• جمعه / ۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91050603326

/ما و ماه مهماني خدا/

پورياني در گفت‌وگو با ايسنا: روزه بزرگترين مانع وسوسه‌هاي شيطاني است

پورياني در گفت‌وگو با ايسنا: روزه بزرگترين مانع وسوسه‌هاي شيطاني است

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي گفت: در ماه رمضان اخلاق اجتماعي شكوفا و بارور مي‌شود، روابط اجتماعي صميمي‌تر و هم‌نوايي در جامعه استحكام پيدا مي‌كند، سلامتي جامعه تضمين مي‌شود و پيوند‌هاي دوستانه و خانوادگي مستحكم‌تر مي‌شود.

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي گفت: در ماه رمضان اخلاق اجتماعي شكوفا و بارور مي‌شود، روابط اجتماعي صميمي‌تر و هم‌نوايي در جامعه استحكام پيدا مي‌كند، سلامتي جامعه تضمين مي‌شود و پيوند‌هاي دوستانه و خانوادگي مستحكم‌تر مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدحسين پورياني در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه « تمام اديان به منزلت و جايگاه روزه اعتقاد دارند» اظهار كرد: در دين اسلام نص صريح قرآن تاكيدات فراواني نسبت به روزه و آثار و نتايج مثبت آن دارد.

وي خاطرنشان كرد: روزه ابعاد گوناگوني دارد و آثار فراواني از لحاظ مادي و معنوي در وجود انسان مي‌گذارد و در مرحله اول چون ارتباط مستقيم با خداست، بيشترين تاثير را در كمال انسان دارد.

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي با بيان اين‌كه «ماه رمضان و روزه‌داري نوعي محاسبه نفس، خودسازي، استغفار و توبه است» گفت: در اين ماه صله ارحام، اطعام دادن به فقرا، اداي حقوق مردم، خلاصي از خودخواهي، نيكوساختن اخلاق و در كل محاسبه نفس و خودسازي مورد تاكيد قرار گرفته است.

پورياني يادآور شد: روزه بزرگترين مانع وسوسه‌هاي شيطاني و نردبان صعود و تقرب به پيشگاه خداوند است.

وي به برخي از آثار متعدد فردي، اجتماعي و تربيتي روزه‌داري اشاره كرد و گفت: برقراري توازن، تعادل و تساوي بين افراد غني و فقير جامعه از جمله آثار روزه‌داري است؛ چراكه همه افراد جامعه طعم گرسنگي و تشنگي را مي‌چشند و سختي‌هاي ناشي از آن را تحمل مي‌كنند.

اين پژوهشگر مطالعات اجتماعي افزود: زماني كه از امام صادق(ع) در مورد فلسفه روزه سوال كردند، آن حضرت فرمودند خداوند خواسته با روزه نوعي تساوي و تعادل بين بندگان برقرار كنند؛ بنابراين يكي از آثار اجتماعي روزه‌داري توجه به همديگر، نوع‌دوستي و پرورش روحيه مهرورزي و دلسوزي است.

پورياني با بيان اين‌كه «روزه‌ ايجاد عواطف انساني دوستانه و تحريك ثروتمندان براي كمك و توجه به فقراي جامعه است» تصريح كرد: صرفه‌جويي در مصارف زندگي، پرورش روحيه سخاوتمندي و بخشش از ديگر آثار و نتايج ماه رمضان است كه بايد در اين زمينه فرهنگ‌سازي كارآمد و برنامه‌ريزي جهت تشويق مردم به كاهش هزينه‌ها و تقويت اين خصلت‌ها صورت گيرد.

وي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از آثار روزه‌داري كاهش جرايم و گناه در جامعه است كه آمار و ارقام جرايم در ماه رمضان نسبت به ماه‌هاي ديگر كمتر است. همان‌طور كه رسول خدا(ص) فرمودند شياطين و عوامل آن‌ها در ماه رمضان در زنجير هستند و انسان‌ها مي‌توانند از اين فرصت براي خودسازي استفاده كنند.

مدير مركز مطالعات فرهنگي و اجتماعي با بيان اين‌كه «روزه ضريب حيا و عفت را بالا مي‌برد و ميزان مفاسد را كاهش مي‌دهد» خاطرنشان كرد: اثبات خلوص، كنترل زبان با تلاوت قرآن و دعا، پالايش گناه، خالص كردن اعمال، گناه‌سوزي، كنترل غرايز، غفلت‌زدايي، بيداري، تقويت روحيه عبوديت، تفكر به ياد خدا و روز قيامت از ديگر آثار و نتايج مهم ماه رمضان و روزه‌داري است.

پورياني همچنين با اشاره به اين‌كه «روزه روح انسان را تلطيف مي‌كند و اراده انسان و صبر و پايداري او را تقويت مي‌كند» گفت: بايد از طرق مختلف و آموزش‌هاي صحيح اين آثار و نتايج نهادينه و منتقل شود و اگر اين خصلت‌ها فرهنگ جامعه ايراني شود، مانع بسياري از مشكلات در جامعه خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: روانشناسان اجتماعي معتقدند تاثير جامعه در شكل‌گيري و تغيير رفتار و افكار از سه طريق متابعت، اطاعت و هم‌نوايي ايجاد مي‌شود كه ماه رمضان از هر سه اين روش‌ها برخوردار است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha