• شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99022014192
  • خبرنگار : 30054

مشارکت طراحان آلمان در طراحی ساینا

مشارکت طراحان آلمان در طراحی ساینا

ساینا محصول کوچک شرکت سایپا، در حقیقت نسخه فیس‌لیفت تیباست که در تیپ سدان و هاچبک ارائه‌شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دیوار، نتیجه تلاش طراحان و سازندگان ساینا برای ایجاد تغییرات خاص و جدید در طراحی این اتومبیل را می‌توان در ظاهر آن دید. بااینکه سایپا در طراحی و تولید این خودرو از طراحان آلمانی کمک گرفته، اما این طراحی هنوز با استانداردهای طراحی دنیا فاصله دارد. شرکت خودروسازی سایپا که از ابتدا در تلاش برای ساخت خودروهایی اقتصادی بوده تا اقشار مختلف جامعه توان خرید آن را داشته باشند، این بار هم سدانی کوچک و خانوادگی معرفی کرده که نسبت به نمونه‌های قبلی خود، پیشرفت داشته است.

نمای جلو، شبیه یاریس

باوجود تلاش طراحان برای ایجاد ظاهری اسپرت برای ساینا، جلوپنجره یکنواخت و سپر پهن این خودرو خیلی توی چشم می‌زند و در همان نگاه اول جذابیت بصری ایجاد نمی‌کند. این حالت یکنواخت در نمای جانبی و عقب خودرو هم ادامه دارد. فرم کشیده چراغ‌های عقب و جلوی ساینا از مشخصه‌های خوب طراحی ظاهری این اتومبیل است که شباهت زیادی با چراغ‌های تویوتا یاریس دارد.

با همه این‌ها ساینا شاید در نمای ظاهری نسبت به پراید و تیبا طراحی بهتری داشته باشد، اما درمجموع نمی‌توان به آن به‌عنوان خودرویی دوست‌داشتنی نگاه کرد. در داخل کابین هم این نقص خودش را نشان می‌دهد. داشبورد ساده و تیره و بدون هیچ جذابیت ساینا همانند دیگر خودروهای سایپا طراحی‌شده است. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین هم چنگی به دل نمی‌زند. صندلی‌ها اما نسبتاً راحت‌تر و نشیمن بهتری دارند و فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

امکانات رفاهی این اتومبیل شامل دوربین پارک، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید و ناوبری ماهواره‌ای فارسی، نسبت به خودروهای قبلی سایپا قدمی مثبت و قابل‌توجه است. هرچند که شرکت سایپا این امکانات را برای تمامی تیپ‌های ساینا در نظر نگرفته است.

آیا ساینا نسخه جهش‌یافته پراید است؟

باوجود تغییرات ظاهری وقتی به بخش فنی خودرو می‌رسیم، متوجه می‌شویم که سایپا نتوانسته تغییر چشمگیری در محصول جدیدش ایجاد کند. موتور ۱۵۰۳ سی‌سی ساینا توان تولید قدرت ۸۷ اسب بخار را دارد که قدرتی بسیار ناامیدکننده است. این موتور درواقع مدل تقویت‌شده موتور پراید است. سایپا این اتومبیل را در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک تولید کرده است. بااینکه ازنظر ایمنی ساینا بهتر از پراید عمل کرده، اما نمی‌توان آن‌ها را حتی با مدل‌های قدیمی خودروهای خارجی مقایسه کرد. وجود ۲ کیسه هوا و سنسور پارک و ترمز ضد قفل تنها آپشن‌های ایمنی ساینا هستند. البته تیپ لوکس این خودرو امکاناتی نظیر هشدار افت فشار باد تایرها و قفل خودکار درها و نگهدارنده صندلی کودک هم دارد. در divar.ir می‌توانید تیپ‌های مختلف ساینا و تفاوت آن‌ها را ببینید.

ساینا در رقابت با سدان‌های داخلی

اگرچه تعداد سدان‌های تولیدشده در داخل کشور زیاد نیست، اما اگر بخواهیم برای مقایسه ساینا با دیگر سدان‌های ایرانی نمونه‌هایی معرفی کنیم، می‌توانیم در مورد ال ۹۰، تیبا، پژو ۴۰۵ و رانا بنویسیم. ساینا ازنظر طراحی ظاهری تقریباً از تمام این اتومبیل‌ها یک سرو گردن بالاتر قرار می‌گیرد؛ اما در بحث فنی و قدرت موتور قطعاً در برابر ال ۹۰، پژو ۴۰۵ و حتی رانا حرفی برای گفتن ندارد. علاوه بر اینکه ال ۹۰ سواری خوب و هندلینگ مناسبی در میان سایر تولیدات ایرانی دارد که اکثر خریداران را راضی نگه‌داشته است. ساینا نسبت به دیگر تولیدات سایپا قیمت بالاتری دارد، اما تنها ظاهر زیبای آن نمی‌تواند خریدار را به انتخاب آن ترغیب کند. برگ برنده ساینا در رقابت با سدان‌های داخلی، گیربکس اتوماتیک این خودرو است. برای اتومبیلی در این بازه قیمتی، وجود دنده‌اتوماتیک آپشن بسیار خوب محسوب می‌شود که سایپا با زیرکی آن را استفاده کرده تا سایر نقاط ضعف محصولش را بپوشاند.

انتهای رپرتاژ آگهی