• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 98110201300
  • خبرنگار : 50187

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی انتقاد کرد

نبود پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام‌ها/ انتخابات فرصتی برای ارتقاء امنیت اجتماعی

نبود پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام‌ها/ انتخابات فرصتی برای ارتقاء امنیت اجتماعی

ایسنا/کرمان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با اشاره به بیان آماری درباره آمار کشته شدگان آبان ماه از سوی رسانه های خارجی، بیان کرد: دلیل اینکه رسانه ما نتوانست آثار این خبر نادرست را خنثی کند، عدم پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام بود و ما دست رسانه را می بندیم و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.

"سیدضیاء هاشمی" امروز چهارشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمان اظهار کرد: در شرایط فعلی نیاز بیشتری داریم که فعالیت های صورت گرفته را در رخدادهای مناسب به اطلاع مردم برسانیم و باید در سطح ملی و استانی این مهم انجام شود.

وی با اشاره به حضور بانوان در پست های مدیریتی افزود: از سیاست های دولت و نظام است که از ظرفیت های بانوان استفاده شود و خانم ها در حوزه هنر و رسانه حضور و توانمندی کمتر از آقایان ندارند که بایسته و شایسته است حضور بانوان ما پررنگ تر شود.

هاشمی تصریح کرد: بانوان ظرفیت های خوبی در عرصه رسانه و کار حرفه ای دارند و شاید جا دارد روی این موضوع کار تفصیلی صورت بگیرد زیرا استفاده شایسته از ظرفیت ها به توسعه و پیشرفت کشور کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شوراهای اطلاع رسانی به دلیل دغدغه ارتقاء سرمایه اجتماعی است، بیان کرد: در سرمایه های فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی نیاز به پیشرفت و رشد داریم که اگر موفقیتی در این حوزه ها کسب کنیم، با ارقام و آمار نشان می دهیم اما در سرمایه های نمادین شاید شاخص بندی دقیق وجود نداشته باشد ولی فهم عمومی مردم آن را تا حدی نشان می دهد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در مسئله سرمایه اجتماعی کمتر توانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم، گفت: در بحث مشارکت، آگاهی، شبکه های ارتباطی و اعتماد اجتماعی به عنوان مولفه های اصلی سرمایه اجتماعی نیاز به کار داریم که محور اصلی آن اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ها است و این مهم بدون پیوند خوردن با نهادهای رسمی نمی تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه رسانه ها به تنهایی نمی توانند مسئله اعتماد و سرمایه اجتماعی را حل کنند، افزود: رسانه ها بستر تعامل و پیوند بین مدیریت و منابع پیام و مخاطبان و مقاصد پیام هستند و نقش بسیار مهمی و محوری در مدیریت افکار عمومی دارند.

هاشمی تصریح کرد: اگر در دنیای مدرن رسانه ها نقش آفرینی می کنند، به دلیل این است که آنها توانسته اند فضای بازتری را فراهم و امکان دسترسی اصحاب رسانه را به داده ها داده باشد که رسانه ها در پردازش و انتقال پیام ها به مخاطب نقش محوری ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه رسانه نقش واسطه را بین مبداء و مقصد پیام دارد و شورای اطلاع رسانی استان ها در هر دو جهت موثر است، گفت: اینکه در سال های اخیر به تدریج به سمتی رفتیم که از ظرفیت رسانه خود را محروم کنیم و احساس شد هر روابط عمومی با استفاده از فضای مجازی یک رسانه داشته باشد و ضرورتی به نقش آفرینی رسانه نیست؛ اشتباه بوده در حالی که روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند و نمی توانند جایگزین هم باشند.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: اگر رسانه بخواهد تبدیل به سخنگوی سازمان ها بشود، جایگاه خود را از دست می دهد و روابط عمومی نیز اگر بخواهد پیام را به مخاطب مستقیم ارائه بدهد، دچار تعارض می شود.

