• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۷:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91061508708
  • خبرنگار : 71461

/ضرورت پرداختن به امربه معروف و نهي از منكر/

يك استاددانشگاه: دستگاه‌ها در اجراي امر به معروف و نهي از منكر هماهنگ نيستند

يك استاددانشگاه: دستگاه‌ها در اجراي امر به معروف و نهي از منكر هماهنگ نيستند

يك استاد دانشگاه گفت: براي اثرگذاري بيشتر امر به معروف و نهي از منكر بايد ارگان‌ها و رسانه‌ها همتراز و همسو با يكديگر پيش بروند.

يك استاد دانشگاه گفت: براي اثرگذاري بيشتر امر به معروف و نهي از منكر بايد ارگان‌ها و رسانه‌ها همتراز و همسو با يكديگر پيش بروند.

بتول قاسمي نراقي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: رعايت اصول و عقايد يكي از بزرگترين معروفات است كه افراد بايد روي آن كار كنند و اگر بخواهيم يكي از بزرگترين معروفات اخلاقي را نام ببريم، حيا يكي از آن‌ها است كه روي اين امر در جامعه ما كار زيادي صورت نگرفته است و گاهي با بحث‌هاي حجاب و عفاف اشتباه گرفته مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه «روي امر حيا در جامعه ما خيلي كار نشده است» افزود: اگر اين امر براي افراد جامعه جا بيفتد مساله حجاب و عفاف هم رنگ و بويي ديگر به خود مي‌گيرد.

وي حيا را براي تمامي افراد چه زن و چه مرد لازم و ضروري دانست و گفت: ما هم حياي مثبت و هم حياي منفي داريم كه بهتر است حيا مثبت در جامعه جا بيفتد و آن را با خجالت و شرم اشتباه نگيريم.

قاسمي نراقي در ادامه افزود: حياي مثبت اگر در جامعه پياده شود در تمام مسائل دنيوي و اخروي و اعتقادي ما موثر و مفيد است ما انسا‌ن‌ها اگر واقعا بدانيم كه در مقابل چه خداوندي قرار داديم كه همه چيز را مي‌بينيد حيا را حتما رعايت مي‌كنيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به تعريف حيا از ديدگاه علما گفت: حيا محدوديت در ارتكاب محرمات عقلي، شرعي و عرفي است از ترس اينكه خداوند انسان را نكوهش يا سرزنش كند، يعني همان تقوا و اجتناب از گناهان شرعي.

وي افزود: اما در كتاب‌هاي اخلاقي به عنوان انزجار از كار خلاف آداب به آن اشاره كرده‌اند «يعني انسان كاري كه خلاف آداب باشد را انجام نمي‌دهد» و اگر اين معروف در جامعه پياده شود منشاء خيلي از آثار عالي در جامعه مي‌شود حتي در گفتار، كردار، پوشش، خوابيدن‌، شنيدن و تذكردادن اثرات زيادي روي افراد و اجتماع دارد.

اين مشاور جوانان در دانشگاه‌ها با اشاره به سخن امام صادق(ع) گفت: هركس از حيا محروم باشد سراسر پليدي است هر چند كه عابد و پارسا باشد برعكس كسي كه حيا داشته باشد نزد خداوند از 70 سال عبادت برتر است و اگر حياي واقعي اجرا شود نيمي از مشكلات ما حل مي‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه «براي اثرگذاري بيشتر امر به معروف و نهي از منكر بايد ارگان‌ها و رسانه‌ها همتراز و همسو با يكديگر پيش بروند» گفت: گاهي اوقات نيروي انتظامي امري را نهي مي‌كند اما در مقابل رسانه‌ها و ساير ارگان‌ها ناخواسته موجب ترويج آن مي‌شوند.

وي افزود: اين امر نشانه عدم برنامه‌ريزي جامع و تطبيق ندادن قواعد شرعي و عرفي با يكديگر است ما بايد يك خط‌كشي در جامعه داشته باشيم و حدود الهي و معارف و منكرات را در جامعه مشخص كنيم و با يك برنامه‌ريزي صحيح پيش برويم.

اين مشاور جوانان در دانشگاه‌ها با اشاره به انواع امر به معروف و نهي از منكر گفت: ما دو نوع امر به معروف و نهي از منكر داريم فردي و اجتماعي، فردي در سوره آل عمران به آن اشاره شده و شامل تك‌تك افراد مي‌شود و اجتماعي بايد به يك روش صورت بگيرد كه خلاف قانون و مقررات نباشد و اثر مثبت خود را هم بگذارد و به كسي هم توهين نشود و در كل جوامع يكسري ارگان‌ها براي پوشش دادن اين امر اجتماعي وجود دارد.

وي در پايان گفت: ما بايد با يك كار دسته جمعي از ارگان‌ها گرفته تا رسانه‌ها چه سمعي و چه بصري به اين امر بپردازيم كودكان از كودكي حيا را به دست مي‌آورند پس بايد به يك دختر بچه و يا پسر بچه تمامي معروفات و منكرات را آموزش بدهيم و در سطح جامعه تمام مسائل مربوط به حيا را گسترش بدهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha