• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98092518275
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پژوهش کاربردی، نیاز اساسی رونق تولید

علمی

ایسنا/اصفهان پژوهش، اندیشیدن و نوآوری اساسی‌ترین پیش‌نیازهای رسیدن به پیشرفت، توسعه، خودکفایی، رفاه عمومی و استقلال کشور است. نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی هر کشور یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود.

تاکید بر پژوهش و تشویق پژوهشگران به فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور نشان از نقش کلیدی این عنصر در پیشبرد جوامع دارد تا آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند.

در راستای گرامیداشت این نیاز اساسی جامعه، بیست و پنجم آذرماه با نام روز پژوهش نام گرفت تا در هفته آخر آذر ماه از پژوهشگران برتر سال که نماد تلاش در راه سربلندی ایران هستند، قدردانی شود. هفته پژوهش امسال نیز از شنبه، ۲۳ آذر با شعار "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید" آغاز شده و تا بیست و نهم ادامه خواهد داشت.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با تاکید بر سرعت بالای تغییر و تحول در دانشگاه‌های دنیا در پنجاه سال گذشته به ایسنا، گفت: دانشگاه‌های معتبر جهان سه تحول را در خود شاهد بوده‌اند. تحول اول، حرکت از آموزش‌محوری به سمت پژوهش‌محوری و به عبارتی ظهور دانشگاه‌های نسل دوم است. تحول دوم، حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و مرکز رشد است که این تحول دانشگاه‌های نسل سوم را ایجاد کرده است و بسیاری از کشورها نیز در دو دهه گذشته از این مدل تبعیت کرده‌اند.

مهدی مؤمنی توضیح داد: دانشگاه‌های کشور ما در بین نسل دوم و سوم قرار دارند، اگرچه هنوز دانشگاه‌هایی داریم که حتی مبنای کاملی از نسل دوم را ندارند. دانشگاههای معتبر جهان، مفهوم جدیدی را در سال های اخیر طرح و اجرا کرده‌اند که از دید معرفت‌شناسی، بسیار مهم است.

وی افزود: این مفهوم، «دانشگاه جامعه آفرین» است. دانشگاهی که نه تنها بر جامعه خود از طریق آموزش و پژوهش و تربیت متخصصان اشتغال‌پذیر و نخبگان کارآفرین تاثیر دارد، بلکه هدایت‌کننده جامعه برای رشد است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به غنی بودن استان اصفهان از نظر منابع انسانی افزود: بیش از ۶۰ هزار دانشجو در منطقه ۶ کشور وجود دارد که بالغ بر ۴۳ هزار نفر آنها در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند. اگر این سرمایه انسانی حمایت شود، می‌تواند در جامعه تحول آفرین باشند.

مومنی ادامه داد: استان اصفهان با داشتن دانشگاه‌های قوی می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. علاوه بر آن وجود مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با حضور پژوهشگرانی از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی، هنر، علوم پزشکی و سایر موسسات آموزش عالی، آمادگی خوبی برای حمایت از پروژه‌های پژوهشی متعدد برای رفع نیازهای جامعه دارد.

ساختارهای درون دانشگاهی، اداری، اقتصادی و مالی، چالش‌های راه پژوهش

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات موجود در راه پژوهش تصریح کرد: مشکلات موجود را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. برای هر بخش راه‌حل‌هایی وجود دارد که گاهی فراتر از سطح مدیریت دانشگاه است.

مؤمنی توضیح داد: بخش اول مشکلات به ساختارهای درون دانشگاهی مربوط است. پیچیدگی اداری در ساختار و قوانین و نحوه اجرای آنها، عدم توجه کافی به پژوهشگران در ارزش‌گذاری‌ها و انگیزه‌بخشی‌ها و رشد نامتوازن در توانمندی‌های پژوهشگران اغلب منشأ درون دانشگاهی دارد. بخش دوم مشکلات به مسائل مالی وزارتی مرتبط است. بودجه تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه متناسب و منظم نیست. پژوهش، به ویژه وقتی درباره مسائل واقعی جامعه و صنعت باشد، بدون سرمایه‌گذاری تنها تا حد درون‌دانشگاهی پیشروی می‌کند و پس از آن متوقف می‌شود.

مومنی ادامه داد: بخش سوم مشکلات به ساختارهای اداری و اقتصادی برمی‌گردد. باید پرسید که بودجه پژوهش در کشور چقدر است و صرف چه می‌شود؟ آیا صنایع کشور بر اساس بهره‌وری و رقابت تعریف شده‌ است که بخواهند با پژوهش، نقاط ضعف خود را یافته و اصلاح کنند؟ آیا صنعت و جامعه و به تبع آن مدیران و سیاستگذاران جامعه برای حل مشکلات خود اهمیتی قائل هستند؟ سوالاتی از این دست، سوالات ساختار بیرونی دانشگاه است.

