• چهارشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۰:۰۲
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 98122518790
  • خبرنگار : 71603

نگاهی به خودروهای برقی از گذشته تاکنون

نگاهی به خودروهای برقی از گذشته تاکنون

تولید خودروهای برقی تاریخ بسیار طولانی دارد و حتی می‌توانیم بگوییم از یک قرن پیش و قبل از خودروهای بنزینی نیز در جهان تولید شده‌اند. تا اینکه امروزه برندهای مطرح خودروسازی دنیا محصولات قابل توجهی را به بازار عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط بد آلودگی آب‌وهوا و گرمایش جهانی کره زمین، توسعه خودروهایی که تأثیر مخربی بر محیط زیست ندارند، بسیار ارزشمند است.

در حال حاضر تقاضای افراد برای خرید "خودروهای الکتریکی"(EV) مبتنی بر موتورهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کنند، افزایش یافته است.

در بسیاری از تاریخچه‌های خودروهای الکتریکی سال ۱۸۳۴ یا ۱۸۳۵ به عنوان سال ظهور خودروهای الکتریکی ذکر شده است.

سال ۱۸۳۴ یا ۱۸۳۵ بود که توماس دیونپورت یک لوکوموتیو کوچک را که توسط دو آهنربای الکتریکی قدرت می‌گرفت، ساخت و از لوکوموتیو نیز در خطوط راه آهن استفاده می‌شد. در حالی که این یک نمونه اولیه برای اتومبیل‌ها نبود، این مدل به عنوان یک مدل تراموای شهری الکتریکی بود که چندین سال بعد و در قرن ۲۱ بکار گرفته شد. 

اوج شهرت خودروهای الکتریکی سال ۱۹۰۰ در نظر گرفته شده است. در آن زمان، خودروهای الکتریکی در حدود یک سوم خودروهای شهرهای بزرگ آمریکا را در بر می‌گرفتند.

مزیت خودروهای الکتریکی در آن زمان این بود که آنها یک سواری بی سر و صدا را ارائه می‌دادند و روشن کردن آنها نیز آسان‌تر بود و تنها ویژگی منفی آنها این بود که استفاده طولانی مدت از آنها مقدور نبود چرا که شارژ آنها زود تمام می‌شد.

از سوی دیگر، خودروهای بنزینی نیز معایب و سر و صدای زیادی داشت اما مزیت آنها این بود که با هر بار سوخت‌گیری، مدت طولانی می‌شد از آن استفاده کرد. پس آنها تصمیم به توسعه خودرویی که هم مزایای خودرو الکتریکی و هم خودروی بنزینی را داشت، گرفتند. خودروهایی که با این ایده آنها توسعه دادند، "خودروی هیبریدی"(hybrid car) نام داشت.

فراز و نشیب‌های تولید خودروهای برقی ادامه پیدا کرد تا اینکه در طول دهه ۱۹۷۰ خودروسازان بسیاری طرح‌های متفاوتی از خودروی الکتریکی ارائه دادند اما در میان آنها یک خودروی الکتریکی موسوم به "سیتی کار"(CitiCar) ساخت شرکت "ونگارد سبرینگ"(Vanguard-Sebring) انتخاب و در سال ۱۹۷۴ عرضه آن آغاز شد.

سیتی کار جدا از مزیت‌های زیادی که داشت، معایبی هم داشت برای مثال این خودرو نمی‌توانست سرعتی بیش از ۳۰ مایل در ساعت داشته باشد و با هر بار شارژ تنها قادر به طی کردن مسافتی تا حدود ۴۰ مایل بود و برای همین نمی‌توانست خودروی مناسبی برای افراد اهل مسافرت باشد.

از آن زمان تاکنون خودروهای برقی تغییرات زیادی کرده‌اند و پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده‌اند تا اینکه امروزه شرکت‌های خودروسازی برتر دنیا محصولات مختلف خود در این زمینه به بازار عرضه کرده‌اند.

خودرو برقی تسلاموتورز

تسلا مدل ۳ بدون شک یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای تمام الکتریکی، لوکس و قدرتمند در بازارهای جهانی به شمار می‌آید.

خودروی تسلا مدل S در حال حاضر در زمینه پیمایش مسیر با یک بار شارژ در ایالات متحده پیشرو است. وبسایت تسلا توان طی مسیر این خودرو را ۳۷۳ مایل(۶۰۰ کیلومتر) ذکر کرده است، اما ماسک می‌گوید خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند قادر به پیمایش ۳۸۰ مایل(۶۱۱.۵ کیلومتر) با یک بار شارژ هستند.

خودرو برقی هیوندا

 خودرو برقی شرکت کره‌ای هیوندای موتور موسوم به i۳۰ به پیشرانه‌ یک‌ لیتری T-GDI مجهز است که قادر است‌ ۱۱۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

در واقع برای i۳۰ مدل ۲۰۲۰ دو پیشرانه‌ دیزلی ۱.۶ لیتری با ۱۳۴ اسب بخار قدرت و دیگری پیشرانه‌ ۱/۵ لیتری TGDI هیبریدی با ۱۵۷ اسب‌ بخار قدرت نیز در نظر گرفته شده است.

در نسخه اخیر این خودرو، نمای پشتی خودرو نیز بهبودهای قابل توجهی یافته است. همچنین، چراغ‌های عقب نیز همانند چراغ‌های جلویی به‌ صورت Vشکل طراحی شده‌اند تا هماهنگی و تناسب بسیار بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

تولید یک خودرو برقی با سرمایه‌گذاری جنرال موتورز

خودروی برقی خودران "کروز اوریجین"(Cruise Origin) با سرمایه‌گذاری جنرال موتورز تولید می‌شود.

کروز اوریجین یک خودروی برقی و خودران است، بنابراین با حذف شدن فرمان، پدال‌های گاز و ترمز و پنل روبه‌روی راننده، تمام کابین در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. تیم طراحی دو ردیف صندلی با وضعیت نشستن روبه‌رو برای این خودرو در نظر گرفته‌اند که کابین را بسیار جادار و راحت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.