• شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 00061215379
  • خبرنگار : 50098

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد:

خودروها صاحبان شهر شده‌اند

وسایل حمل و نقل عمومی

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: هیچ‌گاه برای کاهش سرعت حرکت خودروها فکری صورت نگرفته است و دائما به این موضوع فکر شده که خیابان‌ها افزایش پیدا کند و مردم سریع‌تر به مقصد خود برسند.

به گزارش ایسنا، محمدمحسن مصحفی در نشست بررسی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه حمل‌ونقل غیرموتوری که در تالار شهر مشهد برگزار شد، با اشاره به طرح «خط عابر، خط زندگی» اظهارکرد: در شهر شاهد این هستیم که خودرو صاحب شهر است و عابر پیاده از حقوقی بهره‌مند نیست. مهم‌ترین مسئله این است که انسان بتواند در خیابان با آرامش و احساس امنیت قدم زده و حرکت کند. 

وی ادامه داد: در پیاده‌رو نیز موتورسوار می‌آید و آرامش روانی عابر را به‌هم می‌ریزد.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد عنوان کرد: حق تقدم عابر پیاده برای شهرداری و شورا مطرح شد و در مدت زیادی این طرح در پژوهشکده شورا مورد مطالعه قرار گرفت و از اواسط مهر عملی خواهد شد. در حال حاضر در ضلع غربی پارک ملت و در ساعات بعدازظهر مانورهایی در این خصوص انجام می‌شود.

مصحفی بیان کرد: هیچ‌گاه برای کاهش سرعت حرکت خودروها فکری صورت نگرفته است و دائماً به این موضوع فکر شده که خیابان‌ها افزایش پیدا کند و مردم سریع‌تر به مقصد خود برسند. این نگاه درست نیست و باید اصلاح شود. نباید انتظار عمل یا اتفاقی ناگهانی داشته باشیم، اما راه‌هایی وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که معابر شهری را به دو دسته تقسیم کنیم.

وی افزود: معابری که خودرو در آن‌ اولویت دارد؛ مانند اتوبان‌ها و بلوارها که طبیعی است که عابر با احتیاط و جدیت از آن‌جا عبور کند اما خیابان‌هایی که در مرکز شهر قرار گرفته‌اند باید حق تقدم مساوی به عابر پیاده داده شود.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: براساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی، اگر خودرو با سرعت 60 کیلومتر به عابر برخورد کند، احتمال مرگ 90 درصد است، اما اگر سرعت به 40 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کند، 30 درصد صدمات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مصحفی با بیان اینکه «سالانه 10 هزار تصادف در شهر صورت می‌گیرد که 8 هزار نفر آنان عابر پیاده مصدوم هستند»، اظهار کرد: این طرح از طریق روش‌های مختلف و آموزش موضوعات، به مردم منتقل می‌شود. در این طرح، شهرداری تلاش می‌کند رعایت قانون را از خود شروع کند که این کار در گذشته سابقه‌ای نداشته است.

سرپرست سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: ما آموزش رانندگان شهرداری را آغاز کرده‌ایم. امیدواریم آن‌ها رعایت احترام به خط‌عابر وعابرپیاده را شروع کنند تا شهروندان متوجه شوند که این کار جدی است و از دیگران نیز این عمل را مطالبه کنند. امیدواریم این طرح آرامش‌خاطر به شهر بدهد.

وی با اشاره به اینکه «همکاری‌های خوبی با پلیس راهنمایی و رانندگی، انتظامی و دادگستری اتفاق افتاده است»، گفت: چند ماه اولیه این طرح در حد آگاهی‌بخشی است و تشویق‌هایی به صورت نمادین برای افراد رعایت‌کننده در نظر گرفته شده است، اما بعد از آن تنبیه‌های قانونی نیز اعمال خواهد شد.

مصحفی خاطرنشان کرد: شهروندان در این خصوص مطالبه‌هایی از ما داشتند گرچه بسیار کم و صدای آن‌ها شنیده نمی‌شد، اما مطالبه آن‌ها جدی است. امیدواریم بتوانیم صدای رساتری در شهر داشته باشیم و این طرح ذهنیت جامعه را تغییر دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.