• پنجشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95103019368
  • خبرنگار : 71548

یک استاد ارتباطات ارزیابی کرد

عملکرد صداوسیما در پوشش خبری حادثه "پلاسکو"

عملکرد صداوسیما در پوشش خبری حادثه "پلاسکو"

صبح امروز (پنجشنبه) ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران آتش گرفت و ساعتی قبل فروریخت. این درحالی بود که شبکه خبر به صورت همزمان این اتفاقات را پوشش می‌دهد و ارتباط مستقیم با محل حادثه دارد. اتفاقی که شاید باعث شده تا از تعداد اخبار نادرست و ترویج شایعه در فضای مجازی جلوگیری شود.

پوشش خبر مربوط به حادثه صبح امروز به گونه‌ای بود که ارتباط زنده با محل حادثه در لحظات پخش اذان نیز قطع نشد و در کادر کوچکی در پایین صفحه همچنان ادامه داشت.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با سعید خال، استاد ارتباطات نظر او را در این‌باره جویا شده است که پوشش اخبار حوادث در صداسیما که به عنوان رسانه‌ای ملی از آن یاد می‌شود تا چه اندازه می‌تواند به پوشش اخبار درست، شفاف‌سازی و جلوگیری از پخش اخبار کذب در فضای مجازی کمک کند.

این استاد ارتباطات که معتقد است «اخیرا شاهد تحولی در بخش خبری رسانه‌ملی هستیم»، در این‌باره بیان کرد: به نظر می‌رسد در اتفاقات اخیر همچون درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسجانی و یا فروریختن ساختمان پلاسکو که اتفاقات مهمی محسوب می‌شوند، بخش خبری سازمان صداوسیما به خوبی توانست در بحث پوشش اخبار عمل کند.

او همچنین پوشش اخبار حوادث را دارای اهمیت بسیار زیادی داشت و گفت: پوشش اخبار حوادث در رسانه ملی باید به گونه‌ای باشد که علاوه‌بر شفاف‌سازی و پوشش همزمان اخبار حوادث به این نکته هم توجه کرد که حس ناامنی در جامعه به وجود نیاید.

او اظهار کرد: آنچه مسلم است انتشار اخبار حوادثی همچون آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که صبح امروز رخ داد، در فضای مجازی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد؛ اما نمی‌توان به صحت اخبار منتشر شده در  فضای مجازی مطمئن بود و به هیمن خاطر است که در این فضا شایعه بسیار رواج پیدا می‌کند و اخباری منتشر می‌شود که اغلب باعث سردرگمی بیشتر مخاطبان می‌شود.

او با تاکید بر اینکه مخاطبان باید از سواد رسانه‌ای خوبی برخوردار باشند، یادآور شد: سواد رسانه‌ای مخاطبان باعث می‌شود تا بتوانند با خواندن اخبار در شبکه‌های مجازی، برداشت درستی از آن اخبار داشته باشند و به راحتی به هر خبری اعتماد نکنند. درست است که سرعت در انتشار اخبار امتیاز بسیار بالایی محسوب می‌شود، اما باید به عدم اعتبار این اخبار نیز توجه کرد.

این استاد ارتباطات با اشاره به حادثه‌ فروریختن ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری تهران، اظهار کرد: در این شرایط شاهدیم که رسانه‌های رسمی همانند خبرگزاری‌ها اخبار ر ا با سرعت کمتری از شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند، ولی اخبار منتشر شده صحت دارند و می‌توان به آنها اعتماد کرد. اما در این میان که نه می‌توان به اخبار فضای مجازی اعتماد کرد و هم خبرگزاری‌ها دیرتر از فضای مجازی اخبار موثق را منتشر می‌کنند، رسانه‌ملی می‌تواند با پوشش آنلاین و حضور در محل حادثه، نیاز خبری مخاطبان را برطرف کند . صدا و سیما می‌تواند ضمن سریع بودن در انتشار اخبار در شفاف‌سازی اخبار حوادثی همچون اتفاقی که صبح امروز  رخ داد نقش بسیار مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۷:۲۲

بنظرم با اينكه صداوسيما پوشش خبري از آتش سوزي پلاسكو را ارايه كرد آما نتوانست در حد و قواره شبكه هاي خبري خارجي تحليل كارشناسي درستي از وقوع ماجرا و ساير زواياي فاجعه بدهد در حالي كه مي توانست از زمان‌اتش سوزي تا زمان فروريختن از نگاه هاي كارشناسي در استوديو خبر بخصوص در زمينه اطفاي حريق ، مقاومت سازه ها ، وضعيت درماني آسيب ديدگان و غيره ارايه نمايد همين الان بخشي از افراد صدمه ديده اند كه به عنوان شاهدان ماجرا مي توانند اطلاعات خوبي را در اختيار بينندگان تلويزيون قرار دهند . بنظرم صداوسيما صرفا اطلاعات خامي را دراين ماجرا ارايه مي كند و از تحليل كارشناسي با توجه به حجم كارشناسان حاضر در ماجرا يا در استوديو عاجز است .شايد نمي خواهد اشتباهات شهرداري تهران در زمينه كمك و اطفي حريق راا دامن بزند. انتظار مي رفت استاد ارتباطات به اين نكته اشاره مي كرد كه لازم است در پوشش رويداد مدار خبر به مطالب كارشناسي ماجرا نيز پرداخته شود . هم اينك اطلاعات تصويري شهروند خبرنگاران و عكس هاي گرفته شده عكاسان رسانه ها از زمان اطفاي آتش سوزي پلاسكو نشان مي دهد افراد بيشتري در طبقات اول براي پشتيباني آتش نشانان حضور دارند. جالب اين جاست كه شهرداري و آتش نشاني اعلام مي كنند چندين باربه هيات مديره ساختمان پلاسكو گفتيم سازه هاي ساختمان مقاوم نيست ؟ چرا نبايد در اين باره از نگاه كارشناسي مسئولان شهرداري رابه چالش كشيد،وقتي شهرداري ساختمان 7 طبقه علاالدين را ايمن نيمدانند و يك طبقه ان را با حكم قانون تخريب مي كنند چرا در يانب اره اصرار نكردند .. وقتي آتش نشانان به مردم هشدار مي دهند كه ساختمان ايمن نيست ولي خودشان را درتله مرگ مي اندازند و از شيوه هاي سنتي اطفاي حريق ساختمان هاي بلند مرتبه استفاده مي كنند. راستي اگر خداي ناكرده زلرله اي در تهران رخ دهد اين گروه آتش نشانان پايتخت مي توانند كمك حال شهروندان تهراني باشند ؟ و دهها پرسش بي جواب كه در اين فاجعه ملي مكتوم مانده و در‌اينده روشن خواهدشد ...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۸ ۱۷:۳۹

تشکر از سیما خاصه شبکه خبر و آتش نشان وناجا و.....