رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: در حوزه علمیه و کلاً در عرصه تبلیغ چیزی به نام فارغالتحصیلی برای طلبه وجود ندارد و اگر این امر در حوزههای علمیه به وجود بیاید سبب میشود که به حوزه ضربه وارد شود.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علیاکبری در مراسم افتتاحیه دوره تبلیغ که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد، با بیان اینکه ما در آغازی که در این مرکز شروع به فعالیت کردیم چند هدف را مدنظر گرفتیم، اظهار کرد: اولین هدف ما توانمندسازی ائمه جماعات بود، چرا که آنها به عنوان محور اصلی رشد و تعالی مساجد باید توانمند شوند و در این راستا چند محور اساسی که اصلیترین آن آموزش بود نیز مورد توجه قرار گرفت و مولفه آموزش یک امر اساسی در عرصه توانمندسازی ائمه جماعات محسوب میشد.
وی گفت: آموزش برای ما همراه با خدمت است. برخی از مجموعهها فقط کار آموزش انجام میدهند اما ما آموزش را به همراه خدمت داریم. نگاه ما در مرکز رسیدگی به امور مساجد در عرصه آموزش یک نگاه راهبردی است و در این راستا فرهنگسازی و مطالعات اولیهای صورت گرفته است تا ما بتوانیم به ساختار و شیوه آموزش درستی دسترسی داشته باشیم.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: امسال در هنگام تخصیص بودجه ما سهم بسیار مهمی برای عرصه آموزش قرار دادهایم که این بودجه در مقایسه با سال قبل نیست. در حوزه علمیه و کلاً در عرصه تبلیغ چیزی به نام فارغ التحصیلی برای طلبه وجود ندارد و اگر این امر در حوزههای علمیه به وجود بیاید سبب میشود که به حوزه ضربه وارد شود. کار طلبگی از آغاز تا پایان کار، آموزشی است.
حاج علیاکبری در ادامه با بیان اینکه در حوزه، آموزش تمام شدنی نیست، گفت: ما اگر به زمان هم نگاه کنیم میبینیم که عصر ما عصر آموزش است و جامعه نسبت به آموختن احساس خوبی پیدا کرده است. این امر همواره در حوزه مورد اهمیت و توجه بوده است. ما مأموریت حیات و تعالی هویت دینی و فرهنگی عموم مردم و به خصوص جوانان را بر عهده داریم و بدون آموختن مداوم نمیتوانیم این امر را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: دشمنان از ناحیه انقلاب صدمات اساسی خوردهاند. مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای مجلس خبرگان داشتند به سه اولویت اساسی اشاره کرد که از جمله آنها اقتصاد مقاومتی، نهضت علمی، حیات و هویت فرهنگی است که باید در عرصه تبلیغ نیز ما این سه اصل را مورد توجه قرار بدهیم.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در ادامه با بیان اینکه ما در عرصه آموزش میتوانستیم به سراغ مراکز دانشگاهی هم برویم، گفت: من به شخصه از این طرح استقبال زیادی نکردم. چرا که حوزه دارای ظرفیتهای بیکران آموزشی است و میتوانیم از آنها در عرصه تبلیغ بهره ببریم. اگر لازم باشد در عرصه تخصصی به سراغ دانشگاهها میرویم. اما در رابطه با عناوینی که در خود حوزه وجود دارد نیازی نیست که برای تدریس به سراغ سایر مراکز علمی برویم. ما حتی تأسیس رشته تخصصی مدیریت مساجد را نیز داشتهایم و کارهایی در این عرصه انجام دادهایم و امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیتها استفاده کنیم. ما باید خدمات آموزشی خود را در اختیار آحاد جامعه قرار بدهیم.
حاج علیاکبری گفت: اصلیترین کار آموزشی در مسجد صورت میگیرد و اصلیترین کارکرد مسجد است. معرفت، اخلاق و معنویت در مسجد رشد پیدا میکند و حضرت علی (ع) در رابطه با ارتباط مومن با مسجد میفرمایند یکی از تأثیرات ارتباط مردم با مساجد دریافت دانش نو است. پس ما باید کارکردهای آموزشی مساجد را احیاء کنیم تا جان، فکر و روح مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهیم.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین علی نوری، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: ما چهار طرح آموزشی را در مرکز مدنظر داریم که یکی از آنها رشته تبلیغ بود و از آغاز کار به این امر پرداختهایم. در سطح دو تبلیغ 86 نفر متقاضی بودند که 58 نفر در آزمون کتبی شرکت کردند و در کل 86 نفر در سطح دو و 32 نفر در سطح سه در رشته تبلیغ کار خود را آغاز خواهند کرد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم تفاهمنامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونت تبلیغ حوزه علمیه امضا شد.
انتهای پیام
نظرات