• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98110502951
  • خبرنگار : 71623

کاشی و سرامیک، ‌صنعتی که سرحال است

کاشی و سرامیک، ‌صنعتی که سرحال است

کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی و توجه به کیفیت برای حضور در بازارهای صادراتی از جمله مواردی است که باعث شده حال صنعت کاشی و سرامیک نسبت به سایر صنایع بهتر باشد.

به گزارش ایسنا، بازدید از یک کارخانه کاشی و سرامیک در شهر صنعتی البرز استان قزوین و صحبت با مدیران و پرسنل این کارخانه نشان می‌دهد که بر خلاف بسیاری از بخش‌های دیگر صنعت کشور، صنعت کاشی و سرامیک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم نمی کنند که شاید مهم‌ترین دلیل آن تامین بسیاری از مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور باشد.  

ماده اصلی تولید این محصول خاک است که با توجه به غنی بودن ایران در بخش معادن عموما برای تامین آن نیازی به واردات نیست. تنها ماده‌ای که پیش از افزایش نرخ ارز بخش اعظمی از آن از طریق واردات تامین می‌شد لعاب بود که بعد از گران شدن دلار دیگر واردات آن برای تولیدکنندگان توجیه نداشت و در حال حاضر از لعاب داخلی برای ساخت کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که لعاب ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

البته به گفته مهدی فکری، مدیرعامل این کارخانه و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور، تولیدکنندگانی که برای تامین خاک خود فقط به یک تامین کننده وابسته هستند ممکن است در مقاطعی دچار مشکلاتی شوند، ‌ چراکه معدن‌دار می‌تواند قیمت‌های خود را بالا ببرد و یا حتی از فروش محصول خودداری کند، اما این مشکل نیز با استفاده از تامین‌کنندگان مختلف قابل حل است.

با این حال این صنعت هم بدون مشکل نیست، اما به نظر می‌رسد تنها چالش آن در بخش بازار است که یکی از دلایل اصلی آن رکود در بخش ساخت و ساز است. چرا که در حال حاضر ۱۴۷ کارخانه در صنعت کاشی سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع تولید دارند. البته به گفته فکری آغاز طرح ملی مسکن می‌تواند موجب رونق بازار کاشی و سرامیک کشور شود.

همچنین موضوع دیگری که در این زمینه مطرح شد موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا است که به نظر می‌رسد در صورت تحقق کامل در بخش صادرات کاشی و سرامیک هم موثر خواهد بود.

البته در بازدید از کارخانه‌ هم دپوی انواع کاشی و سرامیک در بخش‌های مختلف از جمله حیاط‌ها، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کرد که تولید کاشی و سرامیک از فروش آن پیشی گرفته است.

دست‌اندکاران تولید کاشی در این کارخانه معتقدند که با وجود اینکه ترکیه، هند و چین نیز در بخش کاشی و سرامیک تولیدات خوبی دارند، اما افزایش نرخ ارز و ارزان‌تر بودن کالای ایرانی برای مشتریان موجب شده تولیدکنندگان بتوانند تهدید کاهش ارزش پول ملی را به یک فرصت تبدیل کنند که البته شرط تحقق آن و رقابت با کشورهای دیگر، تولید کالای با کیفیت است. اهمیت کیفیت در این بازار در جایی روشن می‌شود که بدانیم پایین آمدن کیفیت محصولات این کارخانه در مقاطعی در سال ۱۳۹۷ باعث از دست رفتن بخشی از بازار آن‌ها شده بود و نکته جالب اینجاست که این مشکل با جایگزین شدن لعاب ایرانی به جای مشابه خارجی برطرف شده است.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور از میان تولید سالانه  ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک حدود هفت میلیون در این واحد تولید می شود و به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی نیز صادرات دارد.

کاشی لاکچری، کالای صادراتی پر سود

فکری همچنین در ادامه بازدید از کارخانه کاشی و سرامیک لاکچری به عنوان کالایی با ارزش افزوده بالا یاد کرد که بازار صادراتی خوبی دارد. وی با اشاره به توقف تولید کالای لاکچری در این کارخانه بعد از سال ۱۳۹۷ از سرگیری تولید این نوع کاشی و سرامیک از شهریور ماه امسال خبر داد که منجر به صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار تاکنون شده است.

به گفته وی این نوع کالاها به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتحادیه اروپا متقاضی دارد.

فکری همچنین با اشاره به از دست رفتن بازار آفریقا در سال های گذشته از سوی برخی شرکت ها به دلیل نبود نمایندگی قوی در این کشورها گفت که با تلاش رئیس انجمن دوستی ایران و آفریقای جنوبی، نفوذ در این کشور مهم قاره سیاه در دستور کار است که می تواند مرکزی برای صادرات کاشی و سرامیک به دیگر کشورهای این قاره باشد.

به نظر می‌رسد برای بازگرداندن  ارز حاصل از صادرات در این حوزه نیز مشکل خاصی وجود ندارد چرا که طبق گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی به داخل بازمی‌گردد و مطابق بخشنامه صادر شده در آذرماه امسال، صادرات به عراق و افغانستان نیز به صورت ریالی انجام می‌شود. در بازارهایی مثل سریلانکا نیز توافق شده که معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز این صنعت به کشور وارد شود.

نکته جالب دیگر در کارخانه کاشی و سرامیک اتوماتیک بودن بسیاری از فرآیندها و کمتر بودن نیروی انسانی بود، چراکه بسیاری از بخش‌ها تنها به اپراتور نیاز داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.