• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98091712119
  • خبرنگار : 71214

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری خبر داد

هدف‌گذاری کاهش ۷ هزار نفری تلفات رانندگی در کشور طی ۲سال

سانحه رانندگی در اتوبان تهران - کرج

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری از هدف‌گذاری این سازمان برای کاهش هفت هزار نفری تلفات رانندگی در دو سال با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید حسین میرشفیع امروز در نشستی خبری با اشاره به اهداف جدید این سازمان مردم نهاد اظهار داشت: از آمار تلفات سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر به علت حوادث رانندگی در جهان، حدود ۱۷ هزار نفر و دو تا سه برابر این تعداد مجروح در سال مربوط به ایران است.

وی افزود: این انجمن تصمیم‌ گرفته در همکاری با کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،  انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها، ‌ پلیس راه، اورژانس، بیمه مرکزی و ظرفیت‌های اجتماعی موجود در کشور تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی را به زیر ۱۰ هزار نفر طی دو سال آینده کاهش دهد.

تلفات ۱۸۵جاده‌ای در ۱۰ سال اخیر ۱۵ برابر تلفات زلزله

مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۸۵ هزار نفر تلفات در تصادفات جاده‌ای داشتیم که این میزان ۱۵ برابر  بیش از تلفات زلزله آن هم در ایران به عنوان یک کشور لرزه خیز بیشتر است و بیش از چهار برابر استانداردهای بین المللی است.

میرشفیع اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته در تصادفات جاده‌ای و ۳۷۰ هزار مجروح داریم که این آمار در ۱۰ سال گذشته به ۱۸۵ هزار نفر می‌رسد و این عدد ۱۵ برابر از تلفات زلزله در ایران به عنوان یک کشور لرزه خیز بیشتر است و بنابراین باید فکری به حال بهبود این وضعیت کنیم.

وی افزود: البته براساس استانداردهای بین المللی ایران نهایتا باید حدود چهار هزار نفر کشته در سال داشته باشند نه ۱۷ هزار نفر که باید تلاش کنیم به این عدد نزدیک شویم. اما امکانات دولت کفاف کاهش این حجم از تصادفات جاده‌ای را ندارد.  براساس آمارهای  جهانی میزان تلفات تصادفات جاده‌ای ۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است که با این عدد فاصله زیادی داریم. اما به هیچ وجه میزان تلفات جاده‌ای کنونی قابل پذیرش نیست و باید مطالبه گری در همه بخش‌ها برای بهبود این وضعیت افزایش پیدا کنند.

۱۵۰۰ نقطه پرحادثه شناسایی شد

میرشفیع افزود: در حوزه خیرین راه و ترابری حدود ۱۵۰۰ نقطه پر حادثه شناسایی شده که در اولویت نخست ۲۴۰ نقطه پر حادثه باید رسیدگی شوند. چرا که در هفت ماه نخست امسال بالغ بر ۱۱ هزار کشته و ۲۲۸هزار مجروح در سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای داشته‌ایم و تنها در مهر ماه امسال این عدد ۱۵ درصد رشد نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته داشته است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت تصادفات و تلفات سوانح جاده‌های روستایی نیز گفت: سهم جاده‌های روستایی در تلفات برون شهری تا پیش از این ۱۰ درصد بود اما در حال حاضر به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است اما سوانح رانندگی و تصادفات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که عواملی از جمله آسفالت شده راه‌های روستایی، افزایش تعداد خودروهای شخصی روستاییان، افزایش گردشگری و بوم گردی در مناطق روستایی وغیره دارد و شرایط هندسی این جاده‌ها تناسبی با سرعت‌های بالا ندارد. همچنین در سه استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان جمعیت روستایی بیشتر بوده و ۷۶ تا ۸۰ درصد تلفات جاده‌ای در این مناطق اتفاق می‌افتد.

میرشفیع با بیان این که ۶۰ درصد جرایم رانندگی باید صرف ایمنی راه‌ها شود اظهار کرد: سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان میزان جرایم رانندگی اخذ شده از مردم که طبق قانون ۲۰ درصد آن به نیروی انتظامی، ۲۰ درصد آن به بیمه مرکزی و  ۶۰ درصد آن به وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ایمنی راه‌ها اختصاص می‌یابد اما تاکنون سهم حدودا ۶۰۰ میلیاردی خود را از جرایم رانندگی سال گذشته دریافت نکردیم که این مسئله اگر رعایت شود و درآمدهای حاصل از جرایم رانندگی به موقع به ایمنی راه‌ها اختصاص پیدا کنند می‌توان در این زمینه کارهای بهتری انجام داد. تا کشته شدن ۴۶ نفر به طور متوسط در هر روز را کنترل کرده و بتوانیم به آمار بهتری دست پیدا کنیم چرا که ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارت‌ها و آسیب‌های حوادث رانندگی می‌شود.

عدم اختصاص قیر به دستگاه‌های اجرایی

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود کنونی محدودیت‌های تامین قیر است اما کشوری نیستیم که بخواهیم در این زمینه به مشکل برخورد کنیم چرا که قیر براساس قانون باید از منابع وزارت نفت به اندازه ۴ میلیون تن و مبلغی معادل ۶ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی اختصاص یابد که این قانون تاکنون اجرایی نشده است و اگر به موقع قیر را به ما تخصیص دهند گرانی آن و دیگر محدودیت‌هایش مشکلی را برای ما به وجود نخواهد آورد.

گرانی بنزین ربطی به کاهش تلفات جاده‌ای ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که اصلاح قیمت بنزین تاثیری روی کاهش تلفات جاده‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: اگرچه اصلاح قیمت بنزین در همین بازده کنونی گذشته باعث کاهش قابل توجهی مردم از وسایل حمل و نقل شخصی شده است اما نمی‌توان این مسئله را به کاهش تصادفات رانندگی و تلفات جاده‌ای ارتباط داد چرا که این موضوع عوامل متعددی دارد وهمه این عوامل باید به صورت جامع بررسی شود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.