• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۰۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98100301771
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرسودگی شبکه آب شرب روستایی موجب نشست معابر می‌‏شود

فرسودگی شبکه آب شرب روستایی موجب نشست معابر می‌‏شود
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی دهیار روستای قوژد از توابع بخش مرکزی کاشمر گفت: فرسوده بودن شبکه آب شرب در روستاها موجب شده آسفالتی که طی چهار سال اخیر در بسیاری از معابر روستاها اجرا شده، نشست کند.

در نشست دهیاران بخش مرکزی کاشمر که دوشنبه دوم دی‌ماه برگزار شد؛ شبکه فرسوده آب شرب، پروژه‎های نیمه تمام، وجود تیرهای برق در وسط معابر از مهم‌ترین مشکلاتی بود که توسط برخی دهیاران و اعضای شوراها مطرح گردید. همچنین در این جلسه دهیار روستای قوژد به نمایندگی از دیگر دهیاران به مشکلات روستاهای بخش مرکزی کاشمر اشاره کرد و افزود: از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود وضعیت فرسوده شبکه آب شرب است، اگرچه طی چهار سال اخیر در بسیاری از معابر روستاها آسفالت گرم اجرا شده اما به دلیل لوله‌‏های فرسوده شاهد نشست‎هایی هستیم که باید اعتبارات لازم برای تعویض این لوله‎ها اختصاص یابد.

هادی واله عنوان کرد: به رغم اینکه تاکنون 130 هزار متر مربع در بخش مرکزی آسفالت شده است اما اکنون شاهد وارد شدن خسارت‎هایی به علت شبکه فرسوده آب شرب هستیم. با توجه به اینکه چندین سال از تهیه نقشه‎های طرح‌های هادی در روستاها می‎گذرد اما باید بازنگری صورت گیرد، قدیمی بودن طرح‎های هادی در ساخت‎ و سازها مشکلاتی به وجود آورده که مهاجرت‎ روستاییان از آن جمله است.

وی بیان کرد: برای ساخت و ساز در داخل روستاها قوانین دست و پاگیری وضع شدند که زندگی در روستاها را سخت نموده و موجب شده روستاییان مهاجرت کرده و برای زندگی به شهرها بروند.

تیرهای برق در معابر

در ادامه علیرضا شبان، نماینده شوراهای روستاهای بخش مرکزی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای بالا ولایت در حاشیه جاده کاشمر به شادمهر قرار دارند باید دوبانده شدن این محور سرعت بیشتری بگیرد. ضروری است از ابتدای روستای فرح‎آباد تا روستای فروتقه که عبور و مرور مردم بیشتر است برای جلوگیری از تلفات جانی، جدول‌گذاری شود، در این خصوص اهالی روستاها آمادگی کمک 50 میلیون تومانی را دارند.

وی همچنین بیان کرد: وجود تیرهای برق در وسط معابر از دیگر مشکلات در روستاهاست، اگرچه تامین منابع لازم برای جابه‌جایی تیرهای برق در توان دهیاران نیست اما شرکت برق هم اعتباری در این زمینه ندارد که می‎طلبد پیگیری‎های لازم صورت گیرد تا شاهد حوادث ناگواری از جمله برخورد با تیرها نباشیم.

تعطیلی برخی نانوایی‎ها به دلیل کمبود آرد

در ادامه عضو شورای روستای فروتقه گفت: چون تعهد صندوق بیمه محصولات کشاورزی بسیار ناچیز است و در هر هکتار 11 تا 12 میلیون بیشتر تعهد نمی‎کند مشکلاتی را به وجود آورده، همچنین ابلاغ نشدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص بازنشستگی روستاییان و عشایر در سن 50 سالگی موجب اعتراضاتی شده است.

محمد رمضانی ادامه داد: هنوز مشکلات آب شرب روستای قوچ پلنگ رفع نشده است، از سویی پروژه‎های نیمه تمام در روستاها مشکلاتی را به وجود آورده که باید تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی در خصوص وضعیت توسعه معابر افزود: برای خرید یک خانه در روستا 40 تا 50 میلیون تومان باید پرداخت کنیم از سویی یک ریال هم از حساب دهیاری نمی‎توان پرداخت کرد و باید برای اجرای طرح‎ها توسط دولت از توان خیرین استفاده شود که خود مشکلاتی را در پی دارد.

