• جمعه / ۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98060803904
  • خبرنگار : 71214

مدیرعامل راه‌آهن به ایسنا اعلام کرد

کاهش سهم ریل از ترانزیت کالا به حدود ۱۰ درصد

ریل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سهم ریل از ترانزیت کالا به حدود ۱۰ درصد رسیده و با وجود کاهش این سهم در ماه‌های گذشته می‌توانیم آن را تا پایان امسال بهبود دهیم.

به گزارش ایسنا، میلیون‌ها تن کالا از مسیر ایران به مقصد کشورهای دیگر ترانزیت می‌شود، که به گفته محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - تقریبا معادل ۱۰ میلون تن بار به صورت سالانه است و حوزه ریلی در این میان سهمی معادل ۱۵ درصد در حمل بارهای ترانزیتی دارد.

سعید رسولی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران – در این باره به ایسنا گفت: سهم ریل از ترانزیت کالا در سال گذشته حدود ۱۵ درصد بود و امسال طی ماه‌های گذشته با کاهش حدود ۵ درصدی مواجه شد که دلایل متعددی دارد.

وی افزود: در حوزه ریلی توسعه کریدورهای ترانزیتی را در دستور کار قرار داده‌ایم و بر اساس بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری ناظر بر توسعه کریدورهای ترانزیتی که بر کریدور شمال و جنوب نیز تاکید دارد، اولویت‌های مورنظرمان را در این زمینه تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یک حلقه مفقوده‌ در کریدور ترانزیتی شمال، جنوب در حوزه رشت-آستارا داریم و اگر این پروژه ریلی ۱۶۰ کیلومتری به بهره‌برداری برسد، ورود و خروج ترانزیت تسهیل خواهد شد.

رسولی با بیان اینکه در محور اینچه برون نیز اوائل امسال شاهد بودیم بیش از یک ماه به دلیل مشکلات ناشی از سیل گرفتگی، یک مسیر ریلی ترانزیت مسدود شده بود، اظهارکرد: این خط ریلی از طرف ایران و ترکمنستان با خرابی‌هایی مواجه شد و به همین دلیل توقف عملیات به وجود آمد. از سوی دیگر نیز ورود کانتینر به بنادر جنوبی کاهش چشم گیری پیدا کرد. بنابراین متاثر از همه این عوامل ترانزیت ریلی هم با رشد منفی مواجه شد و سهم حوزه ریلی در ترانزیت به حدود ۹ تا ۱۰ درصد رسید.

وی تاکید کرد: بایستی این سهم را ارتقاء دهیم و در همین راستا از ابتدای امسال توافق‌های خوبی با طرف‌های خارجی امضا کرده‌ایم که می‌توان به توافقات دو جانبه ایران – ترکمنستان، توافق چند جانبه ایران- ترکمنستان- قزاقستان- ازبکستان- چین، توافق دو جانبه ایران - ترکیه در شورای حمل و نقل   و... اشاره کرد و از سوی دیگر ایران در میان کشورهای عضو شورای CIS ارتقاء عضویت داشته که تاثیرات آن را در ماه‌های بعد شاهد خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در راستای سیاست‌های کلی و برنامه‌های میان مدت و بلند مدت، مجموعه اقداماتی در دستور کار داریم تا سهم حوزه ریلی را در تزانزیت کالا افزایش دهیم که این مهم تا پایان امسال محقق می‌شود. در حوزه ترانزیت سوخت نیز در حال فراهم کردن بستری هستیم که به جای حمل کامیونی سوخت از شمال تا جنوب این کار به وسیله قطار انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۶-۰۸ ۱۲:۱۶

به نظر من که در یک شرکت حمل و نقل بین المللی فعالیت دارم و از نزدیک پشتیبانی ضعیف راه آهن را دیده ام ده درصد حجم ترانزیت خیلی هم زیاد است! مشکلات نرم افزاری بسیار بسیار بیشتر از سخت افزاری(زیر ساخت) است و متاسفانه در این حوزه هنوز موضوع پرداخت آنلاین از درگاه بانکی با 2-3 روز تاخیر اعمال می شود که فقط ضعف نرم افزار است