• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98113022618
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان شرقی تاکید کرد:

موقعیت جغرافیایی ایران و وضعیت کشورهای همسایه، مهم ترین مشکل در جذب گردشگر

موقعیت جغرافیایی ایران و وضعیت کشورهای همسایه، مهم ترین مشکل در جذب گردشگر

ایسنا/آذربایجان شرقی رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان شرقی معتقد است که موقعیت جغرافیایی ایران و وضعیت کشورهای همسایه، مهم ترین مشکل جذب گردشگر در ایران محسوب می شود.

محمد شهداد در کارگاه آموزشی مهارت ها، آداب و رفتار حرفه ای در صنعت گردشگری با بیان که امنیت کشورهای همسایه نقش مهمی در گردشگری دارد، گفت: در حالیکه اغلب کشورهای گردشگر پذیر، همسایگان امنی دارند، در ایران همسایگان ما جزو ناامن ترین کشورها به حساب می آیند و بیشترین مرز را با عراق، افغانستان و پاکستان داریم.

وی ادامه داد: افرادی که وضعیت گردشگری ایران را با ترکیه مقایسه می کنند باید توجه کنند که ترکیه احاطه شده با دریا و وصل به اروپا است و هم چنین امنیت کشورهای همسایه شمالی آن و ایران بالاست. مشاهده می شود که رشد گردشگری این کشور در قسمت های هم مرز با سوریه و عراق چندان بالا نیست و نشان می دهد که موقعیت جغرافیایی تا چه حد در گردشگری نقش ایفا می کند.

وی افزود: از طرفی با توجه به جاذبه های بی نظیر ایران، موقعیت جغرافیایی کشور در صورت درک صحیح و تخصصی از صنعت گردشگری مزیت محسوب می شود که می توان زمینه پیشرفت کشور را فراهم کرد و رفتار حرفه ای یکی از موارد مهم در این امر است.

وی با اشاره به تعریف مفهوم رفتار در گردشگری، توضیح داد : رفتار مجموعه ای از حرکات فیزیکی، احساسات، تفکرات، بازخورد ها و به طور کلی فعالیت های ذهنی، احساسی و فیزیکی گردشگران را در مقصد گردشگری شامل می شود و از سویی روحیه گردشگر و جامعه میزبان، محیط و آب و هوا نیز تاثیر گذار است.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اهمیت رفتار حرفه ای با گردشگران افزود: به منظور برخورد صحیح با گردشگر باید درک صحیح از خود رفتار گردشگر و شیوه رفتار با گردشگر را داشته باشیم. بدانید که در صنعت گردشگری فقط حرفه ای ها دوام می آورند و مسافر در قبال پرداخت پول، توقع بالاترین کیفیت و خدمات را دارد.

وی افزود: از نظر یک راهنمای گردشگری، رفتار حرفه ای باعث می شود که تجربه سفر، یک تجربه لذت بخش باشد و به نظرم این تجربه، مهم ترین موردی است که مقصد گردشگری به مسافر ارایه می دهد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بخش های صنعت گردشگری، گفت: حمل و نقل، اقامت، جاذبه ها، غذا و پذیرایی، آژانس ها و توراپراتورها، تورلیدرها و مردم محلی یا جامعه محلی بخش های مهم گردشگری را تشکیل می دهند که همه ی این موارد در کنار هم چرخ توسعه گردشگری را می چرخانند.

وی مهم ترین مشکل در جاذبه های گردشگری ایران را نبود محتوا، توضیحات مناسب جاذبه ها و رفتار غیر حرفه ای شاغلان در این محل ها دانست و افزود: در طول دوران کاریم متوجه شده ام که حرفه ای ترین برخورد با گردشگر در اماکن مذهبی اتفاق می افتد چراکه راهنمایان و شاغلان این اماکن با خوش رویی پذیرای گردشگران هستند و به زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ... با آنان صحبت می کنند و مطالب را توضیح می دهند.

وی هم چنین در خصوص ویژگی های رستوران های حرفه ای در صنعت گردشگری، گفت: هیچ رستوران حرفه ای برای گردشگران خارجی یک بشقاب پر از برنج را سرو نمی کند و در عوض ابتدا از تورلیدر همراه او در مورد کشور گردشگر سوال می کند تا پرچم این کشور را بر روی میز سرو غذا قرار دهد. منوهای این رستوران ها علاوه بر توضیح مواد تشکیل دهنده هر غذا، تصویری از غذا را در منو آورده اند تا مسافر به راحتی بتواند تصمیم بگیرد.

وی افزود: بر خلاف تصور ما محدودیت های ایران از نظر سرو برخی غذاها و نوشیدنی برای گردشگران جالب است و آنان درباره قوانین کشور ما اطلاع دارند که به نظرم این ها نوعی فرصت محسوب می شود.

وی با اشاره به رفتار حرفه ای آژانس های مسافرتی، بیان کرد: بزرگ ترین مشکل آژانس های ما این است که خود کارمندان در مورد تور و مسیرها اطلاعی ندارند و بدون توجه به وضعیت راه ها، فرهنگ مقصد سفر و روحیه مسافر بر اساس جست و جو در اینترنت و گوگل مپ بسته سفر را می بندند.

وی حضور گردشگر در میان مردم محلی را شیرین ترین و خوش ترین بخش سفر دانست و افزود: البته آموزش آداب معاشرت برای جامعه میزبان و گردشگران مهم است و گاهی در سفرهایم میبینم که مردم به توریست ها خیره می شوند، به آن ها می خندند، مسخره می کنند، می گویند چرا به ایران آمده ای ایران که چیزی ندارد و پشت سر هم تقاضای عکس سلفی می کنند که این ها اصلا خوشایند گردشگر خارجی نیست.

وی افزود: معمولا گردشگران خارجی حریم خصوصی برای خود دارند و اجازه نمی دهند که کسی به این حریم وارد شود در حالیکه می‌بینم که مردم محلی با دیدن بچه کوچک گردشگران می خواهند که او را بغل کنند که این ها اصلا خوشایند آنان نیست.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی یک تورلیدر حرفه ای، بیان کرد: تورلیدر باید نسبت به روحیات و رفتار تمام مسافران دقیق باشد و بتواند خواسته و مشکلات آنان را به موقع رفع کند تا در حد توان تجربه سفر لذت بخشی را برای مسافران خود رقم بزند.

هم چنین در این کارگاه معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت گردشگری دانشگاهی، گفت: جامعه دانشگاهی ایران با جمعیت چند میلیونی می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری ایفا کند. دانشگاه های ایران در بیش از صدها شهر، تاسیسات، خوابگاه‌‌ها و مراکز پذیرایی و اقامتی-رفاهی به ارزش هزاران میلیارد تومان دارند و متاسفانه با وجود این حجم از امکانات و زیرساخت‌ها، گردشگری دانشگاهی مغفول مانده است.

احد حاجی بلند تاکید کرد: با توجه به پتانسیل های بالای استان آذربایجان شرقی، باید نگاه ویژه به گردشگری شود و توجه به ویژگی های رفتاری مثبت و منفی جامعه میزبان در آن بسیار مهم است.

بر اساس این گزارش؛ کارگاه آموزشی مهارت ها، آداب و رفتار حرفه ای در صنعت گردشگری ویژه 40 نفر از دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه تبریز به همت مرکز گردشگری سهند وابسته به معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی و با همکاری شهرداری منطقه هشت تبریز در محل موزه بازار و مشاغل تبریز برگزار شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.