• یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99042216198
  • خبرنگار : 50404

نویسنده کتاب؛

«حجاب در صدر اسلام» بر اساس نقد و بررسی نظرات حجاب حداقلی نوشته شده است

«حجاب در صدر اسلام» بر اساس نقد و بررسی نظرات حجاب حداقلی نوشته شده است

ایسنا/خراسان رضوی نویسنده کتاب «حجاب در صدر اسلام» گفت: کتاب «حجاب در صدر اسلام» بر اساس نقد و بررسی نظرات حجاب حداقلی نوشته شده است که جدی‌ترین کتاب در این زمینه کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)» نوشته آقای ترکاشوند است.

محمدرضا شاه‌سنایی در جلسه رونمایی، نقد و بررسی کتاب «حجاب در صدر اسلام»، اظهار کرد: درمورد حجاب در اسلام کتاب‌های زیادی نوشته شده است، مخصوصا از جنبه قرآنی، روایی و اخلاقی، اما اینکه از نظر تاریخی در عصر جاهلیت چه وضعیتی حاکم بود و چه تغییراتی در صدر اسلام نسبت به وضعیتی که در عصر جاهلی بود صورت گرفته است، اثر جامعی نوشته نشده مگر توسط طرفداران حجاب حداقلی.

وی افزود: اصل، اساس و مبنای حجاب حداقلی این است که در عصر جاهلیت مردم دارای پوشش نبوده‌اند، لباس دوخته شده، وجود نداشته و عریان و برهنه بودن، فرهنگ بوده است. در این نظریه گفته شده که چون این وضعیت رایج بود، پیامبر(ص) نمی‌توانستند به فکر پوشش زنان باشد و این اصل ادعای حجاب حداقلی است که طرفداران آن با این پیش فرض آیات قرآن را تفسیر می‌کنند و حتی روایاتی را که با نظراتشان متفاوت است را به راحتی کنار می‌گذارند.

نویسنده کتاب حجاب در صدر اسلام در رابطه با این کتاب بیان کرد: این کتاب از 4 فصل تشکیل شده است که در فصل اول سعی شده با مراجعه به منابع اصلی و کهن موجود یک تصویر نزدیک به واقعیت از وضعیت پوشش عصر جاهلی را ارائه دهد.

‌شاه‌سنایی افزود: انعکاس‌دهنده فرهنگ جاهلی، اشعار جاهلی است که از 150 سال قبل از بعثت به این سمت، به صورت مکتوب شده باقی‌مانده است که بنده حداقل به 22 دیوان مراجعه کرده‌ام و سعی کرده‌ام نام تمام لباس‌هایی که در اشعار جاهلی استفاده شده را از منابع اشعار جاهلی پیدا کنم‌ و با این بررسی متوجه شدم که برخلاف ادعای نظریه حجاب حداقلی، انواع و اقسام لباس‌ها در آن زمان وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی تصریح کرد: در فصل اول کتاب سعی شده با استناد بر اشعار جاهلی فرضیه قائل به حجاب حداقلی که مطابق با فرهنگ برهنگی بوده است، رد شود و در فصل دوم ادله‌ای که برای ترجمه و تفسیر آیات قرآن کریم آورده‌اند را بررسی کرده‌ایم که با توجه به آن به آیه 31 سوره نور، آیه 59 سوره احزاب و آیه 60 سوره نور پرداخته‌ایم.

نویسنده کتاب حجاب در صدر اسلام بیان کرد: در فصل سوم، هرچند تمرکز بر نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر آقای ترکاشوند است؛ اما به کتاب‌های نویسندگان دیگری مانند مرحوم فضل‌الله نیز پرداخته شده و همچنین ادله ارائه شده توسط طرفداران حجاب حداقلی درباره عدم رابطه بین حجاب و عفاف را نقد و بررسی کرده‌ایم و در فصل چهارم مبانی و اصول و روش‌های حاکم بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص) بررسی و نقد شده است.

شاه‌سنایی در رابطه با نقدهای دیگری که در این کتاب، بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر نوشته شده است، گفت: غلظت حجاب برهنگی در عصر جاهلیت نیز از موضوعاتی است که در کتاب مطرح شده گفتنی است که در عصر جاهلیت هم برهنگی وجود داشته و هم پوشش، اما پوشش اصل بوده و برهنگی‌های موردی نیز وجود داشته، اما نباید با دیدن چند نمونه برهنگی اعلام کرد که فرهنگ عمومی در عصر جاهلیت فرهنگ برهنگی بوده است و قباحتی نیز نداشته و پیامبر(ص) هم کاری به آن نداشته‌اند.

وی افزود: مبنای دیگر نقد شده در کتاب این است که بر فرض اینکه ما قائل به صحت دیدگاه حجاب حداقلی باشیم و قبول کنیم که در زمان جاهلیت برهنگی فرهنگ بوده است، نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که پیامبر(ص) نتوانسته فرهنگ برهنگی را به فرهنگ پوششی تبدیل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.