• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99031106209
  • منبع : نمایندگی همدان

زخم‌های کاری بر پیکره الوند

زخم‌های کاری بر پیکره الوند
عکس دریافتی است

ایسنا/همدان پیاده‌راه معروف به «ضد» یا «زیگ‌زاگ‌» به عنوان مسیری برای صعود کوهنوردان به قله الوند این روزها دستخوش تغییر و تحولاتی شده است که دل علاقمندان به محیط زیست و طبیعت گردان را به درد آورده است.

این سال ها در کوهستان الوند که بخشی از آن به عنوان میراث طبیعی استان همدان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، دخل و تصرف های زیادی صورت گرفته، انجام ساخت و سازهای متعدد برای احداث کمپ هلال احمر، تله کابین گنجنامه، جاده‌کشی برای کاربرد تفریحی، خراش کوه و خاکبرداری و احداث سازه‌هایی که هیچ همگونی و سنخیتی‌ با طبیعت نداشتند و اینک ایجاد خراشی دیگر در دل کوهستان زخم‌هایی کاری بر پیکره الوند بر جای گذاشته است. طبیعت دامنه الوند هنوز هم در حال بلعیده شدن است.

به نظر می رسد اوضاع به حدی وضخیم است که پرویز پرستویی یکی از پست‌های اینستاگرامی خود را به آغاز دوباره‌ جاده‌کشی در مسیر الوند اختصاص داد و نوشت: «تو رو خدا دست از تخریب این آثار و میراث‌ فرهنگی بردارید.»

به گفته رکورددار صعود به الوند «طرحی به نام جاده سلامت قرار بود اجرا شود. این طرح باعث ایجاد و احداث جاده‌ای از نیمه راه همدان به منطقه گنجنامه خواهد شد و آن را به عنوان یک جاده گردشگری خواهند نامید. این طرح که مورد اعتراض واقع شده است ظاهراً تکذیب شد اما متأسفانه شاهدیم که در طول تعطیلات عید فطر و سکوت مسئولان کار جلو رفته، سوال مهم این است که مسئولان امر کجا هستند و به نظر می‌رسد که این اقدام آخر نخواهد بود چراکه هر ساله بهار الوند با این اقدامات سیاه بهار می‌شود و این اقدامات باید بواسطه ورود قوه قضائیه متوقف شود. ما دوست‌دار رشد و تعالی و شکوفایی استان‌مان هستیم و مخالفتی با توسعه گردشگری نداریم اما باید تحلیل هزینه فایده داشته باشیم که چه چیزی از دست می‌دهیم و چی چیزی به دست می‌آوریم که در این بین طبیعت الوند قربانی بزرگ است.»

یک کوهنورد دیگر نیز بیان کرد «تعریضی که روی جاده زیگ زاگ انجام شده به طور قطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن می‌زند همچنین با توجه به اینکه این منطقه در شیب قرار دارد پس از دو یا سه فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ می‌شد. این جاده حدود ۵۰ سال قدمت دارد و بازسازی‌های غیراصولی در طول سال‌ها به جاده آسیب زده و آن را عریض‌تر کرده است و متأسفانه مخالفتی از سوی دستگاه‌های متولی این امر نیز دیده نمی‌شود.»

یکی از طبیعت گردان و فعالان محیط زیست استان همدان هم «از وقوع تخریب در دره گنجنامه به نام سلامت و به کام تخریبگران طبیعت» خبر داد و گفت: «متأسفانه شاهد تخریب های زیادی در الوند هستیم، منطقه ای که به عنوان میراث ناملموس و طبیعی به ثبت رسیده اما بخشی از آن به جاده ای به نام سلامت تبدیل شده است. هم اکنون جاده معروف به زیگ‌زاگ در دره گنجنامه کاملاً تغییر شکل پیدا کرده و ده ها درخت در حاشیه این جاده کاشته شده است و اینک در جاده ای که تنها امکان عبور یک خودروی امدادی هلال احمر به سمت میدان میشان مهیا بود، عریض شده و خودروهای مختلف در حال تردد هستند.»

و اما در ادامه اظهارات مدیران استان را بخوانید:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «اگر قرار باشد جاده سلامت در دل الوند اجرایی شود به طور قطع در کارگروه امور زیربنایی استان مطرح می‌شود»، اظهار کرد: «بهتر بود دو مجموعه ذی نفع در جاده کشی در کوهستان الوند مجوز می‌گرفتند که آیا این اقدام لازم بوده یا خیر؟»

اسفندیار خزائی با بیان اینکه «در حال حاضر کار متوقف شده است»، گفت: «این مسیر از قدیم جاده‌ای بوده که آقایان بدون اینکه اذن بگیرند اقدام به رگلاژ کردند اما در این مسیر راه شکافی ایجاد نشده بلکه بخش هایی که به علت آبشویی گودال شده بود، تسطیح شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «اقدام صورت گرفته در این جاده راه شکافی نبوده چراکه اگر این گونه بود بحث کیفری می‌شود اما خوشبختانه در این اقدام حتی یک سنگ هم زخمی نشده و پوشش گیاهی از بین نرفته است.»

خزائی ادامه داد: «این مسیر دارای سه بخش است به طوریکه یک بخش ۲۰۰ متری که دارای عرض زیادی است، داخل محدوده واگذار شده به دهکده گنجنامه است و بقیه در محدوده راه و شهرسازی و منابع طبیعی است که عرض جاده سه تا چهار متر است.»

وی تأکید کرد: «منابع طبیعی مجوزی برای راه شکافی صادر نکرده است و از چند سازمان دیگر استعلام خواهد شد که اگر آنها مجوز نداده باشند از طریق مراجع قضایی وارد می‌شویم.»

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: «جاده جدیدی در گنجنامه احداث نشده و اقدامات در حد بهسازی و ترمیم جاده خاکی است که از گذشته در منطقه وجود داشته است.»

مهدی صفی‌خانی ادامه داد: «با توجه به حجم گردشگری موجود در منطقه جاده باید آماده خدمت رسانی باشد و با صحبت‌هایی که با مسئولان دهکده گنجنامه داشتم مشخص شد آن‌ها متولی این اقدام نیستند و اینکه کار چه کسانی بوده است نیاز به بررسی دقیق دارد.» 

وی با اشاره به اینکه «هر عملی که با روح طبیعت منافات داشته باشد می‌تواند تخریب طبیعت باشد»، اظهار کرد: «وقتی جاده‌ای بهسازی می‌شود نیاز به تردد ماشین آلات دارد و اگر این عمل را تخریب تلقی کنیم نمی‌توان آن را انکار کرد اما حداقل در منطقه‌ای که شخصاً بازدید کردم این اتفاق نیفتاده است.»

صفی‌خانی با تأکید بر اینکه «اقدامات منطقه صرفاً بهسازی و ترمیم جاده گذشته بوده است»، خاطرنشان کرد: «جاده ذکر شده که راه دسترسی قدیم بوده است، در اثر بارندگی فروردین و اردیبهشت سال جاری آسیب دیده و یکی از اقداماتی که قرار بود انجام شود ترمیم نقاط صدمه دیده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز با تأکید بر اینکه «امدادرسانی در جاده سلامت نیازی به تعریض جاده ندارد»، گفت: «هلال احمر جاده کشی نکرده است بلکه شرکت تله کابین اقدام به تسطیح و رگلاژ جاده ای که از قدیم موجود بوده، کرده است.»

علی سنجربگی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان اینکه «کار هلال احمر جاده کشی نیست»، اظهار کرد: «کار هلال احمر جاده کشی نیست اما هر جا مسیری ایجاد شود به نفع ماست چراکه امدادرسانی را سریع تر خواهد کرد.»

وی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه مگر امدادرسانی کوهستان توسط بالگرد انجام نمی‌گیرد؟ تصریح کرد: «امدادرسانی از طریق بالگرد به آیتم‌های خاصی نیاز دارد به طوریکه در مواقع بارانی یا باد امکان پرواز بالگرد وجود ندارد ضمن اینکه حادثه خبر نمی‌کند و در هر زمانی ممکن است رخ دهد.»

سنجربگی با اشاره به خرابی تله کابین در مقاطع مختلف و لزوم امدادرسانی به حادثه دیدگان، ادامه داد: «در سال های گذشته شاهد خرابی تله کابین بودیم به طوریکه حتی 140 نفر در بالای تله کابین گرفتار شده بودند و به تمام خودروهای آفرود فراخوان داده شد تا به کمک حادثه دیدگان بیایند.»

وی با تأکید بر اینکه «هر چه فرآیند امدادرسانی به حادثه دیدگان را تسریع کند، ضرورت دارد»، افزود: «وجود جاده برای امدادرسانی به حادثه دیدگان کوهستان مهم است چراکه اگر راهی نباشد ماشین های آفرود راه را باز خواهند کرد که صدمه ای که به طبیعت وارد می‌شود، بیشتر از وجود جاده است.»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه «هلال احمر درخواستی برای جاده کشی نداشته است»، بیان کرد: «این جاده از قدیم وجود داشته و هلال احمر هم درخواستی برای جاده کشی نداشته است.»

سنجربگی یادآور شد: «اینکه گفته شده جاده تعریض شده و یا درختکاری صورت گرفته اطلاعی نداریم اما فقط قسمتی از مسیر جاده که دچار آبشویی شده و چاله ایجاد کرده توسط تله کابین گنجنامه پر و تسطیح شده است که این کار هم هر ساله توسط امدادگران انجام می‌گرفته و چاله‌ها پر می‌شد.»

وی با تأکید بر اینکه «هدف ما نجات جان انسان هاست»، اظهار کرد: «اگر در کوهستان آسیب دیده ای وجود داشته باشد باید با سریع ترین راه به پایین برسانیم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.