• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98061808928
  • منبع : بوشهر

از چه راهی گردشگر مذهبی جذب کنیم؟

گردشگران، مبهوت مسجد رنگ‌ها

ایسنا/بوشهر یک فعال حوزه گردشگری معتقد است گردشگر صرفا این نیست که بلیط تهیه کند و سفر را آغاز کند بلکه فرد با دیدن عکس ها و مطالب و حتی شنیدن رویدادها نیز می تواند سفر کند، لذا تاثیری که یک سخنرانی دینی می تواند بر جذب گردشگر داشته باشد بسیار بالا است.

ملیحه صفری در گفت وگو با ایسنا، عنوان کرد: مانند تمامی فیلم ها یا کتاب های خوب یک سخنرانی دینی عالی آن هم در خصوص محرم، در حال نقل و انتقال گردشگران مذهبی است. ما عاشق این هستیم که ماجراجویی کنیم و به جایی جدید با راهنمایی آگاه سفر کنیم که بتواند جاها و چیزهایی را که قبلا هرگز از وجودشان مطلع نبودیم، به ما معرفی و ما را دعوت کند که پنجره هایی به جهان نو باز کنیم و ما را به لنزهایی جدید مجهز کند که چیزهای معمولی و تکراری دنیا اطرافمان را خارق العاده ببینیم. به ما لذت ببخشد و چندین بخش از ذهن ما را همزمان فعال نگه دارد. 

وی تاکید کرد: اگر یک سخنران دینی تلاش کند تا باورهای دینی خود را به شکلی بیان کند که گویی عازم یک سفر مذهبی است و یا در خصوص وقایع کربلا مانند یک راهنمای گردشگری از جایی سخن خود را آغاز کند که مخاطب تصور کند آنجاست و راهنما باید مطمئن شود که هیچ حرکت غیرممکن و یا تغییر جهت غیر قابل توضیحی در مسیر برای مخاطبان و گردشگران مذهبی وجود ندارد. چه این سفر برای کشف و اکتشاف باشد و چه برای توضیح چیزی یا ترغیب کسی؛ در نهایت گردشگر مذهبی را به مکان زیبای جدیدی می رساند که آن هم یک موهبت است.

این فعال حوزه گردشگری اظهار کرد: تمرکز بر آن چیزی که می‌خواهید به گردشگر مذهبی بدهید، اساس کامل آن چیزی است که شما را برای سخنرانی مذهبی آن هم در خصوص محرم آماده می سازد. تاثیرگذاری یک سخنرانی دینی و مذهبی و به عبارتی سفر زیارتی به مقصد کربلا اغلب در آن چیزی است که بیان نمی شود، چرا که یک مطلب کوتاه می تواند بسیار ارزشمند باشد. در واقع این راز سخنرانی مذهبی موفق را خیلی ها نمی دانند و با غامض گویی، ذهن گردشگران مذهبی را خسته می کنند. 

صفری با اشاره به ضرورت تبیین ذایقه گردشگران مذهبی تصریح کرد: چه فرصت یک سخنران مذهبی 2 دقیقه باشد، و چه 18 دقیقه و یا حتی 80 دقیقه بایستی به اندازه ای بتواند مطالب را در سفر مذهبی خود بگنجاند که به اندازه کافی عمق داشته باشد تا بتواند گردشگران مذهبی را مجذوب خود کند. هنگامی که این سخنرانی های مذهبی درست اجرا شود قلب های گردشگران مذهبی به تپش در می آید و ذهن هایشان از احساس این واقعه به مرز دگرگونی می رسد و ناخودآگاه اشک در چشمهایشان حلقه خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین نقص سخنرانی مذهبی این است که اگر گردشگران مذهبی خود را کاملا از روی نوشته هدایت کنید، آن حس و شور واقعی را در آنها خواهید کشت. اینکه آنها درک کنند برایشان روخوانی می کنید یا سخنرانی مذهبی تا به سفر کربلا بروند؛ دو تجربه کاملا متفاوت است و با درک روخوانی و تصنعی بودن، حس خوب و تجربه زیبایی برای گردشگران مذهبی رخ نخواهد داد.

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: امروزه گردشگران مذهبی بر روی پیام سخنرانی های دینی تمرکز زیادی می کنند، بنابراین رسالت اصلی یک سخنران مذهبی این است که بر روی صحنه در خدمت این ایده باشد که آن را به عنوان هدیه با ارزش به گردشگران مذهبی خودش تقدیم کند. آنها وقتی می بینند با عشق واقعی وقایع را زیبا و عینی بیان می کنید، حس لذت و عشق را خواهند برد و همیشه  با شعف قلبی و صادقانه در این سفر مذهبی شرکت خواهند کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.