• سه‌شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99011205925
  • خبرنگار : 50040

یک روانشناس:

روزهای قرنطینه کرونایی را به تجربه جدید زندگی تبدیل کنیم

روزهای قرنطینه کرونایی را به تجربه جدید زندگی تبدیل کنیم

ایسنا/گیلان یک روانشناس، با بیان اینکه برنامه ریزی روزانه می تواند ایام قرنطینه کرونایی را به یک تجربه جدید تبدیل کند، گفت: با یک سبک زندگی و برنامه درست و مناسب بدون بیمارانگاری و انکار بیماری می توانیم این دوران را به خوبی بگذرانیم.

مهسا حاتم در گفت وگو با ایسنا، شیوع کرونا را موجب تغییر در سبک زندگی مردم دانست و اظهار کرد: اضطراب و استرس ناشی از این شرایط یک واکنش طبیعی است، اما عده ای اغراق می کنند و با افکار ناسازگارانه فاجعه انگاری به سراغشان می آید که باعث می شود فکر کنند کرونا آخر زندگی است و کنترل نمی شود.

وی با بیان اینکه افراد مضطرب مبتلا شدن خودشان به کرونا را یک امر قطعی دانسته و اضطرابشان افزایش پیدا می کند، گفت: در مقابل عده ای نیز وجود دارند که کاملا نسبت به کرونا و شرایط جامعه بی تفاوت هستند و لذا این بی تفاوتی و سهل انگاری به اندازه بزرگنمایی و فاجعه انگاری کرونا آسیب زننده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی، با تاکید بر لزوم واقع بینی نسبت به بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: این بیماری در جامعه وجود دارد و لذا باید تلاش کنیم تا هم خودمان و هم دیگران در برابر آن مصون بمانیم.

حاتم، با بیان اینکه خانواده ها در روزهای قرنطینه خانگی نیازمند یک برنامه ریزی درست و متعادل برای کاهش اضطراب و استرس هستند، عنوان کرد: خانواده ها در روزهای کرونایی برای فعالیت های شاد و آرامش بخش همچون ورزش، بازی های خانوادگی، نقاشی، شنیدن موسیقی، خواندن کتاب، مرور خاطرات، تورق آلبوم خانوادگی، گفتن قصه، آبیاری گل ها و... برنامه ریزی روزانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرزندان به شیوه های مختلف نسبت به شرایط استرس زا واکنش نشان می دهند، گفت: والدین در درجه اول باید نگرانی و اضطراب خود را مدیریت کنند و الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند. سپس در مقابل واکنش های فرزند خود یک روش حمایتی در پیش بگیرند و به نگرانی های او گوش دهند و بیش از هر زمان دیگری او را از عشق و توجه خود برخوردار کنند.

این روان درمانگر، از والدین خواست به کودکان بگویند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ادامه داد: اطلاعاتی درباره نحوه محافظت از خود در مقابل ویروس کرونا با توجه به گروه سنی کودکان در اختیارشان قرار دهید؛ البته این اطلاعات می تواند از طریق بازی، ایفای نقش یا نقاشی منتقل شود. همچنین یک محیط سرشار از انرژی و به دور از اضطراب در خانه بسازید و کودکان را از اخبار ناگوار دور نگه دارید.

حاتم، اختلال خواب را یکی از مشکلات ناشی از تغییر سبک زندگی کرونایی دانست و یادآور شد: برنامه ریزی روزانه از ایجاد اختلال خواب جلوگیری می کند. همچنین خانواده ها باید یک سبک غذایی سالم و منظم و به دور از مواد کافئین دار داشته باشند و استفاده از فضای مجازی را کم کنند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی روزانه می تواند ایام قرنطینه کرونایی را به یک تجربه جدید تبدیل کند، گفت: با یک سبک زندگی و برنامه درست و مناسب بدون بیمارانگاری و انکار بیماری می توانیم این دوران را به خوبی بگذرانیم.

این روانشناس، وسواس فکری را از دیگر اختلالات کرونایی دانست و یادآور شد: وسواس در شست وشو یکی از اختلالات شایع در ایام شیوع کروناست، اما مرور ذهنی افکار منفی درباره آینده این بیماری کم کم به وسواس فکری و اضطراب فراگیر منجر می شود.

حاتم، با بیان اینکه اضطراب و استرس خودش بیماری ایجاد می کند، گفت: افراد خانواده به ویژه مردان اغلب مشغله های کاری دارند و فرصت در کنار خانواده بودن را از دست می دهند لذا اعضای خانواده از این روزهایی که با هم وقت می گذرانند بیشترین استفاده را ببرند.

وی همچنین از زوج های جوان خواست در این ایام به فکر اصلاح هم نباشند و عنوان کرد: زن و شوهرها با توجه به شرایط برنامه ریزی های درست و فعالیت های تک نفره، جمعی و متنوع را جدی بگیرند تا سلامت و شادابی رابطه شان حفظ شود. همچنین باید کرونا را یک بحران موقتی بشمارند و مشکلات را بزرگ نکنند تا بتوانند با روزهای پیش رو سازگاری بیشتری پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.