• شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99041409809
  • خبرنگار : 71424

لزوم تعیین مسیر هدایت تحصیلی از پیش دبستانی

لزوم تعیین مسیر هدایت تحصیلی از پیش دبستانی

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دانش آموز تا کلاس نهم حداقل شناخت را از خودش داشته باشد و در پایه نهم دست به انتخاب درست رشته تحصیلی بزند.

به گزارش ایسنا، مرتضی شکوهی با بیان اینکه شناسایی استعداد و توانایی های دانش آموزان در دوره ابتدایی از اهمیت بالاتری برخوردار است گفت: اگر بخواهیم به یک هدایت تحصیلی مطلوبی دست یابیم باید فرایند شناسایی استعداد دانش آموزان به خوبی در دوره ابتدایی صورت بگیرد.

وی افزود: اگر چه تلاش های خوبی در قالب ارزشیابی توصیفی و اجرای برنامه شهاب که از پایه چهارم ابتدایی شروع می‌شود انجام گرفته است اما در دروه ابتدایی باید بیشتر زمان را صرف شناسایی استعدادها کنیم.

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در دوره ابتدایی استعدادها شناسایی شوند تا در دوره ای که قرار است هدایت تحصیلی انجام شود این کار مبتنی بر همان استعدادها صورت پذیرد عنوان کرد: در دوره ابتدایی اقدام نظام مند برای شناسایی استعدادها انجام نشده ودر حد طرح شهاب بوده است.

شکوهی در پاسخ به اینکه تا کنون چه اقداماتی انجام شده و اکنون باید چه کنیم؟ گفت: شناسایی استعدادها در دوره ابتدایی باید انجام شود اما در عمل اگرچه معلمین ما که در دوه ابتدایی کار میکنند در راستای دستیابی به اهداف یادگیری به شناسایی استعدادها کمک می کنند ولی اینکه یک نظام جامعی آماده شده باشد تا معلم از دوره ابتدایی و حتی از پیش دبستانی به صورت نظام مند به آن بپردازد اکنون وجود ندارد.

وی ادامه داد: به رغم تلاش ها و تاکیدات شناسایی استعدادها به صورت روش مند انجام نشده و در دوره ابتدایی مشاور نداریم و بسیار محدود در برخی مدارس مشاور حضور دارد و نقش مشاور توسط معلم ایفا می شود.

وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و  میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم گفت: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دانش آموز تا کلاس نهم حداقل شناخت را از خودش داشته باشد و در پایه نهم دست به انتخاب درست رشته تحصیلی بزند.

مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اگر خانواده‌ها این مطالبه را به عنوان مطالبه اصلی خود درنظر بگیرند و فقط دنبال این نباشند که چقدر به محفوظات و دانستنی های فرزندشان افزوده می‌شود، مدرسه کارکرد واقعی خود را در شناسایی استعدادها و توانمندی ها می‌شناسد گفت: در این صورت آموزش و پرورش هم خودش را بیش از این مقید می‌داند که به این مطالبه پاسخ بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.