• شنبه / ۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96040300932
  • خبرنگار : 71191

صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه

صداهای نگران‌کننده در قبرستان ابن‌بابویه

صدای گوشخراش وسایل عمرانی مانند مته برقی یا ژنراتور برق که برای حفاری دل زمین استفاده می شوند، از پشت درهای آهنی در ضلع شمالی قبرستان «ابن‌بابویه» که نام «پروژه خط ۶ مترو تهران» روی آن حک شده، به گوش می‌رسد. صدایی خلاف تصمیم تاریخی که مترو تهران در آبان سال گذشته گرفته بود.

به گزارش ایسنا، حدود ۹ ماه پیش سید احمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره‌کل میراث فنی استان تهران و رئیس ایکوم ایران خبر داد، «ایستگاه مترو خط ۶ در فضای میانی "برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" در حال تجهیز شدن است.» اقدامی که مترو را از چند متری چند بنای تاریخی و شاخص شهر ری عبور می‌داد و بدون هیچ استعلامی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قرار بود مسیر انتخابی اولیه از سوی مترو، پس از ایستگاه دولت‌آباد، از ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه از ضلع شرقی حرم عبور کند.

اما خوشبختانه پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار نخستین خبرها در این زمینه و برگزاری جلساتی با حضور اعضای مترو شهری و میراث فرهنگی، خبر رسید که قطار شهری تصمیم به تغییر مسیر خط ۶ مترو تهران کرده و در تصمیمی تاریخی، به نفع بناهای تاریخی شهر ری پا پس کشیده تا خط ۶ خود را از فاصله حدود ۱۲۰ متری برج طغرل، چشمه علی و قبرستان ابن بابویه به حدود ۴۰۰ متر آن طرف‌تر منتقل کند.

محیط طباطبایی آبان سال گذشته، پس از برگزاری چندین جلسه از سوی مترو تهران و شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا اعلام کرد: به دنبال اعتراض‌ها و مطالعه‌های دوباره‌ی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره مسیر خط ۶ مترو تهران، یعنی حدفاصل بین دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، این خط بار دیگر توسط مشاور مورد بررسی قرار گرفت و مسیری دیگر برای این خط انتخاب شد. طول خط انتخابی جدید که در حال بررسی از سوی میراث فرهنگی تهران است، بیش از ۵ هزار متر به نزدیک ۶ هزار متر افزایش پیدا کرده است تا بتواند مسیر خود را جابجا کند و به جای خیابان صفائیه از خیابان غروی عبور کند.

این در حالی است که از روز گذشته (جمعه) بار دیگر با شنیده شدن صدای حرکت مته برقی و برخی دستگاه‌های حفر کننده در کارگاه سابق مترو در ضلع شمالی قبرستان ابن‌بابویه، نگرانی‌هایی برای احتمال آغاز دوباره‌ی کار در این مسیر به وجود آمده است.

این صداها به گوش سیداحمد محیط طباطبایی، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز رسیده و این باستان‌شناس و پژوهشگر تهران قدیم باز هم نگران است، از صداهایی که از پشت این در آهنی به گوش می‌رسد و لرزه بر اندام برج طغرل می‌اندازد، این‌جا فاصله‌ی چندانی با «برج طغرل» و «چشمه علی» ندارد!

او در گفت‌وگو با ایسنا نگرانی خود را از احتمال دوباره آغاز کار شرکت مترو در این محوطه‌ی تاریخی و در عرصه قبرستان ابن‌بابویه و حریم برج طغرل و چشمه علی شهر ری بیان می‌کند.

وی می‌گوید: بر اساس قول تاریخی مترو تهران در آبان سال گذشته قرار بود به جای این‌که خط ۶ مترو تهران از بین برج طغرل و امامزاده ابن بابویه و در کنار دژ رشکان و چشمه علی عبور کند، مسیر خود را تغییر داده و از خیابان پشت ابن بابویه پایین می‌آید. یعنی حدود ۱۲۰ متر اختلاف فاصله بین بناهای تاریخی و ایستگاه مترو به ۴۵۰ متر افزایش پیدا کند. اما با شنیده شده صدای دوباره‌ی این دستگاه‌های سنگین و ماشین‌آلات مترو نگران هستم که خط ۶ مترو تهران بار دیگر به این مسیر برگردانده شود.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که میراث فرهنگی  پیش از این و در طول سال‌های گذشته کم و بیش با این مشکل روبه‌رو شده و بناهای تاریخی و نفیسی را در معرض خطر دید اما دیگر نتوانست کاری انجام دهد. بناهایی مانند «سردرقورخانه» در میدان توپخانه، «موزه استاد علی‌اکبر صنعتی»، «نخستین ساختمان بانک سپه» در توپخانه  و حتی حفر تونل در زیر چهارباغ عباسی در اصفهان و احتمال ادامه این کار در میدان نقش‌جهان اصفهان که هنوز نگرانی‌ها بابت آن به طور صددرصد برطرف نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.