به گزارش ایسنا، تیم فراس " FARAS" از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکتکننده در مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا " AIAA" سال ۲۰۱۹ شاخه طراحی موتورهای هوایی، جهت تعیین نهایی مقام، دعوت به ارائه حضوری در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد.
این مسابقه بینالمللی درخصوص طراحی نسل آینده سیستم پیشران از نوع توربین گاز هوایی جهت بهکارگیری در یک پهپاد جستوجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. موتور هدف باید نسبت به موتور پایه ازنظر بازده، مصرف سوخت، نسبت توان به وزن، ابعاد و هزینههای عملیاتی و ساخت ارتقا مییافت. درنتیجه، پهپاد مورد نظر بهواسطه موتور جدید، با حفظ وزن پهپاد در حین برخواست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاههزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقا میدهد.
همچنین تیم فراس، پس از ۱۰ ماه تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات عدیده مانند عدم دسترسی به نرمافزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز و ارسال پیشنهادیه فنی خود و نهایتاً قرارگیری در زمره سه تیم برتر و دعوت به ارائه حضوری در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا جهت رتبهبندی نهایی شد.
موتور توربین گاز طراحیشده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷ درصد افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱ درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵ درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور موجود شد.
محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نامهای علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقارینسب، حجت اعتمادیانمفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنیعشری، امیررضا صافیزاده و سعیده کاظمبیگی که همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند، اعضای تیم فراس را تشکیل میدادند که به سرپرستی دکتر کاوه قربانیان در این دوره از مسابقات شرکت کردهاند.
انتهای پیام
نظرات