• دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99011105310
  • خبرنگار : 50203

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اراک:

توجه جوامع دانشگاهی به بازار تقاضا مصداق حرکت به سوی جهش تولید است

توجه جوامع دانشگاهی به بازار تقاضا مصداق حرکت به سوی جهش تولید است

ایسنا/مرکزی رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: توجه بیشتر به بازار تقاضا از سوی جوامع دانشگاهی می تواند زمینه ساز برداشته شدن گام های بلندی در راستای جهش تولید باشد.

سجاد باقری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در همه زمینه‌های علمی و پژوهشی و بویژه در زمینه توسعه ارتباط با صنعت و جامعه نقش کلیدی ایفا خواهند کرد، اظهار کرد: نیاز امروز و آینده کشورمان رونق تولید و به فرموده مقام معظم رهبری «جهش تولید» است؛ چراکه حرکت کُند و آهسته ما را از رسیدن به اهداف و برنامه ریزی های آینده که سبب رشد و تعالی و پیشرفت کشورمان می شود، عقب نگه خواهد داشت.

وی افزود: لذا جهت تحقق جهش تولید باید سعی و تلاش مضاعف و چند برابری در دستور کار مدیران، مسئولان و دانشگاهیان کشور قرار گیرد تا با ورود به عرصه عمل و کار جهادی در حوزه علم و پژوهش و فناوری بتوانیم عملا وارد پروژه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی شویم.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اراک با تاکید بر اینکه مهارت‌آموزی دانشجویان و توسعه کارآفرینی نیازمند فراهم کردن زیرساخت های لازم در دانشگاه هاست، ادامه داد: از جمله این زیرساخت ها، فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی استاندارد در واحدهای دانشگاهی، ایجاد مراکز رشد و تأسیس سراهای نوآوری با توجه به پتانسیل هر شهر و منطقه، تأسیس پژوهشکده های مختلف در دانشگاه ها، معرفی دانشجویان به صنایع و سازمان ها جهت کارآموزی، کارورزی و مهارت آموزی، توسعه مراکز آموزش های کوتاه مدت مهارتی تخصصی و ... است.

باقری گفت: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک از مهرماه سال گذشته اقداماتی در راستای تربیت دانشجویان کارآفرین آغاز کرده است که از جمله این اقدامات، می توان به معرفی دانشجویان به مراکز صنعتی در قالب طرح پویش جهت تربیت مهندسان کاربردی و مهارت آموزی دانشجویان جهت ورود به بازار کار و اشتغال آنها، همکاری در فعال سازی و راه اندازی اتاق فکر صنعت، پیاده سازی و استقرار مدیریت تکنولوژی در شرکت های صنعتی و دانشگاه، راه اندازی مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی، اخذ مجوزهای تأسیس پژوهشکده علوم گیاهی کاربردی، راه اندازی مرکز تحقیقاتی امنیت غذایی و مرکز تحقیقاتی علوم اعصاب کاربردی، تأیید سه مورد گزارش نهایی طرح تحقیقاتی برون دانشگاهی، سه مورد خاتمه طرح تحقیقاتی و تأیید یک مورد ثبت اختراع اعضا و افزودن ۸۰ عضو جدید به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، پیگیری و اخذ گواهی‌نامه کالیبراسیون تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و برگزاری رویداد استارت‌آپی انجام داده است.

به گفته وی، برگزاری مسابقه طراحی وب‌سایت و برگزاری کافه کارآفرینی و برگزاری کارگاه پویش کارآفرینی، انعقاد 14 تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی آموزشی و تحقیقاتی با دانشگاه ها، کارخانجات و مراکز صنعتی فعال در استان مرکزی، جذب ۸ هسته فناور جدید در مرکز رشد، راه‌اندازی بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و انعقاد قراردادهای تحقیقاتی برون دانشگاهی به میزان 6 میلیارد ریال تاکنون، از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در راستای حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه نسل سوم تحت عنوان "دانشگاه کارآفرین" و دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که صرفا مانند یک بنگاه اقتصادی به‌ صورت منفعلانه به دنبال پاسخ‌گویی به نیاز بازار نیست، تصریح کرد: این دانشگاه سعی می‌‌کند به ‌صورت فعالانه محیط اجتماعی اقتصادی پیرامونش را شکل دهد، لذا برای به فعل درآوردن توانایی بالقوه به طور مطلوب در زمینه رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، باید استانداردهای کیفی در زمینه فعالیت های پژوهشی و ترویج استفاده از نتایج در صنایع و جامعه دیده شود. در دانشگاه های نسل سوم و چهارم رقابت افزایش می یابد و بهره برداری از دانش در کنار آموزش و تحقیق اهمیت پیدا می کند؛ در نتیجه ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز باید افزایش یابد.

باقری در ادامه صحبت خود افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشگاه های نسل سوم و چهارم، می‌توان به تجاری‌سازی ‌دانش، کالایی ‌کردن ‌دانش ‌فنی ‌(ثبت پتنت، صدور ‌مجوز، راه‌اندازی کسب‌وکارهای استارت‌آپی)، تربیت نیروی انسانی کارآفرین (آموزش مباحث مرتبط با مدیریت کسب‌وکار، تجاری‌سازی، کارآفرینی و ...) و همچنین ارتباط نزدیک با صنعت اشاره کرد.

وی ادامه داد: راهکارهای پیشنهادی بنده جهت ارتباط با صنعت و سوق دادن دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم، توجه بیشتر به بازار تقاضاست؛ یعنی اینکه چه محصولات و فناوری‌هایی دارای بازار بهتری هستند و تحقیقات دانشگاهی بر مبنای خروجی تحقیقات بازار تعریف شود و حتی ارتقاء اساتید و دانشجویان نیز بر مبنای ارزش افزوده ناشی از تحقیقات آنها انجام گیرد. تشویق اساتید و محققین به راه‌اندازی شرکت‌های فناور، حفاظت از دارایی‌های فکری، تأسیس دفاتر انتقال فناوری و تعامل نزدیک با صنعت جهت تأمین مالی تحقیقات دانشگاهی می‌تواند با حمایت‌های خود، فرآیند پیشرفت و توسعه فناوری و علی الخصوص جهش تولید در سال 99 را به شدت تسریع کند.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با برخورداری از یازده واحد و چهار مرکز آموزشی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غرب کشور هرساله موفق به کسب موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی می‌شود و از نظر بنده این موضوع یک فرصت جهت تحقق اهداف و سیاست های اصلی دانشگاه یعنی دانشگاه کارآفرین محسوب می شود تا چالش. این دانشگاه می تواند به شرط کم و کوتاه شدن روند صدور مجوزها و بروکراسی‌های اداری که سبب اتلاف وقت و سرمایه و فرصت‌های زیادی می‌شود، در زمینه‌های مرتبط با کشاورزی، صنعت، کارآفرینی، صنایع دستی، پروژه‌های مرتبط با صنعت و معدن و عمران، پزشکی و ... گام‌های بلندی در تحقق جهش تولید بردارد.

باقری با بیان اینکه دانشگاه تا به امروز به منزله سازمان آموزش‌محور بوده و برغم فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، نتوانسته خود را به سیستم پژوهش و تحقیقات کاربردی نزدیک کند، اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی وجود این معضل این است که درصدد بودیم سازمان آموزشی که زبانی آموزشی دارد را به سازمان صنعتی که زبانش تولید است، بسط دهیم که هیچ همزبانی بین این دو وجود ندارد، لذا برای اینکه بتوانیم دانشگاه‌ها را به‌ صورت اصولی با صنعت ارتباط دهیم، باید دانشگاه‌ها را از سیستم صرفا آموزشی که مقاله محوری، تأکید صرف بر امور تئوری و متأسفانه استفاده از پروژه های آماده توسط دانشجویان است به سمت سیستم پژوهشی و فناوری سوق دهیم و به نظر می رسد لذا لازمه این امر، استفاده از پتانسیل ها و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه، تشویق اساتید و محققین به راه‌اندازی شرکت‌های فناور و استفاده از دانشجویان در این شرکت ها، تعامل نزدیک با صنایع و اعتمادسازی آنها، افزایش سرانه تحقیق و توسعه در کشور، سوق دادن پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت مسئله محوری و رفع معضلات و مشکلات صنعت و جامعه در جهت کاربردی کردن آنها و در نهایت اصلاح سیستم آموزشی کشور بدلیل عدم کاربردی بودن اکثر رشته هاست.

وی در پایان تصریح کرد: در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه، اقدامات مؤثری از جمله انعقاد قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی برون دانشگاهی اشاره کرد. تعدادی طرح نیز به ادارات و سازمان های مختلف از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، شرکت برق منطقه ای باختر، شرکت توزیع برق استان مرکزی، شرک گاز استان مرکزی، شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان استان ارسال شده است که با نهایی شدن آنها و انعقاد قرارداد، امیدواریم گامی استوار در جهت تحقق جهش تولید برداریم. همچنین، با تأسیس و شروع به کار پژوهشکده های مختلف، تجهیز و گسترش فضای آموزشی و کارگاهی، جذب هسته های فناور جدید و شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد، انعقاد و اجرایی کردن تفاهم نامه های همکاری با صنایع و دانشگاه ها، راه‌اندازی بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک، به این اهداف دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.