وی با اشاره به اینکه تعامل و هم افزایی روابط عمومی و رسانه می تواند مقصود و هدف نهایی را تامین کند، افزود: اینکه بعضا سازمان ها برای خودشان رسانه تاسیس کرده‌اند، هم اسراف و هدر منابع است و هم کارآمدی لازم را ندارد. این رسانه می شود تابع مصالح و منافع آن سازمان و اساسا تابع بودن با اصل استقلال رسانه تعارض پیدا می کند و این سرمایه گذاری نتوانسته به نسبت و در حد انتظار برای ارتباط برقرار کردن و جلب اعتماد اثرگذار باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه در دوره کنونی روز به روز رقابت رسانه ای شدیدتر و جاهایی بی رحمانه می شود، تصریح کرد: در اتفاقات یک سال اخیر علی رغم وجود رسانه های متعدد و متکثر نتوانستیم مطالب را به درستی منعکس و پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشیم از جمله در ماجراهای آبان ماه و هواپیمای اوکراینی.

وی با اشاره به بیان آماری درباره آمار کشته شدگان آبان ماه از سوی رسانه های خارجی، بیان کرد: دلیل اینکه رسانه ما نتوانست آثار این خبر نادرست را خنثی کند، عدم پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام بود و ما دست رسانه را می بندیم و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: وقتی داده ها نقض می شود، پیکره اعتماد اجتماعی متلاشی می شود و اگر برای حل این مشکل تدبیری نیندیشیم، در آینده هم در جنگ رسانه ای فضا را واگذار می کنیم.

وی با اشاره به افزایش چندصد هزار نفری مخاطبان یک سایت در طول چند روز در سال ۹۶، افزود: عدم تقیّد موجب انتشار اخبار جعلی می شود. اخبار جعلی به ویژه در بعد منفی و رخدادهای ناخوشایند جاذبه هایی دارد که مخاطبان کنجکاو را جلب می کند و برخی از رسانه ها دست بازی برای انعکاس اخبار جعلی و واقعی دارند و طرف دیگر محدودیت های مختلفی دارد که اخبار منعکس نشود.

هاشمی با مطرح کردن این سئوال که اینجا چه کسی ضرر می کند؟ گفت: مسئله ملی، مستلزم عزم ملی و همگانی است. امروز سرمایه اجتماعی و حفظ آن مسئله جناحی، گروهی و دستگاهی نیست و جنگ جدی در این زمینه داریم.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در یک ماه آینده انتخابات را داریم، گفت: مشارکت در انتخابات یک فرصت است تا سرمایه و اعتماد عمومی را افزایش بدهیم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران بیکار نمی نشینند.

وی با اشاره به اینکه امنیت اجتماعی کمتر از امنیت نظامی نیست، تصریح کرد: می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقاء اعتماد و امنیت اجتماعی تبدیل کنیم یا تبدیل به چالش جدید برای کشور باشد.

هاشمی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات را در ده دوره گذشته مجلس بین ۵۱ تا ۷۱ درصد داشته ایم، افزود: بالاترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با ۷۱ درصد و در مجلس هشتم با ۵۱ درصد داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم فضا رقابتی تر، جدی تر و امیدوارکننده تر باشد، اظهار کرد: اگر توده و اقشار مردم، فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی احساس کنند می توانند حضور موثری داشته باشند، به صحنه می آیند و اگر احساس کنند حضورشان اثرگذار نیست، به سمت مشارکت حداقلی تنزل می کنیم.

مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در همه دنیا مشارکت ۱۰۰ درصد نیست و با مشارکت کمتر از ۵۰ انتخابات انجام می شود اما انتظار است در یک ماه آینده همه نهادها و مجموعه ها به سهم خود نقش خود را ایفا کنند.

وی افزود: در یک ماه آینده حوزه رسانه و مدیریت افکار عمومی مهم است و اگر داده های کافی اعتمادبرانگیز در اختیار رسانه قرار بگیرد کمک می کند دیدگاه و نظرهای مختلف را تقویت و جلب انگیزه و مشارکت گروه های مختلف اجتماعی را بکند.

هاشمی تصریح کرد: کاری که رسانه می تواند انجام بدهد این است که با تحلیل وقایع گذشته برای درک و شناخت بهتر نسبت به آینده، مسیر بهتری را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اتفاقات آبان ماه بیان کرد: این مسائل شاید برای نخستین بار قشر مستضعف جامعه را درگیر و بیانگر اعتراضات کرد که در فضای سیاسی می گوییم شاید اگر تدبیر بهتری در بنزین می شد، این اتفاقات نمی افتاد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تحلیل ها نشان می دهد بنزین جرقه بود و متن قضیه نشان داد در جامعه ما اتفاقاتی افتاده که این مسائل شکل گرفته و گروه هایی احساس می کنند دیده نمی شوند.

وی با اشاره به تلاش جناح های مختلف در ده های اخیر افزود: عدالت اجتماعی مطالبه همه گروه هاست اما نتوانستند محقق کنند و این موجب شکاف احتماعی و طبقاتی در شهرها و عمیق تر آن در روستاها و مشکلات هویتی شده که مجموعه این مسائل نارضایتی های مبتنی بر واقعیت ها یا مسائل غیرواقعی و ذهنی به وجود آورده است و اگر بخواهیم در این شرایط به سمت حل این مسائل برویم، باید ما رسانه ها خلاء را در حد خودمان جبران کنیم.

هاشمی اظهار کرد: ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین در حاشیه شهرهاست و نزدیک به ۲۵ درصد جمعیت در روستاها هستند و در بین جمعیت شهرنشین این مسائل مطرح می شود اما احساس نابرابری و واقعیت نابرابری و نارضایتی ناشی از این دو عامل، نشان می دهد اگر توجه نکنیم، مسئله ای مانند بنزین می شود جرقه.

وی تصریح کرد: در جنگ واقعی و البته غیرنظامی که در فضای اقتصادی و رسانه ای با آن درگیر هستیم، رسانه ها از این شرایط استفاده می کنند و اگر با تعارض داخلی همراه شود، نتیجه این می شود که قدرت مقاومت ملی آسیب می بیند و آن موقع این چالش ها خود را به شکل شدیدتری نشان می دهد.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: ارتقاء سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی از ضرورت هاست و رسانه ها بدون پیوند برقرار کردن با مبداء پیام و ایجاد اعتماد نمی توانند به رسالت خود عمل کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بایسته های مشارکت این است که به رسانه ها اعتماد شود و تعامل بین مدیریت و رسانه برای مدیریت افکار عمومی مهم بوده و نتیجه این می شود که در سیاست های اقصادی اجتماعی اثرگذار باشند اظهار کرد: رسانه بازخورد دهنده واقعیت های جامعه و افکار عمومی است که در تدوین سیاست ها و برنامه ها نیز اثرگذار بوده و اگر بین نخبگان اعتماد نباشد، نمی توانیم به رشد اعتماد در جامعه امیدوار باشیم.

وی تصریح کرد: امروز رسانه متولی آموزش عمومی هستند و توقع است هر رسانه بزرگ، یک دانشگاه و مدرسه عمومی باشد و این ضرورت و ظرفیت وجود دارد که خیّران به حل مشکلات رسانه ها کمک کنند.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: دولت به عنوان محور اصلی تحولات اقتصادی کشور باید برای رسانه های مختلف زمینه مشارکت را فراهم کند و این مطالبه در رسانه های مختلف وجود دارد و ایده درستی است که ما نیز در این زمینه به نوبه خود تلاش می کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر"محمدعلی دهقان" معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم حمایت از رسانه های محلی گفت: مسائل اقتصادی موجب شده رسانه های محلی خیلی تحت فشار قرار بگیرند و خیلی از هفته نامه ها و روزنامه ها از چرخه خارج شدند و این خوب نیست.

وی افزود: تک صدایی شدن و فعالیت رسانه هایی که به دولت و جاهای دیگر وصل باشند، خوب نیست و خطرناک است.

دهقان تصریح کرد: هر چند در ایام انتخابات قدری رسانه ها تقویت می شوند اما موقتی است و باید در تصمیم گیری ها این مسئله مد نظر دولت قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.