• شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 98050502353
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

زیست بوم هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور ایجاد می‌شود

منوريل
عکس آرشیوی است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در جمع فعالان حوزه حمل‌ونقل هوشمند، گفت: هوشمندسازی حمل و نقل کشور یکی از ضروریات است که این کار با یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها امکانپذیر است.

به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی در نخستین نشست هم‌اندیشی راهکارهای توسعه حمل و نقل هوشمند با بیان اینکه هوشمندسازی حمل و نقل در دنیا سال‌ها است که آغاز  شده، بر تهیه زیست بوم هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور تاکید کرد.

وی افزود: برای هوشمندسازی حمل و نقل در کشور نیاز است که در ابتدا تعریف واحدی از هوشمندسازی در کشور شکل بگیرد. در واقع هوشمندسازی حمل و نقل در دو بخش صورت می‌گیرد؛ یکی در بخش اسناد بالادستی که برای پیشبرد اهداف خود به این سمت حرکت می‌کنند. بخش دیگر، هوشندسازی برای افزایش رفاه حال مردم است که این دو بخش باید در کنار یکدیگر قرار گیرد و یکپارچه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه هوشمندسازی واحدهای زیادی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: با کمک هوشمندسازی باید همه این نهادها را یکپارچه کنیم. برای یکپارچه‌سازی این فعالیت‌ها نیز نیاز است که زیست بوم هوشمندسازی در کشور تعریف شود.

وی معتقد است که با تعریف زیست بوم هوشمندسازی حمل و نقل در کشور، همه نهادهای فعال در این عرصه، در جای درست خود قرار می‌گیرند. این کار کمک می‌کند که هم خدمات بهتری ارائه شود و هم اینکه کشور از خدمات باکیفیت‌تری برخوردار شود.

منطقی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر تعداد بالایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل و نقل هوشمند در کشور فعالیت می‌کنند؛ اما یکپارچه سازی و بهینه‌سازی فعالیت آنها ضروری است که این کار با تهیه سند راهبردی تسهیل می‌شود. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل فعالیت می‌کنند؛ ولی چون همه شرکت‌هایی که در حوزه آی تی، الکترونیک و غیره کار می‌کنند هم جزو این مجموعه محسوب می‌شوند، نمی‌توانیم تعداد دقیق آنها را بگوییم. در صورتی که اهداف، مدل‌ها و پروژه‌های هوشمندسازی حمل و نقل در کشور درست تعریف شود، تعداد شرکت‌های دانش بنیان بسیار زیادتر خواهد شد. 

به گفته منطقی، کشور از نظر شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و تجهیزات عقب نیست؛ اما در زمینه ارائه خدمات نیاز به شرکت‌هایی داریم که به صورت اختصاصی در این زمینه شکل بگیرند. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: حداقل دو سال نیاز است تا سند راهبردی این حوزه را تا ۷۰ درصد پیش ببریم و همه دستگاه‌های حاکمیتی و شرکت‌هایی که خدمات در این حوزه ارائه می‌کنند را یکپارچه کنیم.

وی درباره نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هوشمندسازی حمل و نقل کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه یکپارچه سازی فعالیت‌ها نقش ایفا می‌کند. در واقع این نهاد پلی بین بخش خصوصی، دولتی و مجموعه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.