• پنجشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98012912839
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

قائم مقام وزیر علوم:

رویکرد وزارت علوم تغییر آئین‌نامه‌ها برای حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است

باقری قائم مقام وزیر علوم

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که رویکرد وزارت علوم تغییر آئین‌نامه‌ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است، گفت: همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ ماموریت‌ دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا باقری در همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به رغم نارسایی‌های فراوان، به جد مورد توجه وزارت علوم است.

باقری افزود: پرداختن به موضوع توسعه پایدار حتی در مراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی وارد عرصه‌های اجتماعی شده و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور در خصوص مسائل پیرامون خود و ضرورت پاسخگویی به نیازهای جامعه توجه دارد.

وی بیان کرد: مراکز آموزش عالی سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات کشور هستند، به طوری که امروز تعداد بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند و افتخارآفرینند.

وی اظهار کرد: باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی و واحدهای دانشگاهی کوچک‌تر را به خاطر توسعه نیازهای منطقه‌ای و ملی مورد توجه و حمایت قرار داد.

باقری با اشاره به لزوم آینده‌نگری در جوامع انسانی گفت: انسان در کره زمین از همه ظرفیت‌های موجود بی‌محابا استفاده کرده و می‌کند و رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده است، زیرا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد نیاز بشر را تامین کرد.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مولفه توسعه پایدارند که باید به جد به آن‌ها توجه داشت که مولفه مهم اقتصاد پایدار، توسعه پایدار کشاورزی است.

باقری ارتقای امنیت غذایی، ارتقای کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مولفه‌های مهم در توسعه کشاورزی پایدار ذکر کرد و افزود: باید بهره‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های موجود بپردازیم.

وی گفت: خاک، ذخایر ژنتیکی، هوا، سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کشاورزی است.

باقری اظهار کرد: هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه حل‌هایی وجود دارد، اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع بنیان به سمت دانش‌بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم‌ها را که سه مولفه مهم در کشاورزی دانش بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

وی گفت: ما نیازمند نظام دانش و اطلاعات با استفاده از تکنولوژی‌های روز هستیم تا بتوانیم اطلاعاتی که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها تولید می‌شود به افراد نیازمند برسانیم، حال آنکه متاسفانه امروزه نظام دانش و اطلاعات ما در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان بسیار ضعیف است و آن قدر که بر روی تحقیقات سرمایه‌گذاری می‌کنیم، در عمل بازده نداریم.

باقری اظهار کرد: اگر امروز در دانشگاه‌های بزرگ شاهد اجرای پروژه‌های صنعتی قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم، به این دلیل است که ضرورت استفاده از توان دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات درک شده و رویکرد وزارت علوم تغییر آئین‌نامه‌ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش عالی در کشور توسعه بی‌رویه‌ای داشته، باید به سمت ساماندهی این مراکز در استان‌ها رفت و نیروهای پراکنده را تجمیع کرد و به آن‌ها ماموریت‌های خاص داد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همه مراکز آموزش عالی کاشمر باید دغدغه رفع مشکلات منطقه را داشته باشند و چهره شهر نشان دهد در این شهر متخصصین دانشگاهی برای رفع مشکلات مختلف تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۹ ۱۴:۳۷

والله همه دانشگاه ها حتی از رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی که کلا نظریه ها و زیر ساختارهاش برگرفته از غرب است، مقاله آی اس آی می خواهند که نه به درد کشور می خورند و نه به درد غربیها، حداقل در رشته های علوم پایه غربیها به خاطر هزینه کرد دانشگاه های ما از بیت المال که محصولش آی اس آی هست برای توسعه علوم خودشان و یا کاربردی کردن آنها استفاده می کنند، اگر واقعا وزارت علوم دنبال حل معضلات کشور از طریق دانشگاه ها است باید بساط آی اس آی را در همه رشته ها جمع کند فقط برای کاربردی کردن علوم و تجاری سازی آن ارزش قایل باشد