عضو شورای روستای فروتقه بیان کرد: اگرچه شبکه گاز در روستاها اجرا شده اما در برخی روستاها با این عنوان که بخشی داخل محدوده نیست ادامه پروژه ناقص مانده و به اتمام نرسیده در صورتی که در آن مناطق واحدهای مسکونی و تجاری احداث شده و از سوی دهیاری عوارض هم گرفته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سهمیه آرد نانوایی‌ها بسیار کم است، عنوان کرد: برخی از نانوایی‎ها هر چند روز به علت نداشتن آرد تعطیل می‌کنند.

ارسال روزانه 20 پرونده به تعزیرات

در ادامه جلسه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر در خصوص گران فروشی که اعتراض روستاییان است، گفت: از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین در روز چندین مرتبه بازدید و بازرسی‎هایی از صنوف مختلف انجام می‌‏شود.

محمدرضا پورکاویان افزود: در این مدت عملکرد بازرسان به سه برابر افزایش یافته و روزانه گاه تا 20 پرونده به دلیل تخلفات صورت گرفته تنظیم و به تعزیرات فرستاده شده است. به طور مداوم از انبارها بازدید و گاهی برخی انبارهای غیر مجاز شناسایی و به تعزیرات معرفی شدند، فاکتور خرید و فروش تمامی انبارها بررسی و اگر قیمت‎ فروششان غیر منصفانه باشد حتما برخورد و به تعزیرات معرفی می‎شوند، همچنین تلاش می‎شود سهمیه آرد نانوایی‎ها افزایش یابد تا مشکلات رفع گردد.

هزینه هر کیلومتر جاده 2 میلیارد تومان

در ادامه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‎ای کاشمر با توجه به اعتراضات برخی از اهالی روستا در خصوص نبود دوربرگردان در محور کاشمر تا پلیس‎راه قلعه بالا گفت: محور راه اصلی چهارخطه بوده و بزرگراه نیست که مانعی برای عبور از دو خط باشد.

مهدی حقیقی افزود: بازگشایی قطعه اول باند دوم محور کاشمر به شادمهر خرد جمعی بوده و اگر بازگشایی نمی‌‏شد مستهلک می‎گردید، برای احداث هر کیلومتر راه بیش از 2 میلیارد تومان باید هزینه شود.

وی بیان کرد: با تمامی مشکلات مالی 15 کیلومتر باند دوم این محور احداث شد، محورهای این شهرستان به نسبت دیگر شهرستان‌ها قابل مقایسه نیست، به رغم اینکه در دو شهرستان کاشمر و خلیل‎آباد فقط 20 کیلومتر راه خاکی داریم، ولی برخی می‏‌خواهند عملکرد را زیر سوال ببرند.

حقیقی اظهار کرد: برخلاف برخی حرف‎هایی که گفته می‎شود از روزی که جاده افتتاح شده حتی یک تصادف جرحی هم در این محور اتفاق نیفتاده اما قبلا تصادفات رخ به رخ داشته‎ایم، در این نوع تصادفات 75 درصد احتمال فوت راننده است.

سه برابر شدن قیمت قیر

در این جلسه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه قیر به زودی وارد استان می‏‌شود روستاهایی که زیرساخت‎هایشان آماده شده باید توسط بنیاد مسکن گزارش آن تهیه شود و کیفیتشان به تائید برسد.

بهروز بنیادی بیان کرد: تلاش می‏‌شود سهم قیر مورد نیاز شهرستان‌های کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن از استان گرفته شود، به دلیل سه برابر شدن قیمت قیر مشکلاتی به وجود آمده است. روستاها باید هرچه سریعتر زیرسازی‎ معابر را آماده کنند تا بتوانیم قبل از سال اعتبارات مورد نیاز را جذب کنیم، همچنین برای قطعه دوم محور کاشمر به شادمهر و همچنین بردسکن پیمانکار انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: آمار تمامی روستاهای بالای 750 خانوار در سه شهرستان گرفته شده و به زودی مبلغی به حسابشان واریز خواهد شد و دستورات لازم نیز در این خصوص از سوی مسئولان مربوطه داده شده است. برای بیمه کشاورزی و عشایر براساس قانون باید 120 ماه به طور کامل واریز شده باشد اگر کمتر باشد، بازنشسته نمی‌شوند؛ مسئولان وظیفه دارند امید را در بین مردم بیاورند و به آن‌ها آرامش بدهند و از بیان مسائل ناامید کننده پرهیز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.