• چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98062009724
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

نگذاریم چراغ تعزیه خاموش شود

مراسم تعزيه روز عاشورا در آران و بيدگل

یکی از آیین‌های محرمی مردم خراسان‌جنوبی، تعزیه است که در آن یاد شهیدان کربلا و چگونگی وقوع واقعه عاشورا به نمایش گذاشته می‌شود، در سال‌های اخیر با ورود ابزارهای نو مانع از خاموشی این هنر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، یکی از آیین‌های محرمی مردم خراسان‌ جنوبی، تعزیه است که در آن یاد شهیدان کربلا و چگونگی وقوع واقعه عاشورا به نمایش گذاشته می‌شود.

تعزیه که معنی لغوی‌اش به معنای سوگواری است، در اصطلاح به نمایش مذهبی سنتی ایرانی شیعی گفته می‌شود که به طور معمول به صورت منظوم اجرا شده و همین موضوع عجین شدن این هنر را با شعر و موسیقی نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر نه تنها این هنر خاموش نشده، بلکه با افزودن آیتم‌هایی که مناسب سلیقه نسل امروزی بوده و با حفظ محتوای این نمایش آیینی، بر غنای آن افزوده شده است.

استفاده از جلوه‌های نوری، موسیقی مناسب با حال و هوای محرم و تلاش برای ارائه اشعار مناسب از جمله فنونی است که تعزیه را در سال‌های اخیر به شکل‌های دیگری به روی صحنه برده است.

امسال نیز نمایش میدانی «تعزیه» به کارگردانی مهدی رحیمی، میثم صدرا، حمید حسینی و مهدی حسینی و تهیه‌کنندگی حوزه هنری خراسان‌جنوبی از ششم تا دهم محرم، با سبکی که به رونق این هنر نمایشی می‌افزاید، هر شب در مدرسه شوکتیه بیرجند برگزار شد.

تعزیه؛ یکی از دراماتیک ترین نمایش‌های دنیا

میثم صدرا، یکی از اعضای گروه کارگردانی نمایش تعزیه به ایسنا اظهار کرد: نزدیک به ۱۳ سال است که در حوزه هنرهای نمایشی فعالیت دارم.

وی ادامه داد: اولین بار در سال ۱۳۸۴ به عنوان بازیگر در تعزیه ایفای نقش کردم و در سال‌های بعد در کاروان نینوا که واقعه عاشورا را به صورت نمادین و خیابانی به تصویر می‌کشد، مشغول به خدمتگزاری به اباعبدالله الحسین(ع) شدم.

این هنرمند بیان کرد: تعزیه به عنوان یکی از منابع غنی در عرصه هنرهای نمایشی به لحاظ تکنیکی و ساختاری و یکی از دراماتیک ترین نمایش‌های دنیا است که تاثیرگذاری بسیار بالایی در حوزه مذهبی و اعتقادی دارد.

صدرا اظهار کرد: این نمایش، شکل صحیح ارائه و انتقال اهداف و تفکرات امام حسین(ع) به صورت نمادین و نمایشی است که با قدمت و سابقه تاریخی زیادی که دارد، باز هم هر ساله مخاطبین خود را به صحنه کشانده و در والاترین شکل در دل مخاطبی که سال‌هاست بیننده این اثر نمایشی است، جای می‌گیرد.

ضرورت ورود تکنولوژی و ابزارهای نوین در تعزیه

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت جوامع بشری و تاثیرگذاری تکنولوژی در زندگی روزمره به ویژه در حیطه سینما و تئاتر و همچنین بالا رفتن سطح انتظار مخاطبین به ویژه نوجوانان و جوانان از هنرهای دراماتیک و مقایسه آن با سطح اول این عرصه که در دنیا به راحتی از طریق فضاهای مجازی و اینترنت قابل دسترسی است، باید این نمایش نیز با توجه به نیاز روز جوانان و براساس تکنیک‌های روز ارائه شود.

این هنرمند بیان کرد: از این رو تصمیم گرفتیم در نمایش تعزیه با استفاده از موسیقی‌های حماسی متفاوت که به سلیقه جوانان نزدیک‌تر است و استفاده از مولتی مدیا با طراحی ویدئو آرت‌ها سطح جذابیت بصری اثر را ضمن پایبند بودن به ساختار اصلی تعزیه بالا ببریم تا نتیجه این کار در پایین آوردن میانگین سنی مخاطبین تعزیه اثر بگذارد و بتوانیم نوجوانان وجوانان را بیشتر جذب کنیم.

صدرا با بیان اینکه از آنجایی که نمایش‌های آیینی از بطن جامعه و تاریخ می‌آیند، همیشه در تاثیرگذاری موفق بوده‌اند، خاطرنشان کرد: تعزیه نیز که قدمتی قابل توجه دارد، تا به امروز هم چنان پا برجاست و در دل مخاطب جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان دراماتیک‌ترین اثر نمایشی در جهان حتی مخاطبین غیر مسلمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: این نمایش از چارچوب یک حادثه تاریخی خارج شده و به لحاظ اعتقادی برای مخاطب آشنا با اسلام نشانه و راه و برای دیگر مخاطبین باعث ایجاد سوال و حس کشف و شهود در شخصیت والای امام حسین(ع) و تحقیق در مورد واقعه عاشورا است.

این هنرمند بیان کرد: اشعار نمایش تعزیه‌ای که در بیرجند اجرا شد، از نسخ خطی و چاپی که مربوط به شبیه‌خوانی در خراسان است، انتخاب شده و به صورت یک متن از شهادت مسلم بن عقیل شروع و تا سخنرانی حضرت زینب(س) در شام را به تصویر می‌کشد .

صدرا با بیان اینکه عاشورا و کربلا نقطه اوج بشریت است، اظهار کرد: در حماسه حسینی مسئولین و مردم در کنار یکدیگر فارغ از مناسبات اجتماعی قرار می‌گیرند تا به نحوی ارادت خود را به قلب بشریت، امام حسین(ع) ابراز دارند.

وی افزود: در عزای امام حسین(ع)، فارغ از پست و مقام و جایگاه و بدون در نظر گرفتن مسائل مادی، دل‌های حسینی با شور و شعور حسینی به عزاداری می‌پردازند که این امر بسیار حائز اهمیت اتست و در هیچ نقطه از تاریخ نمی‌توان آنت را یافت.

شاید در سال‌های اخیر هنر آیینی و مذهبی تعزیه کمی از رونق افتاده باشد، اما با چاپ کتاب‌هایی با این مضمون، سرودن اشعاری تازه‌تر و استفاده از جلوه‌های بصری در این‌ سال‌ها همواره سعی شده است جوان و نوجوانی را که اقبال کمتری به این نمایش دارد، به تماشای این هنر بکشاند، هنر نمایشی که با بقیه نمایش‌ها متفاوت است و گویی صحنه‌ای از یک حماسه را دوباره زنده می‌کند.

گزارش از زهرا حمیدی خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.