ چال نخجير با توجه به خطرات احتمالي كه دارد، تعطيل شود يا براي استفاده‌ي محدود با در نظر گرفتن ضوابط ايمني به كار خود ادامه دهد.

ايمان هادي ـ دبير كارگروه غارشناسي كشور ـ نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: ما به نماينده‌ي سازمان زمين‌شناسي وظيفه‌اي را محول كرديم تا گروهي را براي بررسي وضعيت زمين‌شناسي و لرزه‌نگاري و همچنين و تهيه‌ي گزارشي از اين غار اعزام كند تا در جلسه‌اي كه به‌زودي در اين غار با حضور مسؤولان استان مركزي تشكيل مي‌شود، در اين‌باره تصميم گرفته شود.

او احتمال داد كه در ماه رمضان، كارگروه غارشناسي جلسه‌اش را در غار نخجير برگزار كند تا مسؤولان مربوط از نزديك، وضعيت اين غار را ببينند و آن را بررسي كنند تا براساس گزارش و نظر اعضاي كارگروه، نتيجه گرفته شود كه آيا بايد نخجير را تعطيل كنيم يا همزمان با ادامه‌ي فعاليت آن، اقدامات حفاظتي و ايمني هم در آن انجام دهيم.

هادي يادآوري كرد: چال نخجير از سال 1389 تا كنون با محوريت گردشگري فعال است و به‌عنوان اثر ملي طبيعي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌شمار مي‌آيد و از جمله غارهاي گردشگري كشور است كه نگراني‌هايي درباره‌ي لرزه‌خيزي آن و مخاطراتي كه براي گردشگران و بازديدكنندگان اين غار به‌دنبال خواهد داشت، وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha