• پنجشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۲۳:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98102620623
  • خبرنگار : 50107

استاندار خراسان رضوی:

مشخص نیست تکالیف دانش‌آموزان چقدر مبتنی‌بر دانش روز است

مشخص نیست تکالیف دانش‌آموزان چقدر مبتنی‌بر دانش روز است

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون در شیوه‌ و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی‌کنیم، هنوز در روش‌های سنتی گذشته تکالیفی به دانش‌آموزان می‌دهند که اجباری بوده، و مشخص ‌نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.

علیرضا رزم‌حسینی امروز پنجشنبه ۲۶ دی ماه در گردهمایی سالانه شوراهای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: امروز در همه عالم پذیرفته شده‌ که نظام آموزش و پرورش سرمایه‌ای نه هزینه‌ای است، بنابراین هرگونه کمک در این حوزه سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: شاید به همین دلیل قانون‌گذار برای کمک به نظام آموزش و پرورش، شورای آموزش و پرورش استان‌ها را تشکیل داده‌ که‌ نهادی حکومتی بوده و همه اعضای موثر که‌ می‌توانند به نظام آموزش و پرورش کمک‌ کنند، عضو آن هستند. این قانون خوب بوده، کارنامه بدی ندارد و توانسته در حد توان در حوزه اختیارات به ارتقای سطح آموزش و پرورش کشور کمک‌ کند.

رزم‌حسینی بیان کرد: ما در نقش تئوری‌پردازی و نظریه‌پردازی آموزشی نیستیم، اما دوران نظام یکپارچه آموزشی در دنیا منسوخ شده و اکنون آموزش‌های دنیا مبتنی بر آموزش‌های بومی، محلی و روزآمد است که دانش‌آموزان را علاقه‌مند می‌کنند تا دروسی را انتخاب کرده و آموزش ببینند. ما نتوانستیم در روش‌هایی که چندین سال است در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، تحولی ایجاد کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش ما امروز سه مشکل دارد، عنوان کرد: یک مشکل امکانات و تجهیزات آموزشی یعنی ابزار آموزشی است که فرسودگی مدارس را شاهد هستیم و در تجهیزات مدرن آموزشی کمبودهایی داریم، البته کمبود منابع بودجه دولت را درک می‌کنیم. در این حوزه باید خیرین و افراد متمول به نظام آموزشی کمک کرده و امکاناتی را فراهم کنند، البته از خیرین مدرسه‌سازی که به کمک دولت آمدند سپاسگزاری می‌کنیم که تعداد آنها روز به روز نیز فزاینده است. باید ابزارهای آموزشی را روزآمد کنیم.

وی ادامه داد: دوم‌ محتوای آموزشی است. شاید هنوز بعد از تمام‌ مطالعاتی که در نظام آموزش و پرورش انجام دادیم نتوانستیم محتوای آموزشی را کارآمد و کاربردی کنیم. درس‌های فشرده و سنگین برای دانش‌آموزان و حجم درسی زیاد موجب زدگی نسبت به آموزش می‌شود که باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم شخصیت دانش‌آموزان را پرورش داده، اعتمادسازی کنیم و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم، بنابراین باید راهی پیدا کنیم که دانش‌آموزان گریز از مدرسه نداشته باشند، بلکه مشتاق باشند.

رزم‌حسینی اضافه کرد: سوم‌ روش‌های آموزشی است. اکنون در شیوه‌ و سبک آموزش دادن آنگونه که باید عمل نمی‌کنیم. هنوز در روش‌های سنتی گذشته تکالیفی به دانش‌آموزان می‌دهند که اجباری بوده، و مشخص ‌نیست چقدر مبتنی بر دانش روز است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی استان بزرگی بوده و از جمعیت قابل ملاحظه آموزشی و ‌دانش‌آموزی برخوردار است، اما عقب‌افتادگی‌هایی دارد، تصریح کرد: سرانه آموزشی ما نسبت به کل کشور پایین است. سرانه ما باید متناسب با کل کشور باشد، بنابراین باید این شرایط را فراهم کرد. باید با کمک نخبگان و همراه‌ کردن آنها در نظام آموزشی راهکار و راه حلی پیدا کنید.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای آموزشی باید پشتیبانی کنند و نیز امکانات و اختیاراتی داشته باشند، اما هنوز اینگونه نیست، مصوباتی در نظام یکپارچه تمرکزگرا در تهران تصویب می‌شود که نمی‌دانیم با فرهنگ‌ بومی، ادبیات و سنت‌های آن منطقه سازگار هست یا نه.

رزم‌حسینی گفت: ما آمادگی داریم که کمک‌ کنیم. همه اعضای شورای آموزش و پرورش باورشان بر این است که هرچه نظام آموزش و پرورش کشور و استان کارآمدتر و باکیفیت‌تر شود، در آسیب‌های اجتماعی موثرتر خواهد بود و آن‌ها را کاهش خواهد داد. باید از روش‌های جذابی برای دانش‌آموزان استفاده کنیم تا جذب مدرسه شده و فراری نباشد. باید در ارتقای سطح سواد و شخصیت خوب به وی‌ کمک کنیم تا در این جامعه پرتلاطم ایمنی خوبی پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.