ابوالحسن حقیقی در همایش تجلیل از منتخبان آموزش ابتدایی کاشمر که چهارشنبه 11 دیماه در محل سالن همایشهای شهید شهابیان این شهر برگزار شد، عنوان کرد: پدر و مادرها اصرار دارند تمام آموزشهای نداشته زمان خودشان را با فرستادن فرزندشان به کلاسهای مختلف به آنها انتقال دهند.
وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت دوران تحصیلی را به سه دوره ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تقسیم کردهاند، از دوره ابتدایی به عنوان دوره زندگی کردن، متوسط اندیشیدن و از دانشگاه به عنوان دوره دانشمند شدن نام میبرند.
معاون مقطع ابتدایی اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: به رغم اینکه بارها از اولیاء درخواست کردهایم، بگذارند فرزندشان کودکی خود را داشته باشد؛ اما همچنان میخواهند فرزندشان در این دوره دانشمند شود.
وی تاکید کرد: دوره کودکی بهترین زمان تربیت و دوره مهارتهای زندگی و اخلاق است، در هیچ دوره دیگری نمیتوان به زیبایی دوران کودکی فرزند را تربیت کرد، البته در این خصوص معلم نقش بسیار برجسته و بیبدیلی دارد که باید به زیبایی در دوران کودکی ایفا شود.
حقیقی گفت: براساس سند تحول بنیادین نقش معلم به مربی تبدیل شده و نقش هدایتگری دارد و این موجب شده در تمامی پایههای تحصیلی استان درصد قبولی دانشآموزان رشد داشته و کاشمر در مقایسه با استان نیز وضعیت بهتری داشته باشد.
وی در ادامه از تغییر رویکرد جشنواره جابربن حیان خبر داد و تصریح کرد: به رغم اینکه در سنوات گذشته جشنواره جابربن حیان فقط یک بخش علمی داشت اما امسال سه بخش فناوری، دستورزی، سخنوری و نویسندگی نیز به این جشنواره اضافه شده است.
حقیقی گفت: باید زمینه حضور دانشآموزان پرسشگر، فعال، کنجکاو و پویا را در این جشنواره به وجود آورد و شوق یادگیری را در آنان ایجاد نمود.
معاون مقطع ابتدایی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تلاشهای صورت گرفته موجب شده آموزش و پرورش کاشمر در بین مناطق 47 گانه استان خراسان رضوی به خوبی بدرخشد.
80 درصد دانشآموزان و افراد جامعه دچار افسردگی و اضطراب هستند
در این همایش مدیر آموزش و پرورش کاشمر گفت: ماموریت در آموزش ابتدایی با گذشته فرق میکند، باید دید دانشآموزی که محصول نوع آموزش سنتی، قدیمی و حتی فعلی است اکنون چه وضعیتی دارد، آیا به آن هدفهایی که در سند تحول بنیادین اشاره میشود و اهدافی که اولیاء و معلمان متصور هستند، رسیدهاند یا نه.
علی طاهریان افزود: در نوع آموزش گذشته دانشآموز در خارج از مدرسه انگیزهای برای مطالعه ندارد و اگر مطالعهای هم میشود به دلیل ترس از نگاه معلم و نگاههای دیگران است.
وی بیان کرد: باید دید در روش قبل آزادی، اخلاقگرایی و زیبایی پسندی را توانستهایم در دانشآموز نهادینه کنیم و اجازه ظهور و بروز این گونه ارزشها را دادهایم، متاسفانه در روش گذشته مشکلات بسیاری را به وجود آوردهایم.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر اظهار کرد: این که همچنان مشکلات و آسیبهای اجتماعی و نابهنجاریها وجود داشته باشد و نتوانیم از خودمان مراقبت کنیم چه سودی دارد، بیش از 80 درصد دانشآموزان و افراد جامعه دچار افسردگی و اضطراب هستند و نمیتوانند بر اضطراب خود غلبه کرده و از خود مراقبت کنند.
طاهریان تاکید کرد: باید به مهارتها توجه داشت، اخلاق یک مقوله بسیار کلیتر از مذهب و یک مکتب جهانی و ابدی است، باید دانشآموز بتواند آزادی بیان داشته و هراسی از بیان واقعیتها نداشته باشد، اینکه برای یک ننوشتن تکلیف مجبور به دروغ شود و نتواند حقیقت را بگوید و یا اعتراض کند، روش درستی نیست.
وی گفت: دانشآموز باید اخلاقگرا باشد و بتواند به زیباییها عشق ورزد و از عمر خود بهره ببرد.
انتهای پیام
نظرات