• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۱:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98122519371
  • خبرنگار : 50302

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی پاسخ داد؛

ظرفیت‌های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟

ظرفیت‌های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟

ایسنا/خراسان رضوی رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم از اتحادیه اوراسیا استفاده کنیم باید مرزهای شرقی ما و زیرساخت‌های آن‌ها تقویت و سرمایه‌گذاری انجام شود. ما هنوز خودمان واگنی که بتواند به کشورهای آسیای میانه برود، نداریم و مستاجر کشورهای آسیای میانه هستیم.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید  بر این‌که ورود به اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اتفاقات خوبی بوده که برای ما افتاده است، اظهار کرد: در کوتاه مدت هم نمی‌توان تحلیل کرد که چه نتایجی داشته است، زیرا شماری از ارتباطات که از قبل وجود داشته و ارتباطاتی که قرار است برقرار شود نیاز به زمان دارد تا بازرگانان یکدیگر را پیدا کنند و طرفین بازارشناسی کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی تصریح کرد: از زمانی که این پیمان امضا شده است ما موفقیت‌ها و ارتباطاتی در سطح ملی داشته‌ایم و استان خراسان هم فعالیت‌هایی داشته است، اما در مجموع در کوتاه مدت امکان پذیر نیست که نتیجه آن را تحلیل کنیم، ولی یقین می‌دانم که نتیجه بسیار مثبتی خواهد بود و باید مراقبت کرد تا دست بالا را در تبادلات تجاری به ویژه در حوزه صادرات داشته باشیم، در تمام کشور و استان‌ها این مسائل در حال پیگیری است.

روشنک اضافه کرد: در اتاق بازرگانی ایران حوزه اوراسیا تشکیل شده و در اتاق بازرگانی تمام استان‌ها مسوول حوزه اوراسیا تعیین شده است و این‌ها همگی نکات مثبتی است که در حال انجام است.

وی درخصوص کالاهای صادراتی و وارداتی ما در این پیمان خاطرنشان کرد: در مورد تعداد کالایی که ما می‌توانیم صادر کنیم و تعداد کالایی که کشورهای دیگر منطقه اوراسیا می‌توانند به کشور ما صادر کنند، مطالعات خوبی انجام گرفته، ما در حوزه موادغذایی اجازه صادرات داریم که زمینه خوبی داریم، هم‌چنین در حوزه تولیدات معدنی و پتروشیمی اجازه صادرات داریم و این‌ها داشته‌های ماست، در حوزه صنعت  صادرات خاصی نداریم چرا که نمی‌توانیم خودرو یا لوازم خانگی صادر کنیم.

این فعال اقتصادی افزود: در مجموع انتخاب‌های خوبی صورت گرفته و اکنون هم دوستان شروع به فعالیت کرده‌اند و اگر کرونا مزاحمت ایجاد نمی‌کرد سرعت و پیشرفت کار بسیار خوب بود.

روشنک درخصوص تاثیر شیوع کرونا بر تجارت بین‌الملل کشور اضافه کرد: واگن‌های مواد غذایی که ۱۵ تا ۲۰ روز پیش از شیوع این بیماری در کشور بار زده شده است چگونه می‌توانند به کرونا آلوده باشند، حال آن‌که می‌گویند این ویروس ۷۲ ساعت بر روی سطوح باقی می‌ماند. کشورهای مختلف برای اینکه به مردم خود بگویند که مراقبت می‌کنند در صادرات موادغذایی مشکل ایجاد کردند وگرنه صادرات کالاهای دیگر انجام می‌شود.

