• پنجشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99030100263
  • خبرنگار : 71461

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛

اعلام دشمنی با ویروس منحوس صهیونیسم در روز قدس

اعلام دشمنی با ویروس منحوس صهیونیسم در روز قدس

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تشبیه رژیم صهیونیستی به ویروس کرونا، تأکید کرد که در روز قدس امسال، جهان اسلام مخالفت شدید و دشمنی خود را با این ویروس منحوس اعلام می‌دارد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در وبینار «قدس و مقاومت، رمز جدایی ناپذیر وحدت اسلامی» که با حضور علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل سخنرانی وی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، از خداوند متعال می‌خواهیم که نعمت و برکات این ماه کریم را به ما عطا فرماید و ما را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد.

 روز جهانی قدس روزی است که وحدت امت اسلامی متجلی می‌شود و صدای مؤمنان علیه ظلم و تزویر در راهپیمایی‌های بزرگ برای محکومیت ظالمان و یاری مظلومان طنین انداز می‌شود.

امسال که کل جهان با بیماری همه‌گیر کرونا درگیر هستند، ملت‌ها فریاد ظلم‌ستیزی خود را در فضای مجازی به گوش جهانیان رسانده و حضور خود را از این طریق ثبت می‌کنند تا خشم خود را نسبت به کسانی که در درد و رنج ملت فلسطین شریک هستند، نشان دهند.

بیش از هفت دهه است که صهیونیست‌های نژادپرست سرزمین فلسطین را اشغال کرده و با توسل به شنیع‌ترین اشکال تروریسم نژادپرستانه، ملت فلسطین را آواره کرده‌اند لذا میلیون‌ها فلسطینی در سخت‌ترین شرایط قرار گرفته و آواره شده‌اند.

 صهیونیست‌ها انواع فشارها از جمله تخریب منازل و قطع خدمات ضروری را بر ساکنان اصلی این سرزمین اعمال کرده‌اند تا آنها را مجبور به ترک سرزمین خود کنند. همچنین برای تغییر بافت جمعیتی سرزمین فلسطین و خالی شدن آن از فلسطینیان، عمداً دست به ساخت شهرک‌های صهیونیستی کرده‌ و طی این هفت دهه انواع تخریب‌ها و کشتارها و انواع جنگ‌ها را علیه این ملت مرتکب شده‌اند.

اقدامات صهیونیست‌ها شباهت بسیاری به بیماری کرونا دارد؛ از آن جهت که هر دوی آنها دست به تخریب جسم سالم می‌زنند و آن را از بین می‌برند. لذا در روز قدس امسال جهان اسلام مخالفت شدید و دشمنی خود را با این ویروس منحوس اعلام می‌دارد.

امروز در این سخنان تأکید می‌کنم که جهان اسلام برای مقابله با این موانع نیازمند وحدت است و این وحدت به نوبه خود نیازمند ساختاری جدید است که برخی از شاخصه‌های آن را بیان می‌کنم. ما نیازمند یک ساختار جدید فکری هستیم تا از آن طریق به آرزوهای بزرگ امت اسلامی دست یابیم و آنچه که این ساختار نیاز دارد شامل استراتژی و توجه است.

 پس از گذشت چهار دهه از برپایی نظام جمهوری اسلامی، ‌اکنون به تدوین برنامه جدیدی با عنوان "گام دوم" یا "مرحله دوم انقلاب اسلامی" برای چهار دهه آینده روی‌ آورده‌ایم که در ادامه عناوین این ساختار جدید را بیان می‌دارم؛ اما لازم است که روابط داخلی جهان اسلام برای محقق شدن آرزوهای بزرگ و اساسی امت اسلامی و مقابله با نظام سلطه بیگانگان و تحقق پیروزی در سراسر جهان، بازسازی شود. « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ * وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ » (سوره محمد/۷-۸)

این ساختار جدید شامل پنج محور است:

اول: دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی

دوم: همیاری در جهان اسلام

سوم: همبستگی و تکامل امت اسلامی

چهارم: خودسازی در ملت‌های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها

پنجم و مهمترین محور: ایجاد تمدن نوین اسلامی

در این بخش توضیحاتی درباره هریک از این محورها ارائه می‌کنم.

محور اول: دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی:

این محور شامل سه مرحله است: مرحله اول، لزوم دور کردن جنگ‌ها از جهان اسلام و تلاش برای ایجاد روابط مسالمت آمیز میان کشورهای اسلامی است.

« وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا» (سوره حجرات/ ۹)

در مرحله دوم، باید شَبَح اختلافات و درگیری‌ها از جهان اسلام دور شود و دوستی و محبت میان افراد امت اسلامی جایگزین شود. چرا که اختلافات قومی و قبیله‌ای و مذهبی، خسارات قابل توجهی به جهان اسلام وارد می‌کند. و دین اسلام نیز از این نوع از اختلافات و درگیری‌ها نهی کرده است: « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ » (سوره انفال/ ۴۶)

 در مرحله سوم باید هر نوعی از اهانت‌ها و شکستن حرمت‌ها از جامعه پاک شود.

هر فرد مسلمان باید به دیگر مسلمانان احترام بگذارد و باید میان مذاهب مختلف اسلامی گفت‌وگو بر اساس اصول اخلاق اسلامی و به دور از اهانت و لعن و تکفیر برقرار شود یعنی گفت‌وگو باید از آنچه که باعث اختلاف افکنی دشمنان میان مسلمانان می‌شود به دور باشد. لذا خداوند سبحان دستور فرموده که دعوت به دین اسلام باید با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن باشد:

« ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» (سوره نحل/۱۲۵)

جدال احسن به معنای اتخاذ موضعی مهربانانه و با محبت، در مقابل لجاجت و لجبازی است. زیرا جایز نیست که انسان مسلمان به مقدسات دیگران اهانت و بی‌احترامی کند از آن رو که با آموزه‌های قرآن کریم در تناقض است.

محور دوم: همیاری در جهان اسلام:

این همیاری باید به دو صورت باشد: اول، همکاری برای کمک به مظلومان و نابودی فقر و بیکاری و استضعاف در جهان اسلام.

ما در جهان اسلام امکانات بسیاری داریم درحالی که در بسیاری از کشورهای اسلامی، فقر و نیازمندی موج می‌زند؛ لذا باید از این امکانات برای پر کردن شکاف‌ها بهره برد.

 مورد دوم این همیاری شامل تشریک مساعی برای غلبه بر پدیده سلطه تحمیلی بر جهان اسلام است. چرا که مسلمانان در برابر یک دشمن مشترک واحد هستند که تلاش می‌کند چهره اسلام و مسلمانان را با ایجاد داعش و امثال آن تخریب کند و سعی دارد چهره انسانیت و رحمانیت دین اسلام را تغییر دهد. این دشمن که در حقیقت دشمن قرآن و پیامبر اسلام (ص) است، از جانب صاحبان ثروت و قدرت حمایت می‌شود و سعی می‌کند سلطه ظالمانه خود را تحمیل کند.

 محور سوم: همبستگی و تکامل امت اسلامی:

بسیاری از طرح‌ها و برنامه ها تنها از یک کشور ساخته نیست. و تکامل یعنی جمع همه امکانات برای ایجاد یک قدرت جدید که یک کشور به تنهایی آن را دارا نیست.

 تکامل ملت‌های اسلامی می‌تواند حداقل در پنج بخش تصور شود: در زمینه‌های امنیت، علوم، ثروت، قدرت و تکامل در زمینه خدمت.

محور چهارم: خودسازی در ملت‌های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها:

 اهداف محورهای گذشته در این محور خلاصه می‌شود، زیرا همه تلاش‌ها برای تکامل و تعاون مسلمانان باید به قرب خداوند متعال و تحقق اهداف امت اسلامی منتهی شود. چرا که انسان جانشین خداوند در زمین است و باید برای تحمل مسئولیت جانشینی از قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام (ص) شایستگی داشته باشد.

 از این رو، ما باید به خودسازی پرداخته و در مراقبت از اخلاق و رفتار خود دقت داشته باشیم و به آموزه‌های پروردگار عملاً پایبند باشیم و همچنین دیگران را به پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر ترغیب کنیم و همه مسلمانان باید به راستگویی، شجاعت، عفت، روحیه برادری، ایثار، تواضع و توکل زیبنده باشند.

 آنچه باید در خودسازی جوامع اسلامی محقق شود، تقریب مذاهب اسلامی و تقویت روحیه برادری اسلامی است با توجه به اینکه همه مذاهب آزادی اندیشه و عمل در انجام شعائر مذهبی خود را دارا هستند و در عین حال باید تقریب مذاهب و برادری اسلامی خود را بر اساس فرموده قرآن کریم حفظ کنند. خداوند می‌فرماید:

« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»

محور پنجم که یک ایده‌آل بزرگ است، تأسیس تمدن نوین اسلامی است.

این تمدن ایده‌آل ماست که ما آن را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته‌ایم و می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

 شخصیت‌هایی چون علامه شیخ ماهر حمود، امام جماعت مسجد القدس صیدا و دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت، شیخ خالد الملا، رئیس جماعت علمای عراق، دکتر طلال عتریسی، اندیشمند و محقق لبنانی، شیخ کامل الفهداوی، نایب رئیس شورای علمای الرباط المحمدی و امام جمعه فلوجه عراق، شیخ عبدالامیر عثمان الکیلانی، رئیس کمیته دفاع از مسجد الاقصی و حمایت از مقاومت و دکتر مسلم عمران، رئیس سازمان فرهنگی امور فلسطین، نیز در این وبینار به سخنرانی پرداختند و پس از پایان نشست نیز بیانیه پایانی قرائت شد.

 سخنرانان خارجی این وبینار بر مطالبه حقوق ملت فلسطین به ویژه حق بازگشت این ملت به سرزمین اصلی خود و آزادی مسجد الاقصی از چنگال صهیونیست‌ها و همچنین لزوم مبارزه با آمریکا و اسرائیل جنایتکار تأکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.