• یکشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۲۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98112720177
  • خبرنگار : 71647

جوانانی که شاهین فرهت را به نشاط آوردند + فیلم و عکس

جوانانی که شاهین فرهت را به نشاط آوردند + فیلم و عکس

در چهارمین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت - دبیر جشنواره - به تماشای ارکستر رتوریک نشست.

به گزارش ایسنا، در شب چهارم از آغاز رسمی جشنواره موسیقی فجر، گروه ارکستر رتوریک در سانس نخست تالار رودکی به روی صحنه رفتند.

دقایقی از شروع شانس گذشته بود که اعضای گروه ارکستر رتوریک همگی‌ویولن به دست با تشویق ممتد حاضران وارد صحنه اجرا شدند و در جایگاهشان قرار گرفتند.

رنگ‌ مشکی از سوی بسیاری از گروه‌های حاضر در جشنواره به عنوان پوشش استفاده می‌شود و اعضای ارکستر رتوریک هم از این قاعده مستثنی نبودند؛ زنان  یک دست مشکی پوش و مردان کت و شلوار مشکی با لباس سفید بر تن داشتند.

رضا مریوند، رهبر ارکستر آخر از همه وارد شد و پشت به جمعیت با حرکت دستش آغاز نواختن را اعلام کرد.

ریتم نواختنشان در ابتدا آرام بود و در ادامه با هدایت و حرکات سریع دست‌های رهبر ارکستر ریتم هم تندتر شد.

دقایقی بعد پیانویی به صحنه آورده شد و چهار نوازنده دیگر نیز به گروه اضافه شدند. نوازنده پیانو هم در ادامه وارد صحنه شد و در جایگاهش قرار گرفت.

با اشاره رضا مریوند ویولن‌نواز ها بار دیگر شروع به نواختن کردند اما این‌ بار نوازنده‌هایی با سازهای بادی که تازه به جمع اضافه شده بودند هم همراهی‌شان کردند.

در این بخش همگی ‌متوقف شدند. پیانیست گروه به آرامی شروع به حرکت دادن انگشتانش بر روی پیانو کرد و لحظاتی بعد ویولن ها هم کارشان را از سر گرفتند.

در اواسط اجرا، گروه وقفه‌ای چند ثانیه ای داشتند و این اتفاق باعث شد تا حاضران شروع به دست زدن کنند اما رهبر گروه رضا مریوند دست خود را به نشانه سکوت بالا برد و صدای تشویق بلند نشده، خاموش شد.

بعد از حدودا یک ساعت اجرا گروه صحنه را ترک کردند و ۱۰ دقیقه بعد با پیانیستی جدید باز گشتند و دوباره نواختن را از سر گرفتند. این بار یک نوازنده ویولن در کنار رهبر ارکستر ایستاده بود و گاهی تکنوازی میکرد.

حالا پیانو که کارش تمام شده بود بسته و کنار صحنه قرار داده شد و باز همان چهار نفر هورن بدست وارد شدند.

رضا مریوند توضیح داد که قرار بوده است امشب با ساز هارپ اجرا داشته باشند اما به دلیل دشواری دسترسی با پیانو اجرا کرده‌اند. او از این بابت عذرخواهی و از حضار درخواست کرد تا پایان قطعات تشویق نکند تا این امکان فراهم شود که قطعات پشت سر هم نواخته شوند.

رضا مریوند در پایان از حضور شاهین فرهت به عنوان یکی از بزرگان موسیقی ایران در این اجرا تشکر کرد.

شاهین فرهت نیز به روی صحنه رفت و گفت: این گروه، سمفونی ۲۵ را خیلی خوب زدند و آثار بزرگانی مثل موتسارت را به خوبی اجرا می‌کنند. این جوانان بااستعداد ایرانی به من نشاط می‌دهند.

در ادامه می‌توانید ویدئوی اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر را مشاهده کنید:

رضا مریوند رهبر ارکستر، فرهنگ لطیفی کنسرت مایستر، ویولن: بهزاد جعفریان، نیما مستشیری، سینا افتخاری‌نیا و مهنوش خسروی، بردیا شمس، متین نوروزی، لیلا قضاوی، آیدا سمیار، حسام حسینی، هانیه باباربیع، علیرضا محمدی، لیدا ارغوانی فرد، مرجان نیکزاد، رامین قربانی و سارا رهنما، آلتو: امیر حسین منصوری، سهیل بهمن، زهرا اسدی، سوگل دستمالچی، جعفر رستمی، امین نصیری و محمد حسین سرافراز، ویلنسل: بهرنگ‌ معتمدی، کوروش کشاورز، المیرا رحمانی، ماهرخ شریف زاده، علی صفری و پویا لطفی، کنترباس: امین شکوهی، پرناز سلیمانی و اوا پورنادر، پیانو: مهسا میربهشتی، ابوا: کیمیا شربافیان و نگین نیک‌نژاد، هورن: فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، نرگس تقی‌پور و آرش رضویان، کوبه ای حامد جوهرستانی، سولیست فلوت روشنک نوشی و سولیست پیانو شاهین استیری، اعضای گروه ارکستر رتوریک را تشکیل می دهند.

ارکستر رتوریک در مهر ماه ۱۳۹۲ به سرپرستی و رهبری رضا مریوند و با هدف معرفی و اجرای آثار موسیقی کلاسیک و راتیک تشکیل شد.

این ارکستر در اولین سال فعالیتش به عنوان گروه برگزیده در سومین جشنواره شمسه معرفی شد.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تا بیست و نهم بهمن ماه در شش سالن برپاست. مراسم اختتامیه اول اسفند ماه برگزار می‌شود.

* عکس‌های این گزارش از سایت جشنواره گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۲۷ ۲۲:۲۴

چه جالب داریم به سمتی میریم.... که موسیقی و بجای شنیدن تعریف کنیم. قبلا میشد تماشا هم کرد بعد شد فقط شنیدن و الان فقط تعریف کردن.