وی در مورد وضعیت مرزهای مختلف استان عنوان کرد: سرعت در مرز افغانستان کم است که این هم بیشتر از آن که به افغانستان مربوط شود به داخل بر می‌گردد. در مرز لطف آباد، ترکمنستان بیشتر سخت‌گیری می‌کنند، آن‌ها هم قرار شده که کالاهای غیر از مواد غذایی را بپذیرند، به طور کل در صادرات مواد غذایی مشکل داریم اما در کالاهای دیگر مشکلی در مرزهای خراسان نداریم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی درخصوص زیرساخت‌های کشور برای انجام تجارت بین‌المللی گفت: زیرساخت‌های ما آمادگی ندارد، به عنوان مثال اگر بخواهیم ۵۰۰ واگن کالا به آسیای میانه یا به کشورهای آسیا میانه صادر کنیم اصلا امکان انجام این کار را نداریم، نه پایانه‌های ما امکان این کار را دارند نه واگن این حجم از صادرات را داریم. پیوستن به این پیمان‌های بین‌المللی نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هاست، حتی در مرز افغانستان برای مبادله با کامیون مشکل داریم.

روشنک افزود: اگر بخواهیم که از این پیمان اوراسیا استفاده کنیم باید مرزهای شرقی ما و ساخت‌های آن‌ها تقویت شود و باید سرمایه‌گذاری انجام شود. ما هنوز خودمان واگنی که بتواند به کشورهای آسیای میانه برود، نداریم و مستاجر کشورهای آسیا میانه هستیم یعنی اگر آن‌ها برای ما واگن فرستادند می‌توانیم صادرات انجام بدهیم در غیر این صورت واگنی برای این کار نداریم‌.

وی تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت که زیرساخت‌ها برای این پیمان‌های بین‌المللی آماده نیست، اما بازرگانان ما آمادگی دارند و کارکشته هستند و به بازارها آشنایی دارند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر بر روی صنعت متمرکز است و به تجارت توجهی ندارد، بیان کرد: صنعت مهم است اما در خصوص صنایعی مانند مواد غذایی، پتروشیمی، فولاد، سیمان و موارد دیگر که مواد اولیه آن‌ها در داخل وجود دارد، باید برای ادامه کار تجارت چه در حوزه صادرات و چه واردات داشته باشیم، چراکه اگر واردات نداشته باشیم کارخانه‌های ما همه می‌خوابند و در مورد صادرات هم وضعیت به همین صورت است که اگر قطع شود کارخانه‌ها از کار می‌افتند حال در این شرایط ما وزارت تجارت نداریم این در حالی است که در دنیا وزارت تجارت در حوزه اقتصاد بخش اصلی است.

روشنک اضافه کرد: ما در حوزه تجارت متولی و مسوول نداریم و اگر مسوولی نباشد زیرساختی آماده نمی‌شود، وزارت راه شهرسازی ما برای تجارت چه کار کرده است و چه زیرساختی را آماده کرده است؟ در کل باید سه وزارت‌خانه راه، صنعت و امور خارجه در خصوص فعالیت خود در حوزه تجارت گزارش بدهند که در این حوزه چه کار کرده‌اند. این سه وزات‌خانه اگر کار نکنند ما تجارت خارجه نخواهیم داشت.

وی درخصوص توافقات بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای گسترش تجارت خارجی خاطرنشان کرد: توافقات مختلفی با کشورهای منطقه انجام شده است، به عنوان مثال ما عضو ناظر راه‌آهن‌های آسیا میانه شده‌ایم اما این‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری و زیر ساخت است، بیایند بگویند که از آن روزی که ما در این جایگاه قرار گرفتیم چند واگن توانستیم به کشورهای آسیا میانه بفرستیم، متاسفانه هیچ.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی اضافه کرد: مشکل ما در حوزه زیرساخت‌های تجارت بین‌المللی در سمت داخل است. اگر یک روزی اعلام شد که چند هزار واگن با محوریت تجارت خارجی بر روی ریل انداخته شده است یا وقتی که اعلام شود که در خراسان چندین پایانه بارگیری و تخلیه با امکانات وسیع ایجاد شده آن زمان می‌توان گفت که در این حوزه اقدامی انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.