• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98052612470
  • خبرنگار : 30054

انجیر، میوه‌ای نزدیک بهشت

انجیر، میوه‌ای نزدیک بهشت

انجیر یکی از میوه‌های خوشمزه‌ای است که هر چند انجیرهای چهارفصل هم وجود دارد ولی در ایران عموماً در تابستان یافت می‌شود و در شمال کشور حوالی مردادماه را انجیرپزان، نام می‌برند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خوان باجی، معروف‌ترین انواع انجیر به رنگ‌های سبز و بنفش هست و میوه‌ای دارای پوست صاف است که داخل آن به رنگ قرمز و مملو از دانه‌های بسیار ریز (کوچک‌تر از کنجد) هست. بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده انجیر در دنیا عبارت‌اند از ترکیه (بیش از ۳۰۰ هزار تن)، مصر (در حدود ۱۸۰ هزار تن)، الجزایر (حدود ۱۳۰ هزار تن) و ایران (در حدود ۷۰ هزار تن).

در ۱۰۰ گرم از این میوه دوست‌داشتنی، حدود ۳۱۰ کالری انرژی و ۲۰ گرم کربوهیدرات و حدود ۱۶ گرم شکر وجود دارد. از لحاظ مجموعه ویتامین‌ها، در ۱۰۰ گرم انجیر، ۰.۰۶ میلی‌گرم ویتامین B۱ (ثیامین)، ۰.۰۵ میلی‌گرم B۲ (ریبوفلاوین)، ۰.۴ میلی‌گرم B۳ (نیاسین)، ۰.۳ میلی‌گرم B۵ (پانتوتنیک)، ۰.۱۱ میلی‌گرم B۶ و ۲ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد. همچنین از لحاظ مواد معدنی در ۱۰۰ گرم میوه انجیر، ۳۵ میلی‌گرم کلسیم، ۰.۳۷ میلی‌گرم آهن، ۱۷ میلی‌گرم منیزیم، ۰.۱۳ میلی‌گرم منگنز، ۱۴ میلی‌گرم فسفر، ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۱ میلی‌گرم سدیم و ۰.۱۵ میلی‌گرم زینک وجود دارد. به جهت این حجم بالای مواد مفید و خواص زیاد انجیر است که می‌توان آن ‌را نزدیک میوه‌های بهشتی قرار داد.

انجیر دارای خواص سرشاری هست که برخی از آنها عبارت‌اند از تقویت عملکرد قلب، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، کاهش فشارخون و احتمال ابتلا به فشارخون، کاهش احتمال ابتلا به یبوست و بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن، کنترل قند خون (بخصوص مصرف برگ آن برای بیماران دیابتی)، ایجاد تعادل هورمونی و کاهش ابتلا به سرطان سینه در سنین بالا، افزایش جذب کلسیم در بدن، جلوگیری از ازدیاد رادیکال‌های آزاد، بهبود آرامش در خواب و خواب راحت، افزایش عملکرد متابولیسم بدن، خون‌سازی و جلوگیری از کم‌خونی و افزایش شفافیت، رطوبت و شادابی پوست. تمام این خواص ناشی از همان مواد معدنی و ویتامین‌های یادشده در بالا هست.

انجیر تازه و رسیده عموماً در دو ماه انتهایی تابستان و در برخی مناطق اوایل پاییز یافت می‌شود. به همین جهت برای مصرف این میوه در دیگر فصول سال و استفاده از خواص بی‌شمار آن، عموماً ۳ روش برای نگهداری آن استفاده می‌شود. یکی از معمول‌ترین روش‌های تهیه مربای انجیر هست. مربای انجیر عموماً از انجیرهای متوسط و کوچک تهیه می‌شود و طعم دل‌نشین و جذابی دارد. انجیرهای رسیده و شیرین در تهیه مربا کمک می‌کند که شکر کمتری مصرف شود و خواص بیشتری داشته باشد.

روش دوم، خشک‌کردن انجیر است. در بسیاری از فروشگاه‌ها انجیر خشک‌شده یافت می‌شود. ولی حتماً توجه شود که انجیرها به‌صورت سنتی و بدون مواد شیمیایی خشک‌شده باشند که هم بتوان از خواص آن استفاده کرد و هم مضرات مواد شیمیایی به بدن آسیب نرساند. یکی دیگر از روش‌های نگهداری انجیر، تهیه شیره انجیر است. در واقع انجیر با مقدار بسیار کمی شکر به‌صورت شیره در می‌آید که به‌راحتی می‌توان تا ۲ گوش‌به‌زنگ نگهداری کرد. شیره و مربا انجیر را حتماً بایستی در یخچال نگاه داشت. توصیه می‌شود که از مربا و شیره‌هایی استفاده کنید که مواد نگهدارندِ و افزودنی نداشته باشند و ترجیحا به‌صورت خانگی تولید شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha