• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98110201551
  • خبرنگار : 50217

وسایل نقلیه فرسوده مهمترین چالش محیط زیستی کشور است

وسایل نقلیه فرسوده مهمترین چالش محیط زیستی کشور است

ایسنا/یزد مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که بعد از گذشت دو سال از ابلاغ قانون هوای پاک هنوز برخی مصوبات برزمین ماندند، گفت: وسایل نقلیه فرسوده و عدم اجرای مصوبات قانون هوای پاک مهمترین چالش محیط زیستی کشور است.

«شینا انصاری» پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست کمیته تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار کلانشهر های ایران که به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است، با بیان این که قانون هوای پاک سال 1396 ابلاغ شده است، اظهار کرد: اقدامات انجام شده توسط دستگاه ها مختلف برای مدیریت هوای کشور، ناهماهنگ بوده و نتوانستتد آن طور که باید و شاید بندهای قانونی در حوزه هوای پاک را اجرایی کنند.

وی آلودگی هوا را یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت شهری در کلانشهرهای کشور دانست و افزود: حدود 20 دستگاه متولی مدیریت هوا و رفع آلودگی در کشور هستند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این‌که سازمان محیط زیست مسئولیت سیاست گذاری در حوزه مدیریت آلودگی هوا را به عهده دارد، گفت: بحث مدیریت هوای پاک، امروز عامل اصلی مدیریت شهری در کل کشور است.

انصاری در ادامه با بیان این‌که سازمان محیط زیست، وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها)، وزارت نفت و وزارت صنعت چهار دستگاه کلیدی در حوزه مدیریت هوای پاک در کشور هستند، تصریح کرد: پایش کیفیت سوخت در بازه‌های زمانی سه ماهه از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت هوای کلانشهرهاست.

این مسئول با اشاره به این که از ابتدای سال آینده خودروهای کشور باید یورو پنج باشند، بیان کرد: متأسفانه علیرغم مخالفت سازمان محیط زیست شاهد پیش فروش خودروی‌های یورو چهار در کشور هستیم.

وی با بیان این که موتورسیکلت های فرسوده یکی دیگر از چالش‌های محیط زیستی برای کلانشهرها محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: حمایت از موتورسیکلت‌های برقی نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا ایفا می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تأکید کرد: در قانون هوای پاک 34 ماده تدوین شده که از این تعداد 16 ماده به صورت مستقیم و غیرمستقیم ویژه سازمان شهرداری ها است که باید تمام و کمال اجرایی شوند.

این مسئول ساماندهی مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین، مدیریت نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را از جمله قوانین تدوین شده برای مدیریت هوای کلانشهرها در کشور دانست و بیان کرد: توجه به آلودگی صوتی از دیگر موارد حائز اهمیت برای مدیریت هوای پاک است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دو سال از ابلاغ قانون هوای پاک گذشته است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مصوبات این مهم هنوز بر زمین مانده و هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آنها انجام نشده است.

انصاری عدم شمارگذاری وسایل نقلیه آلاینده، عدم ممنوعیت تردد وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی، عدم انجام معاینه فنی برای موتورسیکلت ها، عدم نوسازی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی و حذف وسایل فرسوده از جمله مصوبات قانون هوای پاک است که در سطح کشور مغفول ماندند.

وی بحث فرهنگی حفاظت از محیط زیست شهری از جمله موارد حائز اهمیت در این خصوص دانست و اظهار کرد: این مهم باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران مرتبط قرار گیرد.

انصاری با بیان این که جذب مشارکت مردمی نقش مهمی در مدیریت هوای کلانشهرهای کشور ایفا می کند، گفت: شهرداریها باید علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست برای اطلاع رسانی وضعیت هوا به مردم ورود کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.