• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 98071410354
  • خبرنگار : 50189

رییس پلیس راه راهور ناجا:

رفتارهای اجتماعی، رفتارهای ترافیکی ما را می‌سازد

رفتارهای اجتماعی، رفتارهای ترافیکی ما را می‌سازد

ایسنا/کرمان رییس پلیس راه راهور ناجا با طرح این سوال که آیا رفتار ترافیکی، رفتار اجتماعی ما را می‌سازد یا برعکس؟ عنوان کرد: برخی‌ها معتقدند که اگر رفتارهای ترافیکی افراد را درست کنیم رفتارهای اجتماعی افراد نیز درست خواهد شد اما بنده با این موضوع کاملا مخالفم زیرا معتقدم رفتار اجتماعی، رفتار ترافیکی ما را درست می‌کند و رفتار ترافیکی بصورت مستقل قابل اصلاح نیست.

به گزارش ایسنا، سردار "سید تیمور حسینی" صبح امروز ۱۴ مهرماه در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی، همیاران پلیس، فرهنگیاران و راهوران محله استان کرمان گفت: با وجود آنکه به مسایل و آسیب‌های حوادث ترافیکی آشنا بوده و آنها را شناسایی کرده ایم اما همچنان سوانح رانندگی جزء یکی از مخاطره آمیزترین موارد زندگی ماست.

وی با طرح این سوال که آیا رفتار ترافیکی، رفتار اجتماعی ما را می‌سازد یا برعکس؟ عنوان کرد: برخی‌ها معتقدند که اگر رفتارهای ترافیکی افراد را درست کنیم رفتارهای اجتماعی افراد نیز درست خواهد شد اما بنده با این موضوع کاملا مخالفم زیرا معتقدم رفتار اجتماعی، رفتار ترافیکی ما را درست می‌کند و رفتار ترافیکی بصورت مستقل قابل اصلاح نیست.

تفکر و باور اولین چالش ماست

رییس پلیس راه راهور ناجا ادامه داد: اگر همه کسانی‌که رفتارهای پرخطر ترافیکی دارند، را در یک مکان جمع کنیم و به آنها یک لیوان آب دهیم و بگوییم که در این آب سیاه‌نور ریخته شده هیچ کس از آن آب نمی‌نوشد چون باور دارند سیاه‌نور می‌کشد. پس تفکر و باور اولین چالش ماست لذا باید به دنبال راهکار عملیاتی باشیم که بتواند باور افراد را اصلاح کند.

وی با بیان این مطلب که حدود ۱۳ سال از راه‌اندازی همیاران پلیس در کشور می‌گذرد، بیان کرد: همیاران پلیس اولی، امروز به سنی رسیده‌اند که راننده می باشند و امروز در سن ۲۱ سالگی بوده و اگر بررسی کنید که این افراد که در سن هشت سالگی همیار پلیس شده براساس آن تجربیات امروز چه باوری از رانندگی و رعایت قوانین دارند؟ شاید کمتر از ۲ درصد آنها همان باور 8 سالگی خودر در اجرای این طرح را دارند. که دلیل آن دومین مساله است. متاسفانه بیش از آنکه بر تربیت متمرکز شده باشیم بر آموزش متمرکز شده‌ایم. مجرای آموزش گوش است و مجرای تربیت چشم است یعنی با گوش می‌شنویم و یاد می‌گیریم و با چشم می‌بینیم و ملکه ذهن می‌شود.

سردار حسینی افزود: همیار پلیس امروز به مرور زمان دچار تناقض می‌شود و یکی از ویژگی‌های بارز ما ایرانیان این است که بسیار باهوش هستیم و این موضوع باعث می‌شود برمدار هزینه و فایده حرکت کنیم و متاسفانه به شدت در ما ایرانیان تفکر فردی قوی است بنابراین افراد به دنبال تامین منافع فردی هستند لذا باید راهکاری اتخاذ کنیم که رعایت مقررات فایده آن بیشتر از ضرر آن شود.

وی با بیان این مطلب که برخلاف اقدامات مهندسی که زود بازده است، کارهای این چنین در حوزه رفتار و فرهنگ بسیار زمان‌بر است، تصریح کرد: برخلاف اینکه اسم این پدیده را تصادف گذاشته‌ایم اصلا با یک پدیده تصادفی مواجه نیستیم و باید یک الزاماتی و اتفاقاتی کنار هم جمع شوند تا یک پدیده تصادف رخ دهد و باید سهم همه در عوامل تصادف مشخص شود.

باید نرخ جرم و هزینه جرم بالا برود

رییس پلیس راه راهور ناجا بیان کرد: سهم راه؛ یک سهم بی بدیل و بدون شک و پراهمیت است و حفظ امنیت راه‌ها امری بسیار مهم است و همچنین خودرو دو ماموریت جدی را می‌تواند ایفا کند، نخست نقش وسیله‌ای برای جلوگیری از تصاد؛ خودروی خوب و استاندارد می‌تواند به راننده کمک کند تا در تله تصادف گرفتار نشود و نقش دوم خودرو این است که اگر راننده در تله تصادف گرفتار شد سرنشینان خودرو کمتر آسیب ببینند.

وی اضافه کرد: اما کار بر روی باور افراد مهمترین چالشی است که باید روی آن کار کنیم و باید نرخ جرم و هزینه جرم بالا برود مهمتر از هزینه جرم، با بی‌کیفر مانی به شدت مواجه هستیم.

کمتر از یک درصد از متخلفین سرعت غیرمجاز، جریمه شده‌اند

سردار حسینی مطرح کرد: طی یکسال گذشته کمتر از یک درصد از متخلفین که سرعت غیرمجاز داشتند، جریمه شده‌اند پس باید برای این بحث یک فکر جدی داشته باشیم.

رییس پلیس راه راهور ناجا از سیر سعودی ترددها در جاده‌ها سخن به میان آورد و بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری در محورهای استان کرمان حدود ۱۷۰ میلیون تردد داشته‌ایم لذا با قوانین و امکانات گذشته نمی‌توانیم حوادث ترافیک را کنترل کرد و روش‌های گذشته قطعا جوابگو نیست و باید بروزسانی امکانات و هوشمندی سازی انجام دهیم تا همه بدانند به‌صورت مداوم تحت کنترل پلیس هستند.

وی از نقش اساتید در فرهنگسازی ترافیکی سخن گفت و افزود: با توجه به اینکه فرهنگ هر منطقه متفاوت با منطقه دیگر است لذا سیاست استان‌ها نیز باید با یکدیگر تفاوت داشته باشد و باید توجه کرد که بالغ بر ۷۰ درصد تصادفاتات در هر منطقه توسط بومی‌های آن منطقه صورت می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.