• پنجشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98012912822
  • خبرنگار : 71616

/راهکارهای تحقق "رونق تولید"/

یک کارشناس: رفتارها تغییر نکند؛ خودتحریمی غالب می‌شود

خودروسازی

یک کارشناس صنعت خودرو مدعی شد: شواهد نشان می‌دهد برنامه‌های تدوین شده برای سروسامان دادن به وضعیت خودروسازی در کشور در شرایط بحرانی فعلی، از اثربخشی لازم برخوردار نبوده‌اند؛ بطوری که ناهماهنگی بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت و اقتصاد به جایی رسیده که امید به بهبود را به یاس بدل کرده است. اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده، نمی‌توان به سادگی از کم کاری‌ها و عملکردهای غلط عبور کرد.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت خودروسازی این روزها فشارهای کم سابقه‌ای را تجربه می‌کند. از یک سو فشار اقتصادی ناشی از نوسانات نرخ ارز در کنار افت ارزش ریال باعث افزایش هزینه تأمین قطعات شده است. از سوی دیگر محدود شدن مسیرهای دسترسی به تأمین قطعات به ویژه قطعات خارجی موجب افت تولید و عرضه خودرو به بازار شده است. با این وجود در عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در سال گذشته کمتر نشانی از حمایت هوشمندانه و کارشناسی شده از این صنعت را شاهد بودیم.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، در شرایط فعلی روش‌های بنگاه‌داری مشابه سال‌های گذشته، در شرکت‌های خودروسازی دیگر جوابگو نیست و اداره شرکت‌های خودروسازی بدون توجه به مقوله انجماد هزینه‌ها و صرفاً بر اساس مدیریت منابع نمی‌تواند این شرکت‌ها را از بحران‌های فعلی عبور دهد.

کریمی سنجری تصریح کرد: تغییر و اصلاح روش‌های تأمین سرمایه و نیز روش‌های خرید همچنین تغییر نگرش در استراتژی توسعه بازار از جمله مهمترین اقداماتی است که بایستی به عنوان بخشی از اصلاح ساختارها هرچه سریع‌تر انجام شود. کوچک سازی و چابک سازی در شرایط فعلی یک تدبیر استراتژیک است که شرکت‌های خودروساز باید قطعاً در جهت آن گام بردارند. به عنوان مثال محدود کردن تنوع تولیدات یکی از اقدامات مؤثر در جهت متناسب سازی ساختار تولید با شرایط بحرانی فعلی است.

وی افزود: حذف و یا غیر فعال کردن فوری تمام سرمایه‌ها و زیر مجموعه‌های غیر مولد نیز از اقدامات فوری خودروسازان باید باشد که می‌تواند نشان از هوشمندی این شرکت‌ها در شناسایی و تحلیل بحران فعلی باشد. تقلیل شرکت‌های زیرمجموعه به معاونت و حذف بسیاری از پست‌های غیر ضرور پرهزینه گامی اساسی در جهت کوچک سازی هوشمندانه است که پرداختن به آن نیاز به اقدام عملی مدیران عامل این شرکت‌ها دارد.

بر تحریم‌های خارجی نیافزاییم

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در کنار اصلاح روش‌های بنگاه‌داری، رفتار دولت و سازمان‌های وابسته مرتبط با حوزه تولید خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، گفت: از زمان وقوع تحریم در صنعت خودروسازی کمتر شاهد رفتارهای منطقی از سوی این سازمان‌ها در برخورد با این صنعت بوده‌ایم. دولت بایستی به سرعت با تشکیل یک کمیته کارشناسی علل تمامی ناهماهنگی‌ها و دست اندازهای رونق تولید در حوزه خودرو را بررسی و راهکارهای آنی برای هر یک تعیین کند.

وی معتقد است: در غیر این صورت اگر قرار باشد رفتار این سازمان‌ها کماکان مشابه گذشته باشد، باید گفت صنعت خودروسازی علاوه بر تحریم خارجی دچار نوعی تحریم داخلی هم شده است. در مورد تحریم‌های خارجی خودروسازی برخی شرایط در اختیار ما نیست اما اینکه رفتارهای غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه برخی متولیان دولتی این صنعت و سازمان‌های مرتبط با آن بر دشواری‌های تحریم‌های خارجی بیافزاید غیر قابل گذشت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۹ ۰۹:۴۳

این آقای کارشناس چرا دروغ میگوید؟! چه فشاری روی خودروساز است؟! تمامی فشارها روی مردم بدبخت است. وقتی خودروساز پراید 2میلیون تومانی را 55 میلیون تومان میفروشد این فشار روی مردم است یا خودروساز؟! خجالت بکشید شما کارشناس آخرتت را فراموش کرده ای و خود را به خودروساز فروخته ای. این وعده الهی است که در این دنیا و آن دنیا خیر نخواهی دید.

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۳۱ ۱۸:۱۸

برادر بنظرم این بنده خدا هم همین حرف شما رو زده منتها به زبان کلانتری گفته شما متوجه نشدی اینو نباس نفرین کنی اشتباه زدی داداش

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۱ ۰۰:۵۳

محرمعلی باباجان اینم همونی رو گفته که تو میگی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۲ ۰۸:۵۵

بنظرم صحبت های ایشان منطقی است. اتفاقا همین رفتارهای دولت و مدیران دولتی این شرکتها باعث شده قیمت پراید به این حد برسد بدون انکه تغییری در کیفیت این خودرو بوجود بیاید. بنظرم خودروسازی را باید از دست دولت خارج کرد.