توانمندسازی دانشجویان دانشگاه اصفهان در آینده‌ای نزدیک

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان همچنین با تاکید بر نامگذاری سال "رونق تولید" و اهمیت پژوهش‌های کاربردی، خاطر نشان کرد: رونق تولید نتیجه حرکتی منسجم است که یکی از ارکان آن حمایت از پژوهش‌های اثربخش است. پژوهشی اثربخش و کاربردی است که نیاز واقعی جامعه را دیده و در جهت رفع این نیاز گام بردارد.

مؤمنی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در راستای توسعه پژوهش کاربردی و ثروت آفرینی از این راه، افزود: دانشگاه اصفهان با تعریف مفهوم مأموریت‌گرایی در طول چهار سال گذشته، در جهت ارتقای پژوهش‌های خود با محوریت مشخص اقدام کرده است. حرکت در جهت مأموریتی خاص بی‌شک اثربخشی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای این منظور طرح‌های متعددی در دانشگاه اصفهان اجرا شده و طرح‌های بسیار دیگری در حال اجراست. دانشگاه اصفهان دانشگاهی جامع است و رشته‌های تحصیلی متعددی از علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی دارد. این تنوع، ضرورت وجود برنامه‌هایی متفاوت را دوچندان می‌کند. برای آینده نزدیک، مهمترین برنامه‌ها تخصصی پژوهش محور، مأموریت‌گرا و همچنین مجموعه مفصلی از برنامه‌های توانمندساز برای دانشجویان در جهت پژوهش‌های کاربردی است.

تسهیل فرایند تصویب پروپوزال‌های سلامت محور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جایگاه پژوهش در ایران به ایسنا گفت: خوشبختانه در دهه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به پژوهش در ایران شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به عنوان قطب علمی سلامت در استان، به دنبال تحقیقات کاربردی و فناورانه در حوزه سلامت است. به همین منظور اخیرا به دنبال تسهیل فرایند تصویب پروپوزال‌های محصول محور از طریق آموزش و ایجاد بسترهای مناسب بوده‌ایم.

شقایق حق جوی جوانمرد تاکید کرد: اگر پژوهش بر مبنای مسائل و مشکلات جامعه انجام  نشود، نتایج تحقیقات کاربردی نخواهد بود. توسعه هم راستا با پژوهش محقق می‌شود.

سفارشی نبودن پژوهش‌ها چالش جدی پژوهش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی پژوهش را جدا بودن صنعت از دانشگاه و عدم برقراری ارتباط میان این دو دانست و گفت: بدون این ارتباط، پژوهش معنایی نخواهد داشت. زیرا نه پژوهش‌ها بر مبنای مشکلات صنعت یا همان عرصه خواهد بود و نه نتایج پژوهش ها مورد استفاده عرصه ها قرار خواهد گرفت.

حق جوی جوانمرد ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های موجود، سفارشی نبودن پژوهش هاست. اگر صاحبان صنایع و مسئولان به این باور برسند که سفارش پژوهش تا چه حد می تواند مشکلات موجود را حل کند، قطعا شرایط بهتری وجود خواهد داشت.

وی افزود: بحث منابع مالی در این حوزه و به خصوص در نظام سلامت نیز قابل تأمل است، زیرا که با توجه به تحریم ها و کمبود بودجه در این زمینه منابع مالی، با چالش مواجه است و اغلب پژوهشگران از این موضوع گله دارند.

تمرکز بر چاپ مقاله، زمانبر اما کم امتیاز

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد: یکی دیگر از چالش های موجود، تمرکز بیش از اندازه به بحث چاپ مقاله در سطح کشور است و این درحالی است که تجاری سازی محصول حاصل از پژوهش زمان و انرژی زیادی از پژوهشگر می گیرد و بسیار ارزشمند است، اما از لحاظ امتیازدهی باعث انگیزش پژوهشگران دانشگاهی نمی‌شود.

حق جوی جوانمرد یادآور شد: اساس پژوهش سوال است و این سوالات از دل جامعه، صنعت و سایر عرصه ها استخراج می شود. اگر پژوهشی بر این مبنا طرح ریزی شود یعنی کاربردی است. چنین پژوهش هایی می توانند جواب بسیاری از سوالات مخاطب را بدهند و حتی در مراحل بالاتر علت ها  و راهکارها را مشخص کنند. گرچه در زمان حاضر نیاز به تعداد زیادی research وaction داریم و تنها باید دانشی که داریم در محیط اجرا با فرایند پژوهشی اجرا کنیم.

بدون پژوهش، آموزش نیز تازگی خود را از دست می‌دهد

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که پژوهش‌های دانشگاهی چگونه مسیر ثروت آفرینی را باز خواهند کرد؟ خاطر نشان کرد: یکی از بازوهای اصلی دانشگاه پژوهش است. بدون پژوهش، آموزش نیز تازگی خود را از دست می‌دهد. پژوهش و آموزش در دانشگاه ها و حتی در نظام آموزشی مکمل یکدیگرند. با استفاده از پژوهش های کاربردی می توان به میزان قابل توجهی ثروت آفرینی کرد. ایجاد شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، اختراعات، ایجاد و تجاری سازی محصولات به خلق ثروت کمک شایانی خواهد کرد که این امر با تکیه بر توان ملی و خودباوری محقق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.