• یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97110703801
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ادامه مسیری ۴۰ ساله است

دانشجویان پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در طی ۴۰ سال گذشته بسیار خوب بوده است، گفت: ما در این ۴۰ سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده‌ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست با معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت که امروز یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد، با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در طی ۴۰ سال گذشته بسیار خوب بوده گفت: ما در این ۴۰ سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده‌ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونین آموزشی در ادوار مختلف بوده است.

دکتر لاریجانی به اهمیت بحث مرجعیت علمی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره کرد و گفت: این بحث در تقویت هویت ملی در دانشجویان کشور اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در هریک از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار داشت: هریک از معاونین ادوار اقدامات برجسته ای را در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور انجام داده اند که اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ادامه مسیری است که معاونین ادوار طی کرده اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.

وی به اهمیت تمرکز دانشگاه‌ها بر روی مأموریت‌های خاص بر مبنای نقاط قوت خود تاکید کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با حمایت‌هایی که از پروژه‌های دانشگاه‌ها در راستای مأموریت‌های ویژه می‌کند بسترهای این حرکت را فراهم می‌نماید.

دکتر لاریجانی از برنامه‌های وزارت بهداشت برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم سخن گفت و اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی باید با مباحث کارآفرینی و کسب و کار آشنا شوند و بسترهای لازم برای این تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وی با اشاره به هدف برنامه تحول و نوآوری آموزش مبنی بر ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه اشاره کرد و گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در تمامی رشته‌ها برای سال ۱۴۰۴ انجام شده و با راه اندازی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی نیازهای کشور در حوزه‌هایی که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد از طریق آموزش‌های مهارتی مرتفع خواهد شد.

دکتر لاریجانی آمایش را یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت ذکر کرد و گفت: این برنامه از گسترش‌های بی رویه در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌کند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یک از افرادی که تعهد بومی داشته اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده اند. امیدواریم این برنامه برای تأمین نیروهای مورد نیاز در استان‌ها تداوم یابد.

وی بر لزوم تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی سخن گفت و اظهار داشت: برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و بسته ارتقای اخلاق حرفه‌ای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاه‌ها در این زمینه گذاشته و در سطح کشور در حال اجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت‌های آموزش علوم پزشکی کشور در عرصه بین المللی ذکر کرد و اظهار داشت: تحول چشمگیری در ارزیابی دانشگاه‌های خارجی مورد تأیید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کار با بهره برداری از نظام‌های رتبه بندی بین المللی انجام می‌شود و فقط دانشگاه‌هایی که بخش علوم پزشکی آن در این نظام‌ها مورد تأیید است پذیرفته می‌شود.

وی از تلاش‌های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور سخن گفت و با بیان اینکه بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای آموزش علوم پزشکی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی ضمن بهره برداری از این ظرفیت‌ها، بسترهای تبادل فرهنگی کشور با سایر کشورها نیز فراهم می‌شود. بسیاری در از دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته در این زمینه فعال‌تر شده اند.

دکتر لاریجانی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را زیرساختی برای ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی دوره‌هایی نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد. به عنوان مثال دوره آموزش پزشکی خانواده به پزشکان عمومی یا آموزش کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله برنامه‌هایی است که در بستر دانشگاه مجازی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری آزمون‌ها در مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته گفت: بسیاری از آزمون‌ها از جمله آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که خود باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه‌ها و از طرف دیگر ارتقای کیفیت این آزمون‌ها شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجرایی نگردیده بود گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانه‌ها و برنامه‌های آموزشی هم در دست برنامه ریزی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی وزازت بهداشت، وی از تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای زیرساخت‌های آموزش، جذب اعضای هیأت علمی و راه اندازی پورتال‌های جامع برای الکترونیکی کردن امور آموزش سخن گفت و اظهار داشت: همانطور که در زمان تمامی معاونین ادوار هم بوده حجم کار حوزه آموزش بسیار بالا است. حجم مکاتبات این حوزه، آزمون‌هایی که با تعداد بالای شرکت کننده برگزار می‌شود و شوراهایی که با حجم بالای پرونده تشکیل می‌شود نمونه‌هایی از این امور هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.