• پنجشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98120100334
  • خبرنگار : 71625

نگاهی به حاشیه‌های روز پایانی اجراها در جشنواره موسیقی فجر

نگاهی به حاشیه‌های روز پایانی اجراها در جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر در حالی پس از ۷ روز اجرای رسمی، شامگاه چهارشنبه به ایستگاه پایانی رسید که برخی از اجراها با حاشیه‌ها و اتفاق‌هایی همراه بودند.

به گزارش ایسنا، جشنواره موسیقی فجر پس از ۷ روز اجرای رسمی شامگاه چهارشنبه به پایان رسید. در هر یک از شب‌های جشنواره؛ ۱۲ کنسرت موسیقی در ۱۰ سانس، به روی صحنه رفتند که برخی از آنها با حاشیه‌ها و اتفاقاتی همراه بودند.

خبرنگار ایسنا در این گزارش مروری دارد بر مهمترین اتفاق‌ها و حاشیه‌های روز پایانی جشنواره موسیقی فجر.

تالار وحدت

این سالن  در ۲ سانس با اجرای ارکستر ملی همراه بود و برخلاف شب‌های گذشته این اجراها با تاخیر همراه بودند. در سانس اول جایگاه ویژه‌ای که  برای حضور اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود، توسط افراد دیگری پر شده بود؛ تا جایی که برخی از خبرنگاران به سالن همکف رفته و در صندلی‌های خالی آنجا نشستند.

در سانس نخست تالار وحدت، اجرای سالار عقیلی و قطعاتی که برای ایران خواند با استقبال خوبی مواجه شد. در این اجرا قطعه‌ بی‌کلامی هم به سردار قاسم سلیمانی تقدیم شد. همچنین رییس دفتر رییس جمهور نیز به این اجرا آمد و با پایان کنسرت، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

اما در سانس دوم تالار وحدت دیگر جایی حتی در همکف هم برای خبرنگاران نبود و نمایندگان رسانه‌ها مجبور بودند برای پیدا کردن یک صندلی خالی برای نشستن مدتها منتظر بمانند. کنسرت پرواز همای برخلاف بسیاری از اجراهای چند شب اخیر تالار وحدت شب گذشته با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده بود و تعداد انگشت شماری صندلی خالی وجود داشت. در این اجرا قطعاتی از مولوی، سعدی و دیگر شاعران مطرح ایرانی خوانده شد.

تالار رودکی

در شب پایانی اجراها در تالار رودکی، حسین ضروری خواننده و سرپرست گروه آوای شفق، اجرا در این تالار  را «توفیق اجباری» عنوان کرد و خطاب به تماشاگران گفت: این سالن مناسب نیست و اگر برنامه‌ریزی جشنواره این نبود ما مثل کنسرت قبلی و بعدی‌مان تالار وحدت را انتخاب می‌کردیم. اما در هر صورت مهم نیست که کجا هستیم، مهم این است که شما مقابل ما هستید.

در اواخر اجرا برگه‌ای به دست حسین ضروری رسید که گویا توضیحی بود درباره انتقادش از تالار رودکی. ضروری پس از خواندن این یادداشت عنوان کرد که منظورش این نیست عوامل تالار رودکی با آنها مشکلی دارند بلکه از اینکه به سالنی که ظرفیت گروهشان را ندارد زحمت داده‌اند، ناراحت است و عوامل تالار رودکی بسیار هم با آنها همکاری کرده‌اند.
در این اجرا مشکلات صدابرداری هم وجود داشت.

تالار رودکی در آخرین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیق فجر و در دومین سانس خود میزبان دو گروه از بخش ساز و آواز بود. این اجرا نیز همانند کنسرت‌های وحدت در این شب با تاخیر رو به رو بوده است. در این اجرا هادی مظفری کمانچه می‌نواخت و مظفر شفیعی می‌خواند. فضای اجرای ساز و آواز مظفر شفیعی و هادی منتظری شاید برای مخاطب جوان کمی سنگین و یکنواخت به نظر می آمد اما در جایگاه موسیقی اصیل ایرانی و سنتی با ارزش و تاثیرگذار بود.

محمود مخدوم خواننده، محمد عشقی نوازنده سنتور و سهیل‌الله دادیان تنبک‌زن گروه بعدی بودند.
گروه مخدوم در زمینه موسیقی کلاسیک ایرانی دستگاهی فعالیت می‌کند و قطعات سازی که در این اجرا نواخته شد همگی بر پایه بداهه‌هایی از پیش ساخته شده، اجرا شد و طرح آوازی نیز بر همین اصل، بنا بر امکانات ساختاری دستگاه نوا تصنیف شده بود.

سالن سوره و اهدای نشان‌های هنری

در سانس اول این سالن در آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر ۹۸، سالن سوره از دو گروه آذربایجانی میزبانی کرد؛ بخش اول این اجرا که به عاشیق‌های تبریزی به سرپرستی حسن اسکندری اختصاص داشت، با بزرگداشتی نمادین از این هنرمند پیشکسوت در عرصه موسیقی نواحی همراه بود.
تقدیر نمادین از این هنرمند در حالی پیش از اجرا برگزار شد که جای خالی مسوولان جشنواره کاملا احساس می‌شد.

سالن سوره در سانس دوم میزبان گروه‌های هامون سیستان، ساحل مکران و موسیقی گلداز بود؛ سه گروهی که در اجراهای متفاوت، نوای موسیقی سیستان و بلوچستان را در پایتخت زنده نگه داشتند.

در ابتدای این اجرا، با حضور سید محمد طباطبایی - دبیر شورای ارزشیابی هنرمدان، نویسندگان و شاعران - و محمد اله‌یاری - مدیرکل دفتر موسیقی - نشان درجه یک هنری به حبیب‌الله قادر آتشگر ، برکت شکل‌زهی، خداداد شکل‌زهی و محمد نور محب‌زهی (نوازندگان یا سازنده دونلی، سرنا و قیچک) اهداء شد.

سالن آزادی و موسیقی تلفیقی

در آخرین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، کنسرت گروه لیرا در بخش موسیقی تلفیقی به روی صحنه رفت. این گروه که تاکنون دو آلبوم «تهران - مریخ» و «هشت دقیقه و بیست ثانیه» را منتشر کرده‌ است، در این کنسرت قطعاتی از این آلبوم‌ها و تعدادی قطعه منتشر نشده را اجرا کردند. صندلی‌های این اجرا تقریبا پر شده بودند.

ظافر یوسف و منع عکاسان خبری

ظافر یوسف در شب آخر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی در بخش پاپ در ملاد نمایشگاه به روی صحنه رفت که به درخواست او اجازه عکاسی به عکاسان رسانه‌های داخلی داده نشده بود.

به گزارش ایسنا، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه (اول اسفند ماه) با اجرای یک کنسرت پاپ (بهنام بانی) و همچنین مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.