به گزارش ایسنا به نقل از موسسه فرهنگی، مطالعاتی و حقوقی بزرگمهر حکیم، در سی و ششمین نشست ماهانه شاهنامهپژوهی تخصصی که به دبیری نورالدین پیدا، استاد ادبیات در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، به بررسی تاریخ حدود پنجهزار سال پیش ایران در دوره منوچهریان پرداخته شد و به اقتضای ابیات خواندهشده در این نشست که علاقه و محبت ایجادشده بین زال و رودابه را روایت میکرد، بحث ازدواج در شاهنامه مطرح شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
در ابتدای این نشست محمد رسولی، شاهنامهپژوه و حقوقدان با اشاره به یکی از رازهای حقوقی و اجتماعی شاهنامه، گفت: در فقه و حقوق ما که متأثر از باورهای ایران پیش از اسلام هم هست، ازدواج و عقد نکاح عقد غیرتشریفاتی است که ایجاب از سوی زن و قبول از سوی مرد واقع میشود.
او افزود: این نکته مهم حقوقی و فقهی به درستی در شاهنامه دیده میشود و از جمله و به طور مشخص در همین داستان زال و رودابه شاهد هستیم که این رودابه است که آغازکننده و ارائهدهنده پیشنهاد وصلت است و در داستان رستم و تهمینه نیز این شخص تهمینه است که به رستم پیشنهاد ازدواج میدهد.
این شاهنامهپژوه در ادامه بیان کرد: در عقد نکاح رستم ایراد میگیرند که چطور برای ازدواج رستم و تهمینه عاقد و روحانی وجود نداشته است. اما در پاسخ باید گفت اصولا آنچه در عرف امروز به عنوان عاقد شناخته میشود، عاقد نیست؛ بلکه وکیل است. بدیهی است هر اصیلی بدون وکیل میتواند عقد منعقد کند، پس وجود و حضور وکیل در عقد الزامی نیست؛ لذا ازدواج رستم و تهمینه درست و مشروع بوده است.
رسولی به اهمیت بسیار شاهنامه اشاره و اظهار کرد: در شاهنامه آنقدر مسائل علمی و حکمی بسیار وجود دارد که اگر شخصی همه عمر خود را صرف شاهنامهپژوهی کند، باز هم نمیتواند همه دانستنیهای شاهنامه را بداند.
این نشست تخصصی با حضور استادان و فعالان فرهنگی از جمله نورالدین پیدا استاد ادبیات دانشگاه و دبیر نشست، سیدمحمدرضا رضوی، کارشناس ادبیات و خالق «آوای نامور نامه»، و شاهنامهپژوهان نصیری، امیدیان، گلسرخی، احمدی، آذرنوش و حسینی همراه بود.
نشست تخصصی شاهنامهپژوهی در اواخر هر ماه توسط موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور استادان شاهنامهپژوه برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات