"سید حمزه موسوی اطهر" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در ضرورت انجام امورات بانکی مردم تردیدی نیست اما اینکه از چه طریقی این کارها به انجام برسند جای صحبت دارد. این روزها ویروس کرونا باعث استرس مردم شده است اما بانکداری الکترونیک سالها قبل در دسترس مردم بوده است حالا بعضی از مشتریان بیشترین استفاده را از خدمات الکترونیکی کرده اند بعضی تا حدودی و بعضی هم اصلا سراغ این مقوله نیامده اند.
وی اظهارکرد: اینکه تا کنون برخیها هنوز از خدمات الکترونیکی بانکها استفاده نکرده اند عوامل بسیاری دخیل هستند و هنوز هم در ساختار الکترونیک بانکها ضعفهای آشکاری است اما بنده بر این عقیده هستم که مقاومت در برابر الکترونیکی انجام دادن خیلی از کارها از جمله کارهای بانکی در بین مردم زیاد است و این مقاومت در جایی باید شکسته شود.
معاون مدیریت شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اگر مردم و مشتریان بانکها از راحتتر شدن کارهای بانکی به سرعت استقبال کنند و خواهان اعمال تغییرات بیشتر باشند سیستم بانکی هم مجبور است خود را با نیازهای مشتریانش وفق دهد. بنابراین این مشتریان هستند که باید به سیستم فشار بیاورند تا امکانات بهتری در اختیار آنها قرار دهد.
موسوی اطهر تصریح کرد: این یک امر طبیعی است که وقتی بانکی خدمتی را ارائه می کند که درصد استفاده کننده پایینی دارد برای بهبود آن هزینه بیشتری متحمل نشود و حتی ممکن است همان خدمت را هم به حاشیه ببرد.
وی ادامه داد: در صورتی که در چنین شرایطی که ماندن مردم در خانههای خود مگر به ضرورت مورد تاکید بسیار است اگر سیستم الکترونیکی بانکها کامل بود و درصد استفاده کنندگان هم بالا هم اکنون به هیچ وجه در هیچ شعبه ای از بانکها شاهد ازدحام جمعیت یا شاهد ۴ نفر هم در شعب نبودیم.
معاون مدیریت شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دقیقاً برخی از بانکها در این حوزه کارهای بسیاری کردند اگرچه هنوز کافی نیست اما در مقایسه با سایرین پیشرفت خوبی داشته اند و برخی بانکها هم متاسفانه بسیار کُند حرکت می کنند که رفتار مشتریان می تواند بر این حرکت اثرگذار باشد. مثلا اگر بانکی که در حوزه الکترونیک ضعیف است شاهد ریزش مشتریان خود باشد قطعا دست به اقدامات اصلاحی میزند و امکانات خود را افزایش می دهد.
موسوی اطهر تاکید کرد: بانک مسکن برای انجام امور بانکی مردم بصورت الکترونیکی تمهیدات خوبی اندیشیده است و بخش زیادی از مسیر بانکداری الکترونیک را طی کرده است، البته برای بهبود خدمات راه نرفته هم زیاد دارد.
وی اظهار کرد: بانک مسکن به خاطر تسهیلات بسیار زیادی که به خصوص در حوزه مسکن پرداخت می کند با درصد بالایی از اقشار متوسط و پایین جامعه در ارتباط است.
معاون مدیریت شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه پرداخت اقساط تمامی تسهیلات بانک در حال حاضر از طریق ابزارهای الکترونیکی امکانپذیر است، افتتاح حساب بانک مسکن الکترونیکی است و مشتریان می توانند از طریق موبایل بانک و اینترنت بانک کارهای بسیاری از جمله انتقال وجه، اخذ موجودی حساب، گردش حساب، انسداد حساب، پرداخت قبوض، دریافت شماره شبا، حواله منظم، بررسی دسته چک و... را انجام دهند.
موسوی اطهر افزود: با وجود انجام این کارها به صورت الکترونیکی باز هم شاهد مراجعه حضوری مشتریان به شعب هستیم که خیلی از این موارد به اطلاعات نداشتن مشتریان از خدمات غیرحضوری و مواردی هم به عدم اعتماد نسبت به ابزارهای الکترونیکی مرتبط است.
وی تصریح کرد: اگر مردم اطلاعات لازم را به دست آورند و خود را ملزم به استفاده بدانند و راههای استفاده از ابزارها را نیز یاد بگیرند میتوانیم شاهد کاهش محسوس حجم مراجعات به شعب بانکها باشیم و از طرفی این مقوله خود می تواند منشا کاهش شعب بانکی و به تبع آن کاهش هزینههای کشور باشد.
معاون مدیریت شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مردم عزیز هم خواهش دارم این موضوع شیوع ویروس را فرصتی بدانند تا با اطلاع از امکانات الکترونیکی بانکها زمینه رفاه، آسایش و سلامت خود را فراهم سازند.
انتهای پیام
